Nu inför Storbritannien ett bidrag till dem som köper elbil. Den nya premien uppgår till 55 000 kronor och införs nästa år.
Storbritannien blir nu ett land i raden som inför en ekonomisk morot för att få fart på försäljningen av elbilar.
55 000 kronor
Från och med 1 januari 2011 kommer en subvention på upp till 5 000 pund, motsvarande ungefär 55 000 kronor, att betalas ut till den som köper elbil.
Stödet gäller elbilar, bränslecellbilar och laddhybrider med CO2-utsläpp under 75 g/km.
För att omfattas av stödet måste bilarna klara en räckvidd på 113 kilometer och en toppfart på 97 km/t.
Flera lanseringar
Under senare halvan av 2010 kommer flera nya elbilar att lanseras, till exempel Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV och Opel Ampera.
Inköpspriset på en elbil är i regel betydligt högre än en konventionell bil, därför kommer beskedet om en elbilspremie i Storbritannien lägligt.
Sedan tidigare har liknande premiesystem införts i bland annat Frankrike och Nederländerna.
Diskutera: Vad tycker du om en elbilspremie? Något för Sverige?
55 000 kronor
Från och med 1 januari 2011 kommer en subvention på upp till 5 000 pund, motsvarande ungefär 55 000 kronor, att betalas ut till den som köper elbil.
Stödet gäller elbilar, bränslecellbilar och laddhybrider med CO2-utsläpp under 75 g/km.
För att omfattas av stödet måste bilarna klara en räckvidd på 113 kilometer och en toppfart på 97 km/t.
Flera lanseringar
Under senare halvan av 2010 kommer flera nya elbilar att lanseras, till exempel Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV och Opel Ampera.
Inköpspriset på en elbil är i regel betydligt högre än en konventionell bil, därför kommer beskedet om en elbilspremie i Storbritannien lägligt.
Sedan tidigare har liknande premiesystem införts i bland annat Frankrike och Nederländerna.
Diskutera: Vad tycker du om en elbilspremie? Något för Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På sikt känns det självklart att en elbilspremie skulle införas även i Sverige, även om det nu känns lite tidigt.
Den höga kostnaden för nya elbilar är ett hinder för en större efterfrågan. -Vem vill köpa en eldriven småbil som kostar 100 000 kronor mer än bensinvarianten?
Genom att subventionera elbilar till en början kommer vi få fler elbilar på våra svenska vägar samtidigt som en större efterfrågan skapas.
Sveriges regering vill ha fler elbilar i Sverige men intentionen räcker inte, vi behöver se åtgärder.
En ytterst lämplig sådan är att aktivt uppmuntra inköp av elbilar genom subventioner!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.