Vi preparerade fem bilar med tre enkla fel och lämnade in dem på en märkesverkstad och fyra obundna. Resultatet är dåligt, ingen klarade tre rätt.
Varför ska man betala dyrt för att få bilen servad på en märkesverkstad när man lika gärna kan göra det på en billigare icke auktoriserad bildelskedja är en fråga allt fler ställer sig.
Stickprov
Tidigare var det mest ägare till äldre bilar - där garantierna sedan länge var förbrukade - som vände sig till bildelskedjorna för service.
Men numera kan bilägaren, utan att riskera garantierna, lika gärna låta göra servicen på en bildelskedja som exempelvis Mekonomen eller Meca.
Det är EU:s gruppundantag för bilbranschen som gör det möjligt, något som ska öka konkurrensen och sänka kostnaderna för bilägaren är det tänkt.
Vi bestämde oss för att göra ett stickprov på hur bra verkstäderna gör sitt jobb.
Tre enkla fel
Vi tog fem Volvo-bilar i behov av service, två V70, två V50 och en XC70, och lämnade in dem till tre slumpvis utvalda verkstäder i Stockholmsområdet och en i Nyköping, en för varje bildelskedja.
Den femte bilen sparade vi till den auktoriserade Volvoverkstaden, i detta fallet Bilia.
Att vi valde just Bilia beror på att de är i särklass störst inom Volvohandeln i Norden.
Alla fem bilarna preparerades med tre enkla fel som enligt serviceplanen ska kontrolleras vid samtliga servicetillfällen för Volvo.
* Spolarvätskenivån var låg, dock inte så låg att bilens instrument varnade för detta.
* Däcktrycket på vänster bakdäck var sänkt, klart under den nivå som rekommenderas.
* Dessutom var högra strålkastaren felinställd, ljuset stod för lågt och skulle då inte bli godkänt vid en besiktningskontroll.
Lämnades anonymt
Vi kontrollerade också mätarställningen så att bilarna verkligen provkördes vid servicetillfället samt om priset för servicen när vi betalade stämde överens med det pris vi fått per telefon vid bokningen.
Bilarna lämnades in anonymt så att verkstäderna inte fick vetskap om att Vi Bilägare fanns med i bilden.
När bilarna hämtades från verkstäderna kontrollerade vi hur väl servicen utförts. Resultaten av vår undersökning är mycket nedslående.
Många missar
Samtliga verkstäder slarvade med att ställa in ljuset rätt.
Tre av fem verkstäder missade att justera lufttrycket i däcken. Spolarvätska fyllde de flesta på, dock inte fullt upp.
Vissa verkstäder fyller bara på en liter spolarvätska, andra fyller behållaren fullt.
En verkstad glömde att fylla på fullt, fast de säger att det ingår i servicen.
Det saknades ungefär en halvliter av spolarvätskan.
Så klarade sig verkstäderna:
AD Bilverkstäder
(Fordonsteknik i Nyköping)
1 FEL
Bil: Volvo V70 140 hk.
Service: 9 000 mil.
Pris: 2 300 kr.
Olja: Valvoline Synpower helsyntet 5,6 liter, kostnad 557 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 897 kr.
Lufttryck däck: JA
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Enkelt att boka servicetid, entusiastiska mekaniker.
Minus
Missade ljusinställningen.
ViB:s kommentar: Snålt att bara fylla i en liter spolarvätska. Men de bjöd på två lampor till skyltlyktan som var trasig (10 kr st). Mekaniker på liten ort som verkar mer seriösa än konkurrenterna i Stockholmsområdet.
Bilia
Haga Norra
2 FEL
Bil: Volvo V70 AWD.
Service: 6
000 mil.
Pris: 6 612 kr.
Pris hos annan auktoriserad
Volvoverkstad (Upplands Motor): 5 410 kr.
Lufttryck däck:
NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Större
chans för att få goodwill eller kampanjåtgärder fixade.
Minus
Högt pris,
slarvigt, krångel med bokning och priser.
ViB:s kommentar:
Krångligt att boka tid, vi fick ringa tillbaka flera gånger. När vi väl
bokat tid hade Bilia dubbelbokat och återkom med en ny tid en vecka
senare. Suckar från kundmottagaren när vi kommer och lämnar in bilen.
Här känns det som om man ställer till besvär som kund. Vi får tre olika
servicepriser, vilket är mycket förvillande. Kan man lita på att Bilia
inte trixar med priset? Nja, helt säkra på den saken är vi inte.
