En servicetekniker på Bilia fick sparken efter Vi Bilägares avslöjande om verkstadsfusk. Nu stäms Bilia i Arbetsdomstolen.
Fackförbundet IF Metall har nu lämnat in en stämning till Arbetsdomstolen mot bilkoncernen Bilia.
- Alla vägande skäl och företagets ansvar gör att vi anser att uppsägningen inte står i proportion till det som inträffat, säger Christer Persson, chef för förhandlingsenheten på IF Metall.
IF Metall kräver att mekanikern ska få jobbet tillbaka och yrkar dessutom på 120 000 kronor i skadestånd.
Avslöjande om verkstadsfusk
Tidigare i år lämnade Vi Bilägare in ett antal bilar, försedda med fel, till fem serviceverkstäder.
Spolarvätskenivån var låg, däcktrycket på vänster bakdäck sänkt och den högra strålkastaren felinställd.
En av verkstäderna var Volvo-auktoriserade Bilia Haga Norra utanför Stockholm.
Bilia är i särklass störst inom Volvohandeln i Norden.
Efter servicen kunde Vi Bilägare konstatera att Bilia inte ställt in ljuset och missat att justera lufttrycket i däcket.
Fick sparken
Samtliga testade verkstäder slarvade med att ställa in ljuset och flera justerade heller inte luftrycket.
Men till skillnad från de övriga valde Bilia att säga upp mekanikern som utfört servicen.
- Han har kryssat i protokollet att han utfört arbete utan att han gjort det, säger Arne Ericsson, regiondirektör för Bilia Stockholm.
- Det är självklart att personer kan missa någonting, den mänskliga faktorn.
- Men vi anser inte att det här var misslyckat arbete utan snarare bedrägeri mot oss och kunden.
"Saknar grund"
IF Metall menar däremot att uppsägningen saknar saklig grund.
Christer Persson säger att fackförbundet i sådana här tvister skapar sig en helhetssyn genom att bedöma bland annat rutiner, utrustning, utbildning och tid för att utföra arbetet.
Syftet är att undersöka om individen hamnat i en sits där möjligheten att göra fel finns.
- Vi försvarar inte att någon gjort fel. Men står felen i proportion till en uppsägning? säger Christer Persson.
- Det är straffsatsen vi diskuterar. Och en uppsägning är en väldigt långtgående konsekvens.
Det håller Arne Ericsson på Bilia inte med om.
- Jag tycker att det här är väldigt allvarligt eftersom det skadar Bilias rykte och dessutom kan ett lågt lufttryck äventyra säkerheten i en undanmanöver med bilen, säger han.
Utökade kontroller
IF Metall påpekar att Bilia har ansvar för att företagets rutiner ska fungera så att fel inte ska inträffa.
- De har även ansvar att följa upp. Och det försöker Bilia göra med kontroller, men det kanske inte är tillräckligt, säger Christer Persson.
Christer Persson menar att felen kan tyda på ett strukturellt problem snarare än att en mekaniker gjort fel.
- Vore det här mer utbrett borde vi ha fått signaler från Kontrollerad Bilverkstad, säger Arne Ericsson på Bilia.
Arne Ericsson framhåller att Kontrollerad Bilverkstad under 2009 gjort 42 kontroller av bilar som varit inne för olika ärenden hos Bilia Haga Norra.
39 av dessa var felfria och tre hade mindre avvikelser, uppger Arne Ericsson.
Bilia har nu utökat sina egna kontroller och meddelar att ytterligare åtgärder är att vänta.
Kan dröja till 2011
Christer Persson på IF Metall beskriver situationen utifrån ett mer vardagligt exempel.
- Hur ofta är det inte man skriver en lista på vad man ska handla och likt förbaskat glömt något när man kommit hem.
Enligt Christer Persson kan det dröja så länge som till efter årsskiftet tills Arbetsdomstolen tar upp ärendet.
Diskutera: Rätt eller fel att säga upp serviceteknikern?
- Alla vägande skäl och företagets ansvar gör att vi anser att uppsägningen inte står i proportion till det som inträffat, säger Christer Persson, chef för förhandlingsenheten på IF Metall.
IF Metall kräver att mekanikern ska få jobbet tillbaka och yrkar dessutom på 120 000 kronor i skadestånd.
Avslöjande om verkstadsfusk
Tidigare i år lämnade Vi Bilägare in ett antal bilar, försedda med fel, till fem serviceverkstäder.
Spolarvätskenivån var låg, däcktrycket på vänster bakdäck sänkt och den högra strålkastaren felinställd.
En av verkstäderna var Volvo-auktoriserade Bilia Haga Norra utanför Stockholm.
Bilia är i särklass störst inom Volvohandeln i Norden.
Efter servicen kunde Vi Bilägare konstatera att Bilia inte ställt in ljuset och missat att justera lufttrycket i däcket.
Fick sparken
Samtliga testade verkstäder slarvade med att ställa in ljuset och flera justerade heller inte luftrycket.
Men till skillnad från de övriga valde Bilia att säga upp mekanikern som utfört servicen.
- Han har kryssat i protokollet att han utfört arbete utan att han gjort det, säger Arne Ericsson, regiondirektör för Bilia Stockholm.
- Det är självklart att personer kan missa någonting, den mänskliga faktorn.
- Men vi anser inte att det här var misslyckat arbete utan snarare bedrägeri mot oss och kunden.
"Saknar grund"
IF Metall menar däremot att uppsägningen saknar saklig grund.
Christer Persson säger att fackförbundet i sådana här tvister skapar sig en helhetssyn genom att bedöma bland annat rutiner, utrustning, utbildning och tid för att utföra arbetet.
