Det finns tusenlappar att spara på servicen. Att serva bilen hos Mekonomen eller Meca istället för märkesverkstaden kan kosta hälften så mycket.
Det är dyrt att serva bilen, speciellt på de auktoriserade märkesverkstäderna. Det har vi tidigare konstaterat i olika prisundersökningar i Vi Bilägare.
Men numera behöver du inte lämna in bilen på auktoriserad verkstad för att garantierna ska gälla. Konkurrensreglerna inom EU har för ändrats för bilbranschen och gjort det möjligt för nya aktörer att tränga sig in och konkurrera på servicemarknaden, på samma villkor som märkesverkstäderna.
Halva priset
Vi har jämfört servicepriserna på auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet och jämfört med lågpriskedjorna Mekonomen och Meca. Servicepriserna vi har tittat på gäller 20 vanliga bilmodeller från 2005.
Vi har räknat på servicepris vid 6 000 mil. Det är just då som många servicear brukar både vara omfattande och dyra. Det kostar hälften så mycket att serva Audi på Mekonomen eller Meca jämfört med märkesverkstaden.
När vi först ringde Audiverkstaden Din Bil fick vi ett pris på 7 009 kr för en 6 000-mila-service på en A4 1,8T. När vi senare ringde tillbaka för att fråga varför priset är så högt, fick vi ett lägre pris, 6 616 kr. I det första priset ingick nämligen byte av kupéluftfilter, vilket räknas som servicetillägg.
När vi kollar med Meca och Mekonomen har de inte räknat in tändstiftsbyte, som enligt Audi ska göras vid 6 000 mil. Därför steg servicepriset med en dryg tusenlapp. I tabellerna har vi inkluderat detta (se utdrag ur tabell till höger). Det är alltså också viktigt att jämföra vad som ingår i servicen samtidigt som man tittar på priset.
Audiverkstaden visar sig ändå dubbelt så dyr som Meca och nästan dubbelt så dyr som Mekonomen. För Toyota Corolla och Renault Clio gäller samma sak - märkesverkstäderna är dubbelt så dyra. Här finns alltså tusenlappar att spara.
Santa Fe dyrast
I vår undersökning var Hyundai Santa Fe dyrast att serva vid 6 000 mil. Det beror på att vid det miltalet ska också kamrem och balansaxelrem bytas. Därför blir också servicen betydligt dyrare än för de andra 19 bilarna i undersökningen.
För just Hyundai Santa Fe var det faktiskt dyrare på Mekonomen och Meca än på en auktoriserad Hyundai-verkstad. Servicen för Volvo V70 - Sveriges vanligaste bil - kostar på märkesverkstad i Stockholm 5 760 kr. Hos Mekonomen kostar servicen 5 400 kr och hos Meca 4 916 kr.
Lockar med röda priser
Men det finns också fördelar med att serva på märkesverkstäderna. Där kan kunden i vissa fall få gratis uppdateringar på sin bil, en kostnad som tillverkaren står för. I stället för att återkalla en bil när tillverkaren har upptäckt ett modellfel, byts detaljer ut fortlöpande när bilen är inne på service. Det kallas för kampanjer.
För exempelvis Volkswagen och Audi innebär en service på märkesverkstad att mobilitetsgarantin förlängs tills det är dags för nästa service. Den som kontinuerligt servar sin Volkswagen eller Audi hos märkesverkstaden har alltså en mobilitetsgaranti som ständigt förnyas.
För Volvo och Renault har Bilia ett lockbete för att kunderna ändå ska nappa på att serva bilen hos dem, trots ett från början högt pris. De lockar med röda priser, en rabatt på 20 procent om kunden kan tänka sig att lämna in bilen över natten hos dem och få den servad när det uppstår en lucka i tidsschemat.
Några tillverkare har också infört förlängda garantier, som är utöver vad som gäller i övrigt enligt konsumentköplagen. Exempelvis har Kia sju års nybilsgaranti på ett par modeller, men då krävs att bilen servas på märkesverkstad.
Detta är en förkortad version av Christian Ellmarks reportage om att serva bilen. Hela reportaget kommer i Vi Bilägare #8 - då med fullständiga tabeller och mer information.
Men numera behöver du inte lämna in bilen på auktoriserad verkstad för att garantierna ska gälla. Konkurrensreglerna inom EU har för ändrats för bilbranschen och gjort det möjligt för nya aktörer att tränga sig in och konkurrera på servicemarknaden, på samma villkor som märkesverkstäderna.
Halva priset
Vi har jämfört servicepriserna på auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet och jämfört med lågpriskedjorna Mekonomen och Meca. Servicepriserna vi har tittat på gäller 20 vanliga bilmodeller från 2005.
Vi har räknat på servicepris vid 6 000 mil. Det är just då som många servicear brukar både vara omfattande och dyra. Det kostar hälften så mycket att serva Audi på Mekonomen eller Meca jämfört med märkesverkstaden.
När vi först ringde Audiverkstaden Din Bil fick vi ett pris på 7 009 kr för en 6 000-mila-service på en A4 1,8T. När vi senare ringde tillbaka för att fråga varför priset är så högt, fick vi ett lägre pris, 6 616 kr. I det första priset ingick nämligen byte av kupéluftfilter, vilket räknas som servicetillägg.
När vi kollar med Meca och Mekonomen har de inte räknat in tändstiftsbyte, som enligt Audi ska göras vid 6 000 mil. Därför steg servicepriset med en dryg tusenlapp. I tabellerna har vi inkluderat detta (se utdrag ur tabell till höger). Det är alltså också viktigt att jämföra vad som ingår i servicen samtidigt som man tittar på priset.