Autoexperten
(Bilvårdsteknik i Stockholm)
2 FEL
Bil: Volvo XC70.
Service: 9 000 mil.
Pris: 4 040 kr.
Olja: Motul 8100 X-clean Plus, 5,5 liter, kostnad 852,5 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 897 kr.
Lufttryck däck: NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Enkelt att boka servicetid.
Minus
Högt pris, missade kontrollpunkter, slarvig hantering.
ViB:s kommentar: Mekanikern glömde att stänga igen motorhuven i låsläge. De glömde också låset till fälgarna vilket gjorde att vi fick återvända till verkstaden någon dag senare. De hade fyllt på spolarvätska, men inte fyllt upp helt.
MECA
(Min Bil i Stockholm)
1 FEL
Bil: Volvo V50 1,8 Flexifuel.
Service: 14 000 mil.
Pris: 2 307 kr.
Olja: Mobil OW30 4,3 liter, kostnad 640 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 490 kr.
Lufttryck däck: JA
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Lågt pris.
Minus
Krångligt att boka tid, missade ljusinställningen.
ViB:s kommentar: Snålt att bara en liter spolarvätska ingår. Mekanikern provkörde endast några hundra meter, ovanligt lite.
Mekonomen
(Södermalms Bilverkstad)
2 FEL
Bil: Volvo V50 T AWD.
Service: 10 000 mil.
Pris: 4 250 kr (3 690 kr utan bromsvätskebyte).
Olja: Edge 5W30 5,8 liter, kostnad 980,50 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 856 kr.
Lufttryck däck: NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Enkelt att boka servicetid.
Minus
Kollade varken ljuset eller lufttrycket. Dyrare än Volvoverkstad.
ViB:s kommentar: Enkelt att komma fram i telefon och de erbjöd servicetid samma vecka. Ringer tillbaka vid 12-tiden och säger att bilen är klar 14.15 istället för vid 16-tiden, som avtalat.
Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.
Diskutera: Vad tycker du om testet?
Stickprov
Tidigare var det mest ägare till äldre bilar - där garantierna sedan länge var förbrukade - som vände sig till bildelskedjorna för service.
Men numera kan bilägaren, utan att riskera garantierna, lika gärna låta göra servicen på en bildelskedja som exempelvis Mekonomen eller Meca.
Det är EU:s gruppundantag för bilbranschen som gör det möjligt, något som ska öka konkurrensen och sänka kostnaderna för bilägaren är det tänkt.
Vi bestämde oss för att göra ett stickprov på hur bra verkstäderna gör sitt jobb.
Tre enkla fel
Vi tog fem Volvo-bilar i behov av service, två V70, två V50 och en XC70, och lämnade in dem till tre slumpvis utvalda verkstäder i Stockholmsområdet och en i Nyköping, en för varje bildelskedja.
Den femte bilen sparade vi till den auktoriserade Volvoverkstaden, i detta fallet Bilia.
Att vi valde just Bilia beror på att de är i särklass störst inom Volvohandeln i Norden.
Alla fem bilarna preparerades med tre enkla fel som enligt serviceplanen ska kontrolleras vid samtliga servicetillfällen för Volvo.
* Spolarvätskenivån var låg, dock inte så låg att bilens instrument varnade för detta.
* Däcktrycket på vänster bakdäck var sänkt, klart under den nivå som rekommenderas.
* Dessutom var högra strålkastaren felinställd, ljuset stod för lågt och skulle då inte bli godkänt vid en besiktningskontroll.
Lämnades anonymt
Vi kontrollerade också mätarställningen så att bilarna verkligen provkördes vid servicetillfället samt om priset för servicen när vi betalade stämde överens med det pris vi fått per telefon vid bokningen.
Bilarna lämnades in anonymt så att verkstäderna inte fick vetskap om att Vi Bilägare fanns med i bilden.
När bilarna hämtades från verkstäderna kontrollerade vi hur väl servicen utförts. Resultaten av vår undersökning är mycket nedslående.
Många missar
Samtliga verkstäder slarvade med att ställa in ljuset rätt.
Tre av fem verkstäder missade att justera lufttrycket i däcken. Spolarvätska fyllde de flesta på, dock inte fullt upp.
Vissa verkstäder fyller bara på en liter spolarvätska, andra fyller behållaren fullt.
En verkstad glömde att fylla på fullt, fast de säger att det ingår i servicen.