Syftet är att undersöka om individen hamnat i en sits där möjligheten att göra fel finns.
- Vi försvarar inte att någon gjort fel. Men står felen i proportion till en uppsägning? säger Christer Persson.
- Det är straffsatsen vi diskuterar. Och en uppsägning är en väldigt långtgående konsekvens.
Det håller Arne Ericsson på Bilia inte med om.
- Jag tycker att det här är väldigt allvarligt eftersom det skadar Bilias rykte och dessutom kan ett lågt lufttryck äventyra säkerheten i en undanmanöver med bilen, säger han.
Utökade kontroller
IF Metall påpekar att Bilia har ansvar för att företagets rutiner ska fungera så att fel inte ska inträffa.
- De har även ansvar att följa upp. Och det försöker Bilia göra med kontroller, men det kanske inte är tillräckligt, säger Christer Persson.
Christer Persson menar att felen kan tyda på ett strukturellt problem snarare än att en mekaniker gjort fel.
- Vore det här mer utbrett borde vi ha fått signaler från Kontrollerad Bilverkstad, säger Arne Ericsson på Bilia.
Arne Ericsson framhåller att Kontrollerad Bilverkstad under 2009 gjort 42 kontroller av bilar som varit inne för olika ärenden hos Bilia Haga Norra.
39 av dessa var felfria och tre hade mindre avvikelser, uppger Arne Ericsson.
Bilia har nu utökat sina egna kontroller och meddelar att ytterligare åtgärder är att vänta.
Kan dröja till 2011
Christer Persson på IF Metall beskriver situationen utifrån ett mer vardagligt exempel.
- Hur ofta är det inte man skriver en lista på vad man ska handla och likt förbaskat glömt något när man kommit hem.
Enligt Christer Persson kan det dröja så länge som till efter årsskiftet tills Arbetsdomstolen tar upp ärendet.
Diskutera: Rätt eller fel att säga upp serviceteknikern?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den lilla människan får alltid ta smällen.
Säg upp honom.
Som konsument betalar man hur mycket pengar som helst till sin bilverkstad. I dessa dagar, då man knappt kan byta glödlampa själv utan att garantin på bilen försvinner, så måste man kunna lita på 100% på verkstadskillen. Om han kryssar i att han har gjort något, då ska det vara gjort.
Jag byter verkstad blixtsnabbt om jag upptäcker att det sker fusk. Dessutom låter jag dem få veta det. Därför är det rätt att sparka mekanikern.
Re: Jan
Den lille människan i detta fallet valde själv att hoppa över dessa kontroller och får då stå för konsekvenserna! Jag betalar och förutser att jobbet blir gjort, helt rätt att ge honom foten!
Det är så mycket mer som påverkar än att mekanikern valde att hoppa över kontrollerna. Rutiner, utbildning, utrustning som nämns i artikeln. Jobbet på en verkstad kan ofta vara stressat på grund av ackordlöner. Jag tycker också att det är illa om en verkstad missar något, men verkstaden borde ta ansvaret, inte mekanikern.
Det är självklart så att Bilia har dålig intern struktur och att detta är en återkommande problematik där en ensklid tekniker blir syndabock. Detta agerande visar bara att Bilia inte tar kritiken på allvar och faktiskt erkänner att man har strukturella problem som man från ledningen tänker jobba med på allvar. Bilia kommer att ha fortsatta problem om man inte tänker om.
Principiellt kan det vara rätt att sparka honom, men hur många får sparken för ev. misstag man gör på jobbet? Tandläkare som råkat slarva med en fyllning? Kassörskan som förr råkade slå in fel belopp? En varning/löneavdrag vore mer rimligt första gången.
Detta är nog ett mer organisatoriskt problem. En mekaniker jag känner berättar om hur kundmottagarna bokar in orimligt många fordon på en mekaniker under en dag - år efter år. Klart att någon blir missnöjd; mekanikern eller kunden. Allt detta beror på GIRIGHET hos företagen och kanske ibland på lathet hos mekanikern - att jobbet inte görs alltså.
Mekanikerns arbete måste få ta den tid det tar, och många gånger dyker oväntade problem upp - det måste finnas tid till det. Bilias ledning borde kicka sig själva tillsammans med denna mekaniker som det ser ut nu.
Kanon att era granskande reportage leder till åtgärder. En stor eloge till VIB som tar upp denna typ av bedrägerier. Klart mekanikern skall sparkas, åtminstone ett rötägg mindre i en sjuk bransch. Tyvärr lär han troligtvis få jobb hos någon annan bilverkstad. Enda sättet för oss kunder att säkerställa att man får den service man betalar för är att alltid medverka hela tiden under arbetets gång. Sorgligt men sant.
Fretagsledningen skulle ha fått betalt skadestånd antagligen är det dom som fån början pressat honom att ta genvägar.Brukar funka så på arbetsplatser ledningen slimmar organisationen arbetstagaren gör fel och får ta hela smällen han /hon är av med jobbet jag tycker att det är fel att sparka löser väl egentligen ingenting..
Typiskt. Så fort någon gör fel skall han sparkas, avsättas osv. Självklart är det både allvarligt och fel det som skett. Att för att ha missat lufttryck och ljusintällning få avsked låter som första april. Den som kört med ett så lågt luftryck att det förorskar livsfar om det inte kontrolleras på verksatd borde kanske inte ens köra bil själv? Hur säkras kvalitetsarbete på Bilia kan man också fråga sig. Hade montören kanske en tidpress på sig? Skjuter vi pianisten för att musiken är dålig?
Nog bör väl mekanikern få en chans att bättra sig?
Det tror jag att han gör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.