Nästa artikel
Fusket på verkstan: "Vi är chockade!"
Reportage

Fusket på verkstan: "Vi är chockade!"

Publicerad 23 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilia lovar krafttag efter Vi Bilägares avslöjande om verkstadsfusket. Nu utökar koncernen sina kontroller.
Bilia är Nordens största bilkoncern och har ett 50-tal verkstäder, främst för Volvo. Även Renault, Ford och Hyundai ingår bland koncernens märken.

Krismöte
Utgången för Bilia i vår verkstadsundersökning var dock negativ. När Bilia fick veta resultatet blev det krismöte för att diskutera konsekvenserna.

- Vi från Bilia beklagar verkligen det inträffade. Det är något som vi absolut inte accepterar, säger Arne Ericsson, regionsdirektör för Bilia Stockholm.

- Vi är med i Kontrollerad Bilverkstad och självklart hittar de ibland något. Verkmästarna gör också kontroller på bilar som ska lämnas ut.

- Men det räcker inte. Nu tillsätter vi ytterligare resurser som ska jobba mer med det här.

Utökar kontroller
Att verkstaden missade ljusinställningen och lufttrycket gör att Bilia tänker utöka sina egna kontroller av det utförda arbetet.

- Vi har tagit betalt och ska utföra de här kontrollerna. Vi har inga bortförklaringar, säger Arne Ericsson.

Det här kommer att få konsekvenser för mekanikern, han kommer inte längre att få arbeta med service eller reparationer hos oss.

- Så allvarligt ser vi på det. Vi är nog lika chockade som bilägarna, vi trodde vi hade en bättre kvalitet. Det här kommer jag att informera Bilias styrelse om.

"Risk att skrämma kunden"
När Vi Bilägare bokade servicetid fick vi ett pris per telefon, ett annat pris (1 039 kronor högre) och ett tredje pris när vi skulle hämta ut bilen.

- När du beställde servicen fick du bara ett pris på just service. Att det stod ett annat pris på mottagningsbeviset berodde på att vi då räknat med bromsvätskebyte också. Volvo rekommenderar det vartannat år, säger Arne Ericsson.

- Men när vi kollade på bromsvätskan behövdes den inte bytas så därför blev priset lägre när du hämtade ut bilen.

Varför talar ni inte om det i telefon, att bromsvätskebyte eventuellt tillkommer och vad det kostar?
- Du vet hur det är med priskrig och liknande. Risken är att vi skrämmer kunden med prisuppgifter på åtgärder som vi inte vet om vi behöver utföra, som fallet med bromsvätska på den aktuella bilen.

Diskutera: Vad tycker du om Vi Bilägares avslöjande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-04-23 18:40
Nicke Lundström (ej verifierad)

Katastrof givetvis, dock verkar det som att alla verkstäder är bovar, själv över 20 år som bilmekaniker bakom mig och nu 4 år som kundmottagare kan jag bara konstatera att det alltid fuskas på alla verkstäder enligt media. Själv vet jag att så är absolut inte fallet, prata gärna med många av våra kunder och hör deras kommentarer, får ofta lovord från nöjda kunder där vi gjort de vi lovat dem, och de som de får betala för. Kunde vara kul med ngt positivt i media ngn gång, men det är klart det säljer inga nummer, tråkigt att oftast är den auktoriserade verkstan större bov än den lilla mekonomenverkstan?????
Gnällpelle från Strenkan.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-23 18:53
Blir inte bättre förrän.... (ej verifierad)

Lösning.
Termos, ett gäng mackor + ett stoppur.
Så sätter man sig bredvid bilen och kollar att jobbet blir utfört.
Och betalar för tiden, delarna m.m.

#a • Uppdaterat: 2010-04-23 20:31
Stefan (ej verifierad)

Chockade.....tur att någon blir chockad. Vi blir det inte!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.