Bilägare ska inte tvingas stanna hos märkesverkstäder för att behålla nybilsgarantin. EU-kommissionen inför nu nya regler som på sikt kan innebära 10 till 20 procent lägre servicepriser.
På torsdagen beslutade EU-kommissionen att ändra regelverket för biltillverkarnas garantivillkor.
Villkor försvinner
Det innebär att bilägare inte riskerar att påverka nybilsgarantin om de väljer att utföra bilservice på fristående verkstäder.
Garantier ska inte längre kunna villkoras med att service måste ske på en märkesverkstad.
Däremot måste bilservicen vara fackmässigt utförd och reservdelar vara likvärdiga med de hos en märkesverkstad.
Det nya regelverket träder i kraft redan 1 juni i år.
Lägre priser
Flera biltillverkare ställer i dag villkor om service på märkesverkstäder för att inte mista nybilsgarantin.
Däribland finns Kia med en villkorad garanti på sju år samt Hyundai och Opel med fem år vardera.
EU-kommissionens förhoppning är att konkurrensen ska öka med lägre priser som följd.
Sveriges Bildelsgrossters Förening bedömer att kostnaderna för bilservice på sikt kan sjunka med mellan 10 och 20 procent.
Nytt i regelverket är också att biltillverkare inte kan hindra fristående verkstäder från att ta del av reservdelar och teknisk information.
Diskutera: Vad tycker du om det nya regelverket?
Villkor försvinner
Det innebär att bilägare inte riskerar att påverka nybilsgarantin om de väljer att utföra bilservice på fristående verkstäder.
Garantier ska inte längre kunna villkoras med att service måste ske på en märkesverkstad.
Däremot måste bilservicen vara fackmässigt utförd och reservdelar vara likvärdiga med de hos en märkesverkstad.
Det nya regelverket träder i kraft redan 1 juni i år.
Lägre priser
Flera biltillverkare ställer i dag villkor om service på märkesverkstäder för att inte mista nybilsgarantin.
Däribland finns Kia med en villkorad garanti på sju år samt Hyundai och Opel med fem år vardera.
EU-kommissionens förhoppning är att konkurrensen ska öka med lägre priser som följd.
Sveriges Bildelsgrossters Förening bedömer att kostnaderna för bilservice på sikt kan sjunka med mellan 10 och 20 procent.
Nytt i regelverket är också att biltillverkare inte kan hindra fristående verkstäder från att ta del av reservdelar och teknisk information.
Diskutera: Vad tycker du om det nya regelverket?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bra. Må Tengil ta Kia.
Mycket bra. Annars hade väl alla tagit efter Kia.
Ni klagar på KIA. När jag köpte en Ceed till frugan så köpte jag till tre års service (eller 9000 mil) för 4900 kronor. Dvs 1633 kr per år tre första åren. Knappast vad jag kallar dyrt.
Biltillverkarna hittar ändå sätt att komma runt sån här regler. Ett sätt är komplicerade lösningar som kräver specialistkompetens för att serva och reparera. Framförallt gäller det datorer i bilen och uppdateringar, felsökningar och liknande som kan behövas. Svårt och dyrt för en liten firma att klara olika märken då.
Beslutet är både Bra och Dåligt...Bra att det blir lättare för kunderna att hitta en verkstad, speciellt som många stora märkeshandlare lägger ned på mindre orter och koncetrerar sej på de större städerna och utökar antalet märken i sin hallar. Det som inte är bra är att det spär ut lönsamheten ytterligare för en utsatt bransch... och då menar jag inte de riktigt stora verkstäderna i storstäderna, utan runt om i landet. De som ska vara med och slåss om de här kunderna får investera dyrt i utrustning och utbildning - utbildningsföretagen kommer att höja sina priser osv... Dessutom massor som ska slåss om kunderna, men kan man göra det med priset när kostnaderna skuter i höjden?...knappast. Mekonomen och de stora "allmärkeskedjorna" är nog vinnarna, och prisskillnaden är knappast speciellt låg. Titta bara på Saabanläggningen i Akalla som blir Mekonomenverkstad.
Gösta
Hade du köpt en Subaru istället så hade du fått fri service i TRE år gratis plus att du hade blivit en ännu nöjdare bilägare
Här är en som vet
Snälla GIGOLO
Ingenting i serviceväg är gratis.
Haha gratis service = 20 papp i pålägg vid inköp.
Just det JARL, inget är gratis, men på motoroljepriset finns det mycket att göra. Inköpspriset för motorolja som uppfyller t ex VW 504 00 är långt under 50 kr per liter, men säljs till kund för över 220 kr per liter! Biltema säljer samma olja för 119 kr per liter, redan det ca 50 % rabatt.
S-E S
Vem köper in den oljan för långt under 50kr litern?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.