"Hur skiftar man däcken på en framhjulsdriven bil om man startar med fyra nya?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Hur skiftar man däcken på en framhjulsdriven bil? Man startar med fyra nya däck. Efter en säsong har framdäcken slitits minst dubbelt så mycket som bakdäcken.
Nästa säsong sätter man på däcken på samma sätt, med samma resultat. Efter tre-fyra säsonger är framdäcken slut och måste bytas.
Bakdäcken har minst 50 procent kvar. Jag sätter då dessa fram och köper nya bak. Nu kanske de däcken har ersatts med en ny modell, olik framdäcken. Spelar det någon roll?
Ska man skifta däcken på en framhjulsdriven bil som STRO rekommenderar, måste det ske ett par gånger under säsongen om alla däck ska slitas någorlunda jämnt.
Min modell har varit att skifta mellan fram och bak varje säsong, men då blir ju automatiskt de bästa däcken fram.
Bo Malmsten, Täby
SVAR:
Vi rekommenderar att man skiftar däcken mellan fram- och bakaxel regelbundet.
Hur ofta detta ska göras beror på vilken typ av däck man har och hur fort de slits. För normalbilisten brukar det räcka med en gång per säsong.
Kör man mycket eller har däck som slits fort (man kanske inte kollar trycket tillräckligt ofta) kan man behöva skifta däcken mellan fram och bak oftare.
Det är riktigt att man vid skiftningen riskerar att få de bästa däcken fram. Görs skiftet i tid blir inte skillnaden så stor att det har avgörande betydelse för säkerheten.
Du gör alldeles rätt som monterar de nya däcken bak när du byter till nya. Att ha olika typer av däck på axlarna påverkar köregenskaperna.
Det är exempelvis därför det är olagligt att köra med vinterdäck på en axel och sommardäck på den andra.
Vi får anta att de nya däcken är bättre än de gamla och då har det ingen avgörande betydelse om de är litet olika.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Hur skiftar man däcken på en framhjulsdriven bil? Man startar med fyra nya däck. Efter en säsong har framdäcken slitits minst dubbelt så mycket som bakdäcken.
Nästa säsong sätter man på däcken på samma sätt, med samma resultat. Efter tre-fyra säsonger är framdäcken slut och måste bytas.
Bakdäcken har minst 50 procent kvar. Jag sätter då dessa fram och köper nya bak. Nu kanske de däcken har ersatts med en ny modell, olik framdäcken. Spelar det någon roll?
Ska man skifta däcken på en framhjulsdriven bil som STRO rekommenderar, måste det ske ett par gånger under säsongen om alla däck ska slitas någorlunda jämnt.
Min modell har varit att skifta mellan fram och bak varje säsong, men då blir ju automatiskt de bästa däcken fram.
Bo Malmsten, Täby
SVAR:
Vi rekommenderar att man skiftar däcken mellan fram- och bakaxel regelbundet.
Hur ofta detta ska göras beror på vilken typ av däck man har och hur fort de slits. För normalbilisten brukar det räcka med en gång per säsong.
Kör man mycket eller har däck som slits fort (man kanske inte kollar trycket tillräckligt ofta) kan man behöva skifta däcken mellan fram och bak oftare.
Det är riktigt att man vid skiftningen riskerar att få de bästa däcken fram. Görs skiftet i tid blir inte skillnaden så stor att det har avgörande betydelse för säkerheten.
Du gör alldeles rätt som monterar de nya däcken bak när du byter till nya. Att ha olika typer av däck på axlarna påverkar köregenskaperna.
Det är exempelvis därför det är olagligt att köra med vinterdäck på en axel och sommardäck på den andra.
