Nästa artikel
Kia sänker priserna efter Vi Bilägares larm
Nyheter

Kia sänker priserna efter Vi Bilägares larm

Publicerad 31 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi Bilägares rubrik "Kia dyrast på service" från redovisningen av vårt begteststall fick generalagenten att agera.
Först ville inte Kia tro på Vi Bilägares uppgifter, men efter en intern kontroll visade det sig att servicepriserna låg i överkant.

Det leder nu till att Kia sänker servicepriserna till en konkurrenskraftig nivå med den nya uppdaterade versionen av Kia Cee´d.

"Priserna inte klockrena"
Kia har med sin uppmärksammade sjuårsgaranti också fått ett rykte om att hålla höga servicepriser.

Garantin ska på ett eller annat sätt betalas av kunden, och så här långt har det avspeglats i förhållandevis höga servicepriser.

- Priserna för att serva gamla Kia Cee´d har inte varit klockrena, erkänner Jonas Haglund, regionchef för servicemarknaden.

I Vi Bilägares redovisning var Kia Cee´d, årsmodell -07, dyrast att serva med en milkostnad på 2,95 kr (2,85 kr enligt Kias utredning) upp till och med 12 000 mil.

Till och med Volvo V70 2,0 Flexifuel med serviceintervall varje 1 000:e mil blev billigare att serva (2,69 kr) och allra bäst till hamnade dieselversionen av Skoda Roomster (1,24 kr).

- Vi blev mest förvånade över att Skoda kunde hålla så låga priser, säger Jonas Haglund.

Lägre milkostnad
Fabriken har nu, med stöd av generalagenterna, av konkurrensskäl sett till att förlänga serviceintervallen för nya Cee´d till 2 000 mil för bensinaren och till 3 000 mil för dieselversionen.

Med gamla Cee´d (1,6 l bensin) hamnade servicekostnaderna vid fyra tillfällen på mer än 4 500 kronor och som mest på 6 500 kr.

Nu kostar Kias dyraste service som mest 4 400 kronor. Det ger en milkostnad på 1,68 kronor - enligt Kias egen beräkning - och för dieseln en kostnad på "bara" 1,17 kronor.

Kia förnekar att man har modifierat de enskilda priserna på reservdelar.

- Bilarna har gjorts mer service-vänliga, tidsåtgången för service har kortats , förklarar Jonas Haglund. Tidigare har tiderna varit i generösaste laget.

Låser kunden

Några av förklaringarna till att Kias verkstäder kan korta tidsåtgången för service är att man dragit in på en rad kontrollpunkter som egentligen ligger på bilägaren själv att se över, typ bilbältenas funktion och kontroller av dörrlås och gångjärn.

Vidare har Kia med nya Cee´d fått longlife-filter i stället för det traditionella bränselfiltret som kostar 450 kronor plus moms.

Kia har också spridit på serviceåtgärderna för att kunderna vid vissa miltal inte ska drabbas av dunderfakturor, exempelvis den vid 9 000 mil på äldre Cee´d som kostar över 6 500 kronor.  

Hur Kias priser ligger till i förhållande till konkurrenterna med motsvarande nya bilar har vi ännu inga uppgifter om.

Kias sjuåriga garanti låser hur som helst fast kunderna till de egna verkstäderna - om de vill hänga med på tåget garantitiden ut.

- Det är ett frivilligt åtagande, säger informationschefen Cecilia Gustafsson.

- De som vill serva på annan plats har en treårig nybilsgaranti. Men de som vill ha hela trygghetspaketet måste alltid serva på auktoriserad Kia-verkstad och det redan från första början.

EU-regel gäller basgaranti

I EU:s gruppundantag har kunden rätt att serva hos fristående verkstäder med auktorisation under de två första åren med bibehållen nybilsgaranti, och det gäller självklart också Kia.

Men då handlar det enbart om basgarantin på två år eller som det oftast är för japanska och koreanska tillverkare - en nybilsgaranti på tre år.

Men för att Kias erbjudande på upp till och med sju år ska gälla måste kunden uteslutande hålla sig till Kia-verkstäder.

Kias sätt att binda upp kunderna har kritiserats och bland annat resulterat i en anmälan till Konkurrensverket från fristående verkstadskedjan Autoexperten.

Konkurrensverket beslutade nyligen att inte ta upp frågan utan hänvisar istället berörda företag att vända sig till domstol för att få ärendet prövat.

Diskutera: Vad tycker du om Kias servicepriser och sjuårsgaranti?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-31 21:19
Seken (ej verifierad)

Efter att ägt 2 Kior, är jag mycket kritisk till Kias servicepriser och garantipolicy. Därför är det med glädje jag ser att Kia tänkt skärpa sej, ifråga om servicepriser. Den av mej upplevda usla garantipolicyn, kommer antagligen att leva vidare. Men till Kia´s försvar kan man ju dra fram att det är massor med märken som är lika "snåla" vid tveksamma garantifall. Även de som bara har 2 års garanti. Min känsla är de har en handbok på 2000 sidor, som bara innehåller undantag från vad som är garantifel. Och sitter med tidtagarur, och räknar ner sekunderna, tills garantitiden tar slut. Att Kia cee´d säljer otäckt bra, tror jag beror på att den är en sällsynt bra bil. Och då menar jag inte bara bra för priset.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-31 22:03
Seken (ej verifierad)

PS. Om jag har tålamod att behålla min Yaris, så får jag kanske veta om Toyota har generösare garantipolicy. I alla fall var bekantas garantihistorier, ett av skälen till att jag valde Toyota förra året. (Den första på ca 25 bilar.)

