Nästa artikel
Fusket på verkstan: Svaga länkar i kedjorna
Reportage

Fusket på verkstan: Svaga länkar i kedjorna

Publicerad 28 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Autoexperten kallar sig för experter utan att ha mekaniker som är utbildade av de olika bilmärkena. Samma sak gäller för de andra bildelskedjorna.
Du har
väl inte missat Vi Bilägares avslöjande om bilverkstädernas slarv? Läs
reportaget här.


Ingen av bildelskedjornas verkstäder som vi undersökt utbildar sina mekaniker hos exempelvis Volvo, Volkswagen, Ford eller Toyota.

Ändå vill de gärna kalla sig experter på alla vanliga bilmärken.

Hur är det möjligt?
- Så olika är inte tekniken i bilarna, säger Gunnar Rantzow, vd för Mekonomen.

- Våra mekaniker går utbildning direkt hos leverantören, exempelvis hos Bosch som levererar motorstyrningskomponenter till de flesta bilmärken.

- Utbildningen är mer allmänt hållen på elektronik, bromsar, koppling och liknande.

- Dessutom har våra verkstäder en supportfunktion i Trollhättan, dit de kan ringa om det är något som verkstaden behöver fråga mer om.

Underleverantörer utbildar
Likadant är det hos Meca, Auto-experten och AD Bilverkstäder som köper in utbildning direkt från biltillverkarnas underleverantörer istället för hos biltillverkarna själva.

Uppgifterna för hur en viss bilmodell ska servas köper bildels-kedjorna in från Autodata, som sammanställer serviceprotokoll från olika tillverkare.

Det är exakt samma servicepunkter som ska kontrolleras, oavsett vilken verkstad av dessa som bilen lämnas in på.

Bildelskedjorna köper även in annan teknisk information om olika bilmärken.

"Oacceptabelt"
Mekonomen är den största bildels-kedjan i  Sverige med drygt 400 anslutna verkstäder.

- Vi har ett krav på verkstäderna att de ska sköta sig ekonomiskt mot myndigheter. Vi har också en oberoende kontroll av Svensk Bilprovning med ett omfattande program där vi regelbundet kontrollerar våra verkstäder, säger Gunnar Rantzow.

Men när vi lämnade in en bil för service kontrollerades inte ljusinställningen, som ingår i protokollet.

Vad tycker du om det?

- Det är en ren felaktighet från verkstaden. Det är oacceptabelt. Jag tror ändå att vi är mer att lita på än originalhandeln, även om det inte försvarar en sådan miss, säger Gunnar Rantzow.

"Inte bra"
AD Bilverkstäder har ingen obligatorisk kontroll av verkstäderna sedan de väl är anslutna.

- Nej det finns inget krav att man ska vara ansluten till Kontrollerad Bilverkstad eller liknande. Vi har heller inte någon kontrollant som åker runt med fejkade punkter, säger Brynolf Johansson, ansvarig för verkstadskonceptet inom AD.

Hur ser du på att en verkstad missar att ställa in ljuset?

- Oavsett vilken verkstad det är så är det inte bra att man missar saker, det är det ju inte. Det är inget jag hört talas om, säger Brynolf Johansson.

"Blir förvånad"

Meca är en annan av bildelskedjorna som vuxit i Sverige de senaste åren. Pehr Oscarsson är företagets direktör för affärsutveckling.

Så här kommenterar han Meca:s resultat i Vi Bilägares undersökning:

- Jag har aldrig hört talas om nåt sånt här. Jag blir förvånad, verkstäderna ska kalibrera ljusinställningen, säger han.

Däremot vill han inte kommentera om verkstadens provkörning är tillräcklig.

- Jag vill inte uttala mig om provkörning, det är svårt att bedöma. Det är upp till varje verkstad, säger Pehr Oscarsson. Merparten av våra verkstäder har en kvalitetssäkring och det är ett krav för nytillkomna verkstäder.

Är det skillnad i kvalitet mellan era olika verkstäder?

- Det är det, det får vi vara ödmjuka och säga. Det är ju enskilda företag som vi arbetar med, de kan vara olika duktiga. Men vi vill ha en så jämn kvalitet som möjligt, säger Pehr Oscarsson.

"Ingen ursäkt"
Autoexpertens verkstad i undersökningen hade en del brister. Per Ring är ansvarig för företagets verkstäder i Sverige:

- Det finns ingen ursäkt, jag beklagar detta. Jag upplever att vi har en bra kundvård, så det är inget medvetet fusk tror jag. Men det här visar att det behövs kontinuerlig en kontroll.

- Ibland kan mekanikern bli stressad, hamna i tidsnöd, om man kanske lovat att bilen ska vara klar vid en viss tid. Man vill väl, men det blir ändå fel, säger han.

Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer
i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.

Diskutera: Vad tycker du om Vi Bilägares avslöjande om fusket på våra bilverkstäder?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-28 19:27
Skanör (ej verifierad)

En service tar en halvtimme och består av oljebyte som bäst. Samt kostar ett antal tusenlappar.
Jag tejpade över alla möjliga punkter som skulle smörjas och kollas.
Tänk - dom hade lyckats serva UTAN att lossa tejpen.
Men det var Ford och alltså inte Volvo som inte har lika högteknologisk utbildning. Måste ju vara Nanoteknik som tillämpats.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-28 21:02
Reidar (ej verifierad)

Mdekonomen annonserar att dom servar alla bilar. Min VW kan dom inte serva, den finns inte i deras serviceinstrument. Dom borde således tvingas ändra sin vilseledande reklam så man slipper åka till dom i onödan.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-03 11:41
Olle (ej verifierad)

Man blir inte alls förvånad över resultatet av undersökningen. jag har en Hyundai Atos, hade den på service hos märkesverkstaden i Västerås.
Handbromsen inte justerad, remmarna gnisslar och tjuter, det gjorde de inte före servicen. Vad gjorde de egentligen på servicen? Frugan var två gånger tillbaks till verkstan, men bemöttes bara med spydigheter från kundmottagningen.
Till slut så ger man upp, men det var fullt pris för det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.