Det saknades ungefär en halvliter av spolarvätskan.
Så klarade sig verkstäderna:
AD Bilverkstäder
(Fordonsteknik i Nyköping)
1 FEL
Bil: Volvo V70 140 hk.
Service: 9 000 mil.
Pris: 2 300 kr.
Olja: Valvoline Synpower helsyntet 5,6 liter, kostnad 557 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 897 kr.
Lufttryck däck: JA
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Enkelt att boka servicetid, entusiastiska mekaniker.
Minus
Missade ljusinställningen.
ViB:s kommentar: Snålt att bara fylla i en liter spolarvätska. Men de bjöd på två lampor till skyltlyktan som var trasig (10 kr st). Mekaniker på liten ort som verkar mer seriösa än konkurrenterna i Stockholmsområdet.
Bilia
Haga Norra
2 FEL
Bil: Volvo V70 AWD.
Service: 6
000 mil.
Pris: 6 612 kr.
Pris hos annan auktoriserad
Volvoverkstad (Upplands Motor): 5 410 kr.
Lufttryck däck:
NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Större
chans för att få goodwill eller kampanjåtgärder fixade.
Minus
Högt pris,
slarvigt, krångel med bokning och priser.
ViB:s kommentar:
Krångligt att boka tid, vi fick ringa tillbaka flera gånger. När vi väl
bokat tid hade Bilia dubbelbokat och återkom med en ny tid en vecka
senare. Suckar från kundmottagaren när vi kommer och lämnar in bilen.
Här känns det som om man ställer till besvär som kund. Vi får tre olika
servicepriser, vilket är mycket förvillande. Kan man lita på att Bilia
inte trixar med priset? Nja, helt säkra på den saken är vi inte.
Autoexperten
(Bilvårdsteknik i Stockholm)
2 FEL
Bil: Volvo XC70.
Service: 9 000 mil.
Pris: 4 040 kr.
Olja: Motul 8100 X-clean Plus, 5,5 liter, kostnad 852,5 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 897 kr.
Lufttryck däck: NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Enkelt att boka servicetid.
Minus
Högt pris, missade kontrollpunkter, slarvig hantering.
ViB:s kommentar: Mekanikern glömde att stänga igen motorhuven i låsläge. De glömde också låset till fälgarna vilket gjorde att vi fick återvända till verkstaden någon dag senare. De hade fyllt på spolarvätska, men inte fyllt upp helt.
MECA
(Min Bil i Stockholm)
1 FEL
Bil: Volvo V50 1,8 Flexifuel.
Service: 14 000 mil.
Pris: 2 307 kr.
Olja: Mobil OW30 4,3 liter, kostnad 640 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 490 kr.
Lufttryck däck: JA
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Lågt pris.
Minus
Krångligt att boka tid, missade ljusinställningen.
ViB:s kommentar: Snålt att bara en liter spolarvätska ingår. Mekanikern provkörde endast några hundra meter, ovanligt lite.
Mekonomen
(Södermalms Bilverkstad)
2 FEL
Bil: Volvo V50 T AWD.
Service: 10 000 mil.
Pris: 4 250 kr (3 690 kr utan bromsvätskebyte).
Olja: Edge 5W30 5,8 liter, kostnad 980,50 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 856 kr.
Lufttryck däck: NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA
Plus
Enkelt att boka servicetid.
Minus
Kollade varken ljuset eller lufttrycket. Dyrare än Volvoverkstad.
ViB:s kommentar: Enkelt att komma fram i telefon och de erbjöd servicetid samma vecka. Ringer tillbaka vid 12-tiden och säger att bilen är klar 14.15 istället för vid 16-tiden, som avtalat.
Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.
Diskutera: Vad tycker du om testet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Samma visa igen. Att det inte finns en yrkesstolthet att göra ett fullgott jobb. De som fuskar och tar betalt för ett arbeta som inte utförs skall bötfällas.
Vore bra om det fanns en internetsida där de fuskande bilverkstäderna finns så man kan välja bort dom.
Vad majoriteten av bilverkstäder pysslar med är inte slarv. Utan medvedet bedrägeri. Lika kriminellt, som om du själv går in i en butik och stjäl med dej varor.
Själv har jag bra kontakt med två verkstäder plus en lackfirma, som aldrig skulle se fusk, som ett tänkbart alternativ. (Plus numera serviceavtal på en Toyota.)
