"Resultatet är en katastrof", det säger Leif Fagerlund, vd för Kontrollerad Bilverkstad, när han får höra resultatet av Vi Bilägares verkstadstest.
Du har
väl inte missat Vi Bilägares avslöjande om bilverkstädernas slarv? Läs
reportaget här.
Kontrollerad Bilverkstad (KBV) är det organ som en del verkstäder är anslutna till för att säkerställa kvaliteten mot kunderna.
Endast en av de verkstäder som Vi Bilägare har kontrollerat ingår i KBV, nämligen Bilia.
"Skandalöst"
Det är också den verkstad som står för flera av de grövsta missarna.
- Det är skandalöst att verkstäder uppträder så här mot konsumenten, säger Leif Fagerlund.
- Om verkstäderna är medlemmar hos oss är detta inom ramen för uteslutning. Det är bedrägeri att ta betalt av konsumenten för att göra ett arbete som sedan inte utförs.
Att börsnoterade Bilia hamnar dåligt till i undersökningen kommenterar han så här:
- Det här är väldigt allvarligt för Bilia, de borde vara de som står längst fram i kvalitetsarbetet. Bilia får inte släppa igenom sådana här missar.
- De saknar inte resurser och har möjlighet att skaffa dyr utrustning som mindre verkstäder kanske inte har. Att Bilia hamnar så dåligt till gör mig upprörd.
Handlar det här om slarv eller är det medvetet fusk tror du?
- Jag kan tänka mig båda delarna, säger Leif Fagerlund.
Det är slarv att inte ställa om ljuset, det är en sådan enkel sak att göra. Att bara bocka för punkter i ett protokoll utan att göra kontrollen är fusk.
Två verkstäder uppger till sitt försvar att de haft fel på kalibreringen på ljusinställningsapparaten som orsak till varför de inte har ställt in ljuset.
Det tror Leif Fagerlund inte riktigt på.
- Jag har aldrig varit med om att verkstäder som ingår i Kontrollerad Bilverkstad skyllt på kalibreringen. De skulle bli uteslutna på grund av en sådan sak, säger Leif Fagerlund.
- Fungerar inte utrustningen är det korrekta agerandet att man återkallar de bilar som man haft inne för att säkerställa att ljuset är rätt inställt. Jag är beredd att sätta ena handen på att det inte görs.
Vi fick ett helt annat pris från Bilia när vi bokade tid i telefon jämfört med när vi lämnade in bilen. Vad har du för kommentar kring det?
- Det ska man inte acceptera, då har man all anledning att känna sig lurad. Problemet är att uppgift kan stå mot uppgift, säger Leif Fagerlund.
- Då är det bra om verkstaden kan skicka en bekräftelse på priset, via brev, e-mail eller ett sms. Om man gör det så vet båda parter vad man kommit överens om.
"Inget man ska acceptera"
Även Konsumentverkets jurist Martin Suserud är kritisk till verkstäderna i undersökningen.
- Det är olyckligt att de inte utför det som ska göras. Det låter anmärkningsvärt ur kvalitetssynpunkt, säger han.
- Utför inte verkstaden det man överenskommit är det inget man ska acceptera som konsument. Det här är inte avtalsenligt.
- I första hand har konsumenten rätt att få det åtgärdat som man har betalt för det. Man kan också ha rätt till prisavdrag.
- Om verkstaden inte gjort servicen rätt kan det leda till ytterligare fel för konsumenten, som verkstaden då kan bli skyldiga att stå för.
Diskutera: Slarvar eller fuskar verkstäderna? Vad tror du?
väl inte missat Vi Bilägares avslöjande om bilverkstädernas slarv? Läs
reportaget här.
Kontrollerad Bilverkstad (KBV) är det organ som en del verkstäder är anslutna till för att säkerställa kvaliteten mot kunderna.
Endast en av de verkstäder som Vi Bilägare har kontrollerat ingår i KBV, nämligen Bilia.