Vi får anta att de nya däcken är bättre än de gamla och då har det ingen avgörande betydelse om de är litet olika.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Faktum är att Vi Bilägare slår undan benen på sig själv, eftersom man så kaxigt anser sig ha "bevisat" att de bästa däcken alltid ska sitta bak. Nu försöker man gardera sig med att säga att "Det är riktigt att man vid skiftningen riskerar att få de bästa däcken fram. Görs skiftet i tid blir inte skillnaden så stor att det har avgörande betydelse för säkerheten." Hmmm, om detta framgick inte ett ord i det där videotestet som man presenterade för någon månad sedan. Jag har ju alltid hävdat att däcken ska "vandra runt" på bilen, vilket automatiskt leder till att bästa däcken med jämna mellanrum hamnar fram. Jag har heller aldrig trott på att säkerheten påverkas särskilt mycket av detta - så länge man inte sätter nästan nya fram och 2-millimeters bak. Men då pratar vi om extrema förhållanden som egentligen måste vara självklarheter för de flesta.
Vad som däremot framstår som märkligt med frågeställarens uppgifter är att Bo skriver "Man startar med fyra nya däck. Efter en säsong har framdäcken slitits minst dubbelt så mycket som bakdäcken." Visserligen bor Bo i "storstan" Täby (jag har släkt där) där mycket broms och igångkörning sker, men för mig är det ändå en gåta hur han lyckas slita ner framdäcken minst dubbelt så mycket som bakdäcken. Jag tror Bo skulle vinna mycket på att sträva efter mjukare accelerationer och mjukare inbromsningar. Jag vet att det kan vara svårt i en ganska uppstressad trafikrytm, men man måste inte hänga på framförvarande när denna gasar iväg med 95 procent av motoreffekten.
Jag har ungefär samma uppfattning som Bo Malmsten, framdäcken slits mer än dubbelt så fort som bakdäcken.
Framdäcken håller om jag har tur två säsonger medan bakdäcken säkert håller fyra.
Men jag skiftar aldrig mellan fram och bak.
Jag kör 95% landsväg varav säkert 60% motorväg.
Många däck har rotations riktning och dessa ska därför bestämt inte "vandra runt".
På min framhjulsdrivna bil slits framdäcken garanterat mer än dubbelt mot bakdäcken.
Jag skiftar dock fram/bak säsongsvis även om det tidvis kan ge mej lite sämre däck bak.
Säkerhet får kosta, men inom en viss rimlig gräns.
Självklart ska bästa däcken sitta fram, men om det bara skiljer någon milimeter, mellan fram och bakdäck kanske det inte spelar någon roll om "de sämsta däcken" hamnar bak en halv säsong? Hur många skulle orka rotera däcken var 5 000km?. Ett bra tips till er som har bilar som sliter mycket mer på framdäcken är att välja mer orkeslösa motorer med lågt vridmoment. Bilen blir trist att köra, men däcken håller otroligt länge.
Slits framdäcken dubbelt så snabbt som bakdäcken för er? Oj, mina framdäck slits bara marginellt mer än bakdäcken, kanske för att ni har framhjulsdrift? Det är likadant med båda bilarna på uppfarten för mig (båda bakhjulsdrivna). Jag sladdar inte utan kör helt normalt ska tilläggas.
Självklart VOLVO RWD men frågeställaren har fwd.
Även min rwd sliter mer på bakdäcken men skillnaden är nu nog inte lika stor eftersom mesta bromseffekten alltid ligger fram.
.
På min rwd är det olämpligt att skifta fram o bak, direkt olagligt skulle jag tro,så på den gäller inte "bästa däcken bak" utan bara de bredaste :oD
AL var är du? Vad har jag sagt? ;-)
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14941
Jes: Jo jag kan bara inte komma ihåg att däcken slets så pass mycket mer när jag körde framhjulsdrivet. Aja det kanske skiljer lite från bil till bil också och om man kör mycket motorväg då slits det nog ganska jämt.
Jag sa samma sak i förra diskussionen om att bästa däcken ska sitta bak, men då gapade alla om att bästa däcken ALLTID ska sitta bak. Nu skriver man helt plötsligt att några mm inte spelar nån roll??? Och hur blir det då med dubbdäck där dubben sprutat från framhjulen (t.ex. pga av att bilägaren inte vulkat dom ordentligt med 60 snälla mil på bar asfalt när dom var nya), och sen sätter dom bak?
I svenska hastigheter spelar det ingen roll om däcken är blankslitna!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.