#3 • Uppdaterat: 2010-03-31 22:27
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Seken!
Jag ät starkt tveksam till Kia Cee´d m.fl av deras modeller. De säljer enbart pga det relativt låga priset - samt den långa "garantin", som per definition INTE är garanti..... Begrepp som kvalitet ska vi nog inte använda här.........

#4 • Uppdaterat: 2010-03-31 23:29
Gösta (ej verifierad)

HAUBITS: Definitionen av rätt kvalitet är förmågan att leva upp till kundens förväntningar.
I KIA:s fall är det uppenbart att man för tillfället har "rätt" kvalitet för den tänkta målgruppen. Och således säljer man sällsynt bra.
Vad som är rätt kvalitet är ett begrepp som är subjektivt från person till person.
Så den är nog snarare du som inte skall använda begrepp som du inte begriper.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-31 23:48
Hans Spicar (ej verifierad)

Är inne på min tredje Kia Ceed diesel. Hade missljud från en stöddämpare som direkt byttes. Glapp i volymkontrollen på stereon gjorde att hela enheten byttes. I övrig inga som helst problem på 9000 körda mil. En vettig bruksbil. En V50 med samma utrustning hade kostat mig 80000 kr mer i inköp...
Priset på service varierar upp till 40% beroende på verkstad. Ring runt och kolla - det behöver inte bli dyrt. Har betalt 2400 för 2000 mil/1 års service.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-01 11:22
Lasse (ej verifierad)

Men hur mycket kostar en katalysator? Från början rapporterade Vi Bilägare att den kostade hutlösa 40 000:- Vilket är dagspriset?

#7 • Uppdaterat: 2010-04-01 14:44
Pelle (ej verifierad)

Bra ViB - grävande o kritisk journalistik ska ni syssla med! Gav ju bl a detta resultat. Skulle sen vilja att ni inte väljer testbilar som är maxade ibland upp till 100 - 200 kkr x-tra! Välj ett paket som medelkunden väljer - tack. Annars riskerar ni att påverkas av för hög standard och testet blir missvisande.

#8 • Uppdaterat: 2010-04-01 16:47
Emme (ej verifierad)

Lasse: Det var på Kia venga som skulle ha en speciell katalysator som skulle hålla "livet ut". (hur många gånger har man inte hört det förr?)
Men för de som tror Kia bara säljer för priset nuförtiden kan jag ge rådet att provköra en först innan man uttalar sig.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-28 12:57
jimmy (ej verifierad)

Jag försökte övertyga min mor som är sjukpensionär med kanske 9000 i månaden att byta ut sin gamla micra med körförbud..det skulle inte skulle vara så dyrt med en ny picanto. Och med 1,99% i ränta skulle det bli runt 1000kr/mån, beroende på modell och utrustning.
Skönt med 7 års garant tyckte vi båda och 5 skattefria år år ju inte dumt när plånboken inte är så stor. Men vid närmare granskning så finns det ju en utgift till som inte går att undvika om man vill behålla garantin.. Servicekostnader..
1500mil 3030kr
3000mil 4735kr
4500mil 3030kr
6000mil 6052kr
7500mil 3457kr
9000mil 7669kr
=27973kr
I praktiken så ska den servas varje år då det är 1500 mil eller 12mån och morsan kör nog inte ens 1000 mil..
6 års service = 27973kr = milkostnad på 4,66kr om man kör 6000mil/6år
Den röda tråden med att köpa billigt, billig i drift och bra ränta fortsätter inte i servicen..
Nä hennes ekonomi taktik gå inte slå, köp en en äldre micra för 12000kr kör den i 8år och kosta på den 3-4000kr på hela tiden så blir det billiga mil.

#a • Uppdaterat: 2010-04-28 12:57
jimmy (ej verifierad)

Jag försökte övertyga min mor som är sjukpensionär med kanske 9000 i månaden att byta ut sin gamla micra med körförbud..det skulle inte skulle vara så dyrt med en ny picanto. Och med 1,99% i ränta skulle det bli runt 1000kr/mån, beroende på modell och utrustning.
Skönt med 7 års garant tyckte vi båda och 5 skattefria år år ju inte dumt när plånboken inte är så stor. Men vid närmare granskning så finns det ju en utgift till som inte går att undvika om man vill behålla garantin.. Servicekostnader..
1500mil 3030kr
3000mil 4735kr
4500mil 3030kr
6000mil 6052kr
7500mil 3457kr
9000mil 7669kr
=27973kr
I praktiken så ska den servas varje år då det är 1500 mil eller 12mån och morsan kör nog inte ens 1000 mil..
6 års service = 27973kr = milkostnad på 4,66kr om man kör 6000mil/6år
Den röda tråden med att köpa billigt, billig i drift och bra ränta fortsätter inte i servicen..
Nä hennes ekonomi taktik gå inte slå, köp en en äldre micra för 12000kr kör den i 8år och kosta på den 3-4000kr på hela tiden så blir det billiga mil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.