"Skandalöst"
Det är också den verkstad som står för flera av de grövsta missarna.
- Det är skandalöst att verkstäder uppträder så här mot konsumenten, säger Leif Fagerlund.
- Om verkstäderna är medlemmar hos oss är detta inom ramen för uteslutning. Det är bedrägeri att ta betalt av konsumenten för att göra ett arbete som sedan inte utförs.
Att börsnoterade Bilia hamnar dåligt till i undersökningen kommenterar han så här:
- Det här är väldigt allvarligt för Bilia, de borde vara de som står längst fram i kvalitetsarbetet. Bilia får inte släppa igenom sådana här missar.
- De saknar inte resurser och har möjlighet att skaffa dyr utrustning som mindre verkstäder kanske inte har. Att Bilia hamnar så dåligt till gör mig upprörd.
Handlar det här om slarv eller är det medvetet fusk tror du?
- Jag kan tänka mig båda delarna, säger Leif Fagerlund.
Det är slarv att inte ställa om ljuset, det är en sådan enkel sak att göra. Att bara bocka för punkter i ett protokoll utan att göra kontrollen är fusk.
Två verkstäder uppger till sitt försvar att de haft fel på kalibreringen på ljusinställningsapparaten som orsak till varför de inte har ställt in ljuset.
Det tror Leif Fagerlund inte riktigt på.
- Jag har aldrig varit med om att verkstäder som ingår i Kontrollerad Bilverkstad skyllt på kalibreringen. De skulle bli uteslutna på grund av en sådan sak, säger Leif Fagerlund.
- Fungerar inte utrustningen är det korrekta agerandet att man återkallar de bilar som man haft inne för att säkerställa att ljuset är rätt inställt. Jag är beredd att sätta ena handen på att det inte görs.
Vi fick ett helt annat pris från Bilia när vi bokade tid i telefon jämfört med när vi lämnade in bilen. Vad har du för kommentar kring det?
- Det ska man inte acceptera, då har man all anledning att känna sig lurad. Problemet är att uppgift kan stå mot uppgift, säger Leif Fagerlund.
- Då är det bra om verkstaden kan skicka en bekräftelse på priset, via brev, e-mail eller ett sms. Om man gör det så vet båda parter vad man kommit överens om.
"Inget man ska acceptera"
Även Konsumentverkets jurist Martin Suserud är kritisk till verkstäderna i undersökningen.
- Det är olyckligt att de inte utför det som ska göras. Det låter anmärkningsvärt ur kvalitetssynpunkt, säger han.
- Utför inte verkstaden det man överenskommit är det inget man ska acceptera som konsument. Det här är inte avtalsenligt.
- I första hand har konsumenten rätt att få det åtgärdat som man har betalt för det. Man kan också ha rätt till prisavdrag.
- Om verkstaden inte gjort servicen rätt kan det leda till ytterligare fel för konsumenten, som verkstaden då kan bli skyldiga att stå för.
Diskutera: Slarvar eller fuskar verkstäderna? Vad tror du?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är säkerligen en blandning av slarv och fusk, men med tyngdpunkten på fusk. Visst kan det slarvas och fel göras för mekanikern t.ex. störs av ett telefonsamtal eller annat, men i gund och botten fuskar man för att spara pengar och hinna med fler jobb.
Jag stod själv en gång i verkstaden och följde servicen på min bil (vilket mekanikern tyckte var trevligt). Då kom verkmästaren och gick förbi - dock utan att se mig. då säger verkmästaren: "Va, håller du på med den än?". Sen gick han. Då frågade jag mekanikern vad det handlade om. Då svarar mekanikern: "Jo, du förstår, han vill att vi skall byta endast oljan och filtret och sedan skicka ut bilen igen."