Undrar om det inte finns ngn slags basservice eller borde finnas. En service där de moment som ingår faktiskt kräver kunskap som är lite utöver den som bilägaren själv kan tänkas ha? Att kolla lufttryck och att det finns spolarvätska klarar bilägaren alldeles utmärkt själv. Koncentrera service jobbet på väsentligheter, oljebyte, bromsar, hjulupphängningar, ljusinställning, avgasrening och låt övriga moment vara tillval om kunden så önskar! Sedan kan man ju fundera en del över hur kvalitetsarbetet sköts på verkstäderna borde ju vara mkt enkelt för dem själva att göra det test som Vib. gjorde.
Är inte förvånad att Bilia hamnar i blåsväder igen, senast var det Aschbergs program i TV3 som uppdagade fusk i deras verkstäder.
Förmodligen stressar Bilia (ett aktiebolag) sina anställda till det yttersta vilket medför att personal söker genvägar. Tala om undermåligt ledarskap....
Roland, prova med www.reco.se om det kan vara något.
Varför är jag inte förvånad? Själv har jag uppmärksammat detta massor av gånger. Bland annat när jag skulle besiktiga min bil, och hade beställt tid på verkstaden innan besiktningen, för att i akt och mening inte behöva få någon tvåa. Vad händer? Jo, jag kör de två-tre hundra metrarna från verkstaden till besiktningen och får en tvåa på belysningen. Halvljuset stod helt fel! En annan gång, som graverade sig i mitt minne, råkade jag ut för ett mycket allvarligt misstag. Jag hade besökt verkstaden för en åtgärd som innebar att man tog bort höger framhjul. Då jag åkte från verkstaden upptäckte jag att ratten ruskade ordentligt. Jag vände naturligtvis tillbaka och gick ut och tittade innan jag gick in och sa till. Jag upptäckte att höger framhjul endast satt kvar med hjälp av två halvt urskruvade hjulbultar och hjulet hade en märklig vinkel som ingen toe-in, camber eller caster kunnat justera. Jag frågade verkstadschefen om man möjligen glömt något, som till exempel att skruva fast hjulet. "Nej, det är omöjligt" svarade verkstadens chef. "De drar ju med lufttryck" (?!?) Jag försökte med att "det är väl ingen garanti mot glömska?" Verkstadschefen gick ut och tittade först, (för han trodde mig säkert inte), gick sedan in och hämtade ett fälgkors, och stod sedan och fumlade och svor över dåliga fälgkors då han inte fick det att passa på de kvarvarande bultarna. Jag sade lite försiktigtvis, för att inte såra hans stolthet alltför mycket, att det nog kanske vore en bra idé att ta bort plasthuvarna från bultskallarna så skulle nog fälgkorset passa bättre... suck! Sedan påstår de i reklamen "(Märket)....ett sätt att ha det bra" och "Vi kan din ....(Märket)" Suck igen... Auktoriserad? Ja, men "vad hjälper det med en tiger i tanken, när det sitter en åsna bakom ratten" skrev GULF en gång i sin reklam. Det uttrycket står sig än idag, och kan nog appliceras lite varstans i samhället kan jag tänka.
DROT
Efer att tagit del av denn förnämliga artikel så kommer frågan
Behövs det specialutbildade tekniker för att fylla på
vindrutespolarvätska för det är ju det enda som alla kunnat utföra.
Är kontrollerad någon komendi eller.
drot
Borde detta inte vara åtalbart som bedrägeri? Man tar alltså betalt för något man inte utför? Varför inte ta och göra ett prejudicerande rättsfall i domstol av detta?Skulle gjorts för länge sedan..
Ja, tack gode Gud att vi har macken i Liden och Lars-Åke som fixar allt. Billigt, direktkontakt, gör mer än han måste men bjuder på "extrat", kollar hela bilen, kommer med råd, säger att "den där behöver du inte byta ännu"... Säg den märkesverkstad där detta händer. Skulle gärna vilja veta hur mycket de överdebiterar företagsbilar. Oj oj oj...
Det vore intressant att se en prövning i rätten om detta är att klassa som bedrägeri. Vill till att ha på fötterna, men kanske det enda som skulle hjälpa i ett långt perspektiv!
Ni som har dåliga erfarenheter, varför inte skriva ut vilket företag det gäller? Tro inte för fem sekunder att de bryr sig om er som kund, bara att ni betalar och håller k-ften.
Mycket bra konsumentjournalistik!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.