Audiverkstaden visar sig ändå dubbelt så dyr som Meca och nästan dubbelt så dyr som Mekonomen. För Toyota Corolla och Renault Clio gäller samma sak - märkesverkstäderna är dubbelt så dyra. Här finns alltså tusenlappar att spara.
Santa Fe dyrast
I vår undersökning var Hyundai Santa Fe dyrast att serva vid 6 000 mil. Det beror på att vid det miltalet ska också kamrem och balansaxelrem bytas. Därför blir också servicen betydligt dyrare än för de andra 19 bilarna i undersökningen.
För just Hyundai Santa Fe var det faktiskt dyrare på Mekonomen och Meca än på en auktoriserad Hyundai-verkstad. Servicen för Volvo V70 - Sveriges vanligaste bil - kostar på märkesverkstad i Stockholm 5 760 kr. Hos Mekonomen kostar servicen 5 400 kr och hos Meca 4 916 kr.
Lockar med röda priser
Men det finns också fördelar med att serva på märkesverkstäderna. Där kan kunden i vissa fall få gratis uppdateringar på sin bil, en kostnad som tillverkaren står för. I stället för att återkalla en bil när tillverkaren har upptäckt ett modellfel, byts detaljer ut fortlöpande när bilen är inne på service. Det kallas för kampanjer.
För exempelvis Volkswagen och Audi innebär en service på märkesverkstad att mobilitetsgarantin förlängs tills det är dags för nästa service. Den som kontinuerligt servar sin Volkswagen eller Audi hos märkesverkstaden har alltså en mobilitetsgaranti som ständigt förnyas.
För Volvo och Renault har Bilia ett lockbete för att kunderna ändå ska nappa på att serva bilen hos dem, trots ett från början högt pris. De lockar med röda priser, en rabatt på 20 procent om kunden kan tänka sig att lämna in bilen över natten hos dem och få den servad när det uppstår en lucka i tidsschemat.
Några tillverkare har också infört förlängda garantier, som är utöver vad som gäller i övrigt enligt konsumentköplagen. Exempelvis har Kia sju års nybilsgaranti på ett par modeller, men då krävs att bilen servas på märkesverkstad.
Detta är en förkortad version av Christian Ellmarks reportage om att serva bilen. Hela reportaget kommer i Vi Bilägare #8 - då med fullständiga tabeller och mer information.
FAKTA/ Service
Vi har tittat på hur mycket priserna på en 6 000-milaservice skiljer på 20 bilmodeller mellan märkesverkstäder och Mekonomen och Meca. Samtliga verkstäder ligger i Stockholms-området. Här presenteras fem av 20 modeller:
Modell, Pris auktoriserad verkstad, Pris Mekonomen, Pris Meca
Audi A4 1,8T Avant, 6 616 kr (Din Bil), 3 740 kr, 3 149 kr
Hyundai Santa Fe 2,4 GLS, 7 734 kr (Bromma Bil & Motor), 8 785 kr, 9 526 kr
Saab 9-3 1,8t, 5 348 kr (Svenska Bil), 3 630 kr, 3 426 kr
Toyota Avensis 2,0 kombi, 5 796 kr (Toyota, Kungens kurva), 3 430 kr, 3 582 kr
Volvo V70 2,4 140 hk, 5 760 kr (Bilia Haga norra), 5 400 kr, 4 916 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
jag server bilen på solna bilteknik
dom är mycket billigare än ex bilia
plus att dom inte hitta på onödiga byten
servade min astra -07 hos mechanum i GBG för 2700:-inkl.fri lånebil.mkt istället för 4500:- hos svenska bil.hur kan de bli sån skillnad?
servade min astra -07 hos mechanum i GBG för 2700:-inkl.fri lånebil.mkt billigare än 4500:- hos svenska bil.hur kan de bli sån skillnad?
Erfarenheten efter 6000 mila service på en Mekonomen verkstad i Sollentuna: Motorolja fylldes på som inte uppfyller Saabs kvalitetskrav, inget serviceprokoll och dessutom visar ledningen för Mekonomen en total likgiltighet inför berättigade påpekanden genom att överhuvudtaget inte besvara breven/E-posten. Varning för Mekonomen!
Många sköna skattade kronor att spara genom att göra det själv. Om man nu inte nödvändigtvis ska ha en sprillans bil med höga värdefall och stor status.
Jag kollade Mekonomen och fick pris på 12000 för 14000milaservice+kamremsbyte och när jag kollade Volvoverkstan så skulle de ha 7500, gissa vart jag lämmnade in mastern...
Jag skulle serva min Polo på Mekonomen och visst såg det bra ut 3500:- istället för 4500:-. När jag kom tillbaka hade de inte gjort alla servicepunkter som står i bok och när de räknade vad det kostade skillde det 70:- och då fick jag inte assistansservicen som VW erbjuder vid service på auktoriserad verkstad!
Den Mekonomenverkstad jag kollade upp priset på för service till Volvo S60 var 50 kr billigare (med 15% rabatt) än Bilia. Strax under 3000 kr tog Bilia. Mekonomen hade dessutom inte rätt uppgift om serviceintervall till S60. Min Volvo förblir servad på Volvo.
Min Mitsubishi Outlander var 100 kr billigare på märkesverkstaden NÄR JAG JÄMFÖRDE EN 4500 MILASERVICE
Man kan inte titta blint på den ena verkstaden jämfört med den andra. välj en verkstad som du har förtroende för. Om detta sedan är en märkesverkstad, Mekonomen, Puttes bilservice osv spelar ingen roll. Det viktigaste är att du känner dig nöjd med det utförda arbetet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.