---
För övrigt när det gäller det här "avslöjandet" måste jag kritisera ViBilägare - och KBV - för att vara så naiva när de tror att allt utförs enligt checklistan. Att det fungerar så här har alla vetat om i alla tider. Och i t.ex. Tyskland utför de stora motortidningarna som t.ex. AutoBild och auto, motor und sport sådana här tester varje år. De brukar då välja ut typ 10 verkstäder och skickar sedan in en likadan bil på varje verkstad med vanligtvis 10 implanterade fel. År efter år är resultatet nedslående. Och branschen lovar krafttag varje gång... Men ändå händer inget.
Så, vem förvånas? Absolut inte jag.
---
Så, alla som kan ska kräva att få vara med vid servicen och ha checklistan i handen. Ett annat bra sätt är att ta reda på vad som ska göras under servicen och sedan göra diskreta markeringar på t.ex. skruvar som ska lossas för att se om de verkligen har lossats för den åtgärd som ämnad att utföras. Fast jag gör alltid servicen själv och säljer privat. Själv är f-n i mig bäste dräng!
Och varför ända in i helvete skulle man inte lita på checklistan? Samma som "serviceboken"? Bilverkstäder är skurkar, vare isg det gäller märkesverkstäder eller "pirater". Våra kära regeringar har kört ner bilbransvhen i botten! MP vill försämra ytterligare. Varför skall man behöva göra dikreta markeringar? Själv kan inte vara bäste dräng jämt, då måste man ha tid och plats.
Hata bilverkstäder!
LEXUS
Har en lexus rx med luftfjädring. Bilen säckade ihopp lämnadebilen på lexus dom hade en hemma ,bestälde hem 4 nya. Monterade 3+den på hyllan som var lite anorlunda till utseendet men rätt än då. Bilen hämtades funkade ett par veckor sen lutade bilen igen. In med bilen man justerade sensorerna , ut med bilen in med bilen. Sex månader pågick detta , talade med vd skulle ficksa detta. Man bytar alla har sett det säger vd. Bilen drar fortfarande till höger, blir tillsagd att justera fram o backvagn. Inget fel hur bra som helst, blir bara så matt. servar bilen på en annan lexus verksta dröm om min förvåning när han säger att det är fel på en givare. Dett visar sej att man inte hade bytt jivare som låg på hyllan den andra gång fast att VD hade sagt jag har sett att man bytt alla fyra. Man blir så jä... trött på dessa lögner från verstäderna. Denna nya versta som jag anlitar nu har bara gott att säga om.
Kommer att tänka på alla gånger som motorjournalister har påpekat det alldeles särdeles extra värdet av fulltecknad servicebok.
Själv har jag råkat ut ut för min nyinköpta 1-åring Octavia, där endast kråkan var ifylld. Service ej utförd. (Din Bil gjorde sen servicen utan tjat.)
Min granne hade en Mazda, typ 5000 mil/år. I gott samförstånd så gjordes service bara 1g/år. Övrig service bestod av en notering i serviceboken.
Min åsikt är att en fulltecknad servicebok, endast är en en fulltecknad servicebok. Men har noll indikation om bilens skick.
Vist fuskar verkstäderna med avsikt.
Ex; Jag fick betala för byte av lamdasond trots garantin. Och sedan för en temp,givare som ingår i miljögarantin. Men bilverkstaden ville ej känna till att garantin för miljö biten är på 5 år och 8ooo mil. Så jag fick göra många vänder för att bevisa att det är garanti på alla komponenter som har med miljön att göra.
Under bilbesiktningen fick jag ett påpekande om att jag skulle se över bromsrören på min s40 fas1.
Jag gjorde då en prisförfrågan hos märkesverkstaden. Då fick jag rådet att borsta rent rören och sedan tectyla/lägga på massa.
Då kan man undra om de gör likadant med bilar som lämnas in med samma fel/problem.
Nu vet jag att man måste plocka bort bensintank etc för att komma åt och byta ut dem. Dvs ett jäkla jobb, som man kan "skugga" och ta ut full betalning för runt 4000tusen.
Skulle vara intressant med ett sånt test....
Vilken kund kryper under eller hissar upp bilen för att kontrollera att jobbet har gjorts.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.