De testade verkstäderna är självkritiska. Ett par verkstäder erkänner slarv - men två skyller också på fel med deras ljusapparater.
Du har väl inte missat Vi Bilägares avslöjande om bilverkstädernas slarv? Läs reportaget här.
Samtliga fem verkstäder i undersökningen missade att ställa in ljuset korrekt vid servicen.
"Finns inga ursäkter"
Tre av fem verkstäder slarvade också med att justera lufttrycket i däcken.
- Vi har missat den punkten helt enkelt, säger Rickard Wiberg, servicechef på den Mekonomenanslutna verkstaden
Södermalms Bilservice.
- Jag ser ingen annan förklaring till det. Uppenbarligen har man gjort fel, det är beklagligt.
- Det finns inga ursäkter till det.
"Fel på kalibreringen"
Två verkstäder, Fordonsteknik i Nyköping (AD Bilverkstäder) och Min Bil i Stockholm (Meca), säger att de har haft fel på kalibreringen av ljusinställningen när Vi Bilägare frågar varför de inte ställt in ljuset rätt.
- Då måste min ljusinställare visa fel, det är första gången. Förra våren gjordes en kalibrering av den, men den kan ju ha ramlat omkull, säger Niclas Hagberg, som äger Fordonsteknik.
- Vi har haft fel på kaliberingen av ljusinställaren, det är vårt fel. En annan kund har också haft problem med det och hört av sig till oss, säger Mikael Persson, servicerådgivare på Min Bil i Stockholm.
- Det är en plump i protokollet.
Den verkstaden hade bara provkört bilen något hundratal meter och ändå bockat för åtta kontrollpunkter på servicen som görs vid provkörning.
Det handlar om motors tillstånd, kontroll av styrmekanism, fjädring, växellåda, bromsar och instrument.
Hinner ni verkligen kontrollera allt det på några hundra meter?
- Vår bedömning är att det räcker att köra så långt för att kontrollera punkterna, säger Mikael Persson.
- Till exempel att kolla ABS-bromsarna kan vi göra på gården när det är isigt, det kräver ingen hastighet direkt.
- Punkterna kollas inte i samma ordning som i protokollet, det är olika och upp till varje mekaniker att avgöra i vilken ordning det ska göras.
Autoexpertens verkstad hade missat lufttrycket i däcken, ljusinställningen, inte fyllt upp spolarvätska helt och glömde dessutom att stänga igen motorhuven ordentligt efter sig.
- Det är rent slarv av mekanikern, det får absolut inte ske. Det får vi ta på oss, säger Martin Westlund, kundmottagare.
- Jag har inget bra svar på varför vi har missat det här. Det är jättepinsamt. Helt oacceptabelt, rent slarv av oss.
Varför har ni inte utfört de här punkterna när det står i serviceprotokollet att ni ska göra det ?
- Jag har inget bra svar på det, man ska alltid göra det som ingår i servicen.
- Spolarvätskan till exempel ska fyllas upp helt, på vissa bilar är det lite svårare eftersom det sjunker tillbaka nån deciliter.
- Men det ska göras. Det här hade vi kompenserat kunden för nästa gång, då får man bjuda på något. En återbetalning eller så. Vi skyller inte ifrån oss, det är fel av oss det här, säger Martin Westlund.
Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer
i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.
Diskutera: Vad tycker du om verkstadsfusket?
Samtliga fem verkstäder i undersökningen missade att ställa in ljuset korrekt vid servicen.
"Finns inga ursäkter"
Tre av fem verkstäder slarvade också med att justera lufttrycket i däcken.
- Vi har missat den punkten helt enkelt, säger Rickard Wiberg, servicechef på den Mekonomenanslutna verkstaden
Södermalms Bilservice.
- Jag ser ingen annan förklaring till det. Uppenbarligen har man gjort fel, det är beklagligt.
- Det finns inga ursäkter till det.
"Fel på kalibreringen"
Två verkstäder, Fordonsteknik i Nyköping (AD Bilverkstäder) och Min Bil i Stockholm (Meca), säger att de har haft fel på kalibreringen av ljusinställningen när Vi Bilägare frågar varför de inte ställt in ljuset rätt.
- Då måste min ljusinställare visa fel, det är första gången. Förra våren gjordes en kalibrering av den, men den kan ju ha ramlat omkull, säger Niclas Hagberg, som äger Fordonsteknik.
- Vi har haft fel på kaliberingen av ljusinställaren, det är vårt fel. En annan kund har också haft problem med det och hört av sig till oss, säger Mikael Persson, servicerådgivare på Min Bil i Stockholm.
- Det är en plump i protokollet.
Den verkstaden hade bara provkört bilen något hundratal meter och ändå bockat för åtta kontrollpunkter på servicen som görs vid provkörning.
Det handlar om motors tillstånd, kontroll av styrmekanism, fjädring, växellåda, bromsar och instrument.
Hinner ni verkligen kontrollera allt det på några hundra meter?
- Vår bedömning är att det räcker att köra så långt för att kontrollera punkterna, säger Mikael Persson.
- Till exempel att kolla ABS-bromsarna kan vi göra på gården när det är isigt, det kräver ingen hastighet direkt.
- Punkterna kollas inte i samma ordning som i protokollet, det är olika och upp till varje mekaniker att avgöra i vilken ordning det ska göras.
Autoexpertens verkstad hade missat lufttrycket i däcken, ljusinställningen, inte fyllt upp spolarvätska helt och glömde dessutom att stänga igen motorhuven ordentligt efter sig.
- Det är rent slarv av mekanikern, det får absolut inte ske. Det får vi ta på oss, säger Martin Westlund, kundmottagare.
- Jag har inget bra svar på varför vi har missat det här. Det är jättepinsamt. Helt oacceptabelt, rent slarv av oss.
Varför har ni inte utfört de här punkterna när det står i serviceprotokollet att ni ska göra det ?
- Jag har inget bra svar på det, man ska alltid göra det som ingår i servicen.
- Spolarvätskan till exempel ska fyllas upp helt, på vissa bilar är det lite svårare eftersom det sjunker tillbaka nån deciliter.
- Men det ska göras. Det här hade vi kompenserat kunden för nästa gång, då får man bjuda på något. En återbetalning eller så. Vi skyller inte ifrån oss, det är fel av oss det här, säger Martin Westlund.
Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer
i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.
Diskutera: Vad tycker du om verkstadsfusket?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mekanikernas värld är för mej rena paradiset. Jag vill kunna gå in i en butik och plocka på mej lite varor. Utan att betala. Om nån sen kommer på mej, så ber jag om ursäkt, och säger att jag råkade glömma att tömma fickorna. Den ursäkten är lika bra som den verkstan med ihopramlad ljusmätare presterade.
9 fall av 10 är säkert däcktryck och strålkastare rätt inställda, därför struntar dom att ens kolla. Ren slapphet...
Att serva bilen är alltid dyrt! Jag själv gör liten servis på min bil, som värkstan skulle ta 5-6000 kr.
Jag själv byter olja+öljefilter,luftfilter, fyller på spolarvätska, kontrollerar, lufttrycket i däcken, byter luftfilter,kontrollerar batteriet,kontrollerar om alla lampor lyser och ev.byter ut lamporna och allt är enkelt och lärande.
Arbete som t.ex kamremsbyte jag gör på bilverkastad.
MVH
Att serva bilen är alltid dyrt! Jag själv gör liten service på min bil, som värkstan skulle ta 5-6000 kr.
Jag själv byter olja+öljefilter,luftfilter, fyller på spolarvätska, kontrollerar, lufttrycket i däcken, byter luftfilter,kontrollerar batteriet,kontrollerar om alla lampor lyser och ev.byter ut lamporna och allt är enkelt och lärande.
Arbete som t.ex kamremsbyte jag gör på bilverkastad.
MVH
Verkstan är A och O när man har äldre bilar. Svartmek är ett alternativ, då vet man att det är en bra mekare som inte blåser en. Dock krävs mycket specialapparater för att serva vissa märken, speciellt Volvo, Mercedes, Bmw. Där är man rätt beroende av märkesverkstan och dom verkar vilja ha det så. Då kan man inte fixa alla fel på en allverkstad.
Kanske den svenska anställningstryggheten är en faktor som bidrar till fusket? Mekar som inte sköter sig riskerar ingen påföljd...
Men egentligen, hur kan det gå på annat sätt när folk tycker att jobb är en rättighet....
Att bilverkstäder fuskar är väl inget nytt, körde förr volvo men gav upp efter några år när man märkte att dom både fuskade och tog sönder bilen för en, har därefter köpt bil där verkstaden verkligen gör sitt jobb och har aldrig blivit lurad sen dess,och innan någon besserwisser eller volvofreak börjar komentera detta så vill jag påpeka att efter en sevice av min volvo som gick lös på över 6000 kr så fick jag ett formulär om vad jag tyckte om det sista verkstadbesöket - det fanns massor av missade saker som oljebyte + filter, jag skrev upp mitt telenr. men ringde dom fega kräken upp en - nope, så därför aldrig mer volvo...
Gjorde en framvagnsinställning på volvo V70-99 för ett par år sedan. efter besöket stod ratten i tio i fyra läge när jag hämtade den. Bytte även en lampa i bakluckan därefter sitter konsollen lös, orkade inte ta diskussionen med volvo. Åker hädanefter till mindre verkstäder där får man mer personlig kontakt och feedback.
På min tid kollade vi lufttrycket i däcken själva och fyllde också på spolarvätska, men jag förstår att det är andra tider nu...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.