I dag är det inte längre möjligt att få miljöbilspremien. Istället kommer miljöbilar befrias från fordonsskatt i fem år.
Det är i dag dags att sammanfatta perioden mellan 1 april 2007 och 30 juni 2009. Under denna period har en premie på 10 000 kronor delats ut till alla bilister som köpt en ny miljöbil och sedan ägt den i minst sex månader.
När premien infördes fanns det ungefär 68 000 miljöbilar i Sverige, bilar som tillhörde någon av de strängare miljöklasserna, använder alternativt bränsle eller underskrider en gräns för mängd koldioxidutsläpp per kilometer. Nu två år och två månader senare har det antalet ökat med 298 procent - till 228 000 miljöbilar.
Avvecklad i förtid
Fram tills årsskiftet beräknar Vägverket ha betalat ut 70 000 premier.
Ursprungligen var miljöbilspremien tänkt att gälla hela 2009. Men regeringen, med miljöminister Andreas Carlgren (C) i spetsen, aviserade i september förra året att premien skulle avvecklas tidigare än väntat. Man ansåg sig nöjda med att fått igång miljöbilsförsäljningen och tyckte samtidigt att projektet blivit för dyrt.
Ingen fordonskatt i fem år
För att ersätta miljöbilspremien föreslår Regeringen att nya miljöbilar befrias från fordonsskatt i fem år. Tanken är att förslaget ska införas från och med 1 januari 2010, men också gälla retroaktivt från och med 1 juli 2009.
Bilister som köper nya miljöbilar innan den nya befrielsen börjar gälla kommer att få tillbaka fordonsskatten nästa år.
Oklokt menar kritiker
Branschen, som så klart gillar subventioner för att sälja fler bilar, är kritisk.
- Det är beklagligt att den svenska regeringen ännu inte kommit med några
klara besked om hur man i framtiden vill få de svenska bilköparna att
välja en ny bil som belastar miljön mindre. I vår omvärld har vi sett
den ena regeringen efter den andra införa kraftfulla premier för den
som skrotar sin gamla bil. I Sverige är det knäpptyst, säger Thomas
Andersson, vd för svenska Volvo Personbilar.
Föreningen Gröna Bilister, som flertalet gånger argumenterat för högre miljösubventioner, anser att skattebefrielsen är "snäppet sämre än premien".
- Fordonsskatten fäller knappast avgörandet i bilhallen, så den styrande effekten blir mycket svagare, säger ordförande Jakob Lagercranz.
Vad tycker du om miljöbilspremien? Hur kommer försäljningen av miljöbilar nu att påverkas? Kommentera!
När premien infördes fanns det ungefär 68 000 miljöbilar i Sverige, bilar som tillhörde någon av de strängare miljöklasserna, använder alternativt bränsle eller underskrider en gräns för mängd koldioxidutsläpp per kilometer. Nu två år och två månader senare har det antalet ökat med 298 procent - till 228 000 miljöbilar.
Avvecklad i förtid
Fram tills årsskiftet beräknar Vägverket ha betalat ut 70 000 premier.
Ursprungligen var miljöbilspremien tänkt att gälla hela 2009. Men regeringen, med miljöminister Andreas Carlgren (C) i spetsen, aviserade i september förra året att premien skulle avvecklas tidigare än väntat. Man ansåg sig nöjda med att fått igång miljöbilsförsäljningen och tyckte samtidigt att projektet blivit för dyrt.
Ingen fordonskatt i fem år
För att ersätta miljöbilspremien föreslår Regeringen att nya miljöbilar befrias från fordonsskatt i fem år. Tanken är att förslaget ska införas från och med 1 januari 2010, men också gälla retroaktivt från och med 1 juli 2009.
Bilister som köper nya miljöbilar innan den nya befrielsen börjar gälla kommer att få tillbaka fordonsskatten nästa år.
Oklokt menar kritiker
Branschen, som så klart gillar subventioner för att sälja fler bilar, är kritisk.
- Det är beklagligt att den svenska regeringen ännu inte kommit med några
klara besked om hur man i framtiden vill få de svenska bilköparna att
välja en ny bil som belastar miljön mindre. I vår omvärld har vi sett
den ena regeringen efter den andra införa kraftfulla premier för den
som skrotar sin gamla bil. I Sverige är det knäpptyst, säger Thomas
Andersson, vd för svenska Volvo Personbilar.
Föreningen Gröna Bilister, som flertalet gånger argumenterat för högre miljösubventioner, anser att skattebefrielsen är "snäppet sämre än premien".
- Fordonsskatten fäller knappast avgörandet i bilhallen, så den styrande effekten blir mycket svagare, säger ordförande Jakob Lagercranz.
Vad tycker du om miljöbilspremien? Hur kommer försäljningen av miljöbilar nu att påverkas? Kommentera!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hittills har jag bara haft nöjet att betala olika skatter och aldrig fått en enda krona tillbaka, så det blir kul att få 10 000kr av staten i premie på min nya bränslesnåla bil. Men är rätt att staten sponsrar lyxkonsumtion?
Saab 9-5 Biopower miljöbil? Vilket skämt. CO2-utsläpp 214 g/km! Bra att staten slutar subventionera sådana miljögrisar. Det gäller även andra sk miljöbilar som är subventionerade bara för att dom kan köras på E85.
Klart att bilhandeln gnölar.
Miljöbilspremien har ju varit rena guldet.
Runt 10000 kr rent i extraförtjänst per fordon, genom den överprissättning man tillämpat.
Undantag finns dock, t.ex VW- koncernen som på etanolbilarna endast lagt ett påslag av 2000 kr jämfört med motsvarande bensinmodell.
Övriga etanolfordon har genomgående legat 12-15000kr över motsvarande bensindito.
Ska bli intressant att se om prissättningen i det minsta segmentet nu kommer att närma sig normal EU-nivå.
Kolla gärna prisbilden på t.ex ;mobile.de.
Du hittar garanterat motsvarande bil som säljs på den svenska marknaden till lägre pris.
Inför krav på att dom körs på ett miljövänligt bränsle, annars är det ingen miljöbil.
Att kalla bilar med möjlighet att köra på etanol är ett skämt.
Enda måttet bör vara CO2 utsläppet.
Men framförallt underlätta kommunikation utan bil, t ex gratis kollektivtrafik i städerna.
Kör själv nästan aldrig bil mumera i Stockholm, och åker helst tåg på långresorna. När jag måste köra bil föredrar jag en stor säker disel, t ex V70 2.0D som går att köra väldigt bränslesnålt på landsväg.
Jaha, så var vi där igen!
Att det ska vara så svårt att förstå det här med ett naturligt kretslopp. Växter producerar syre och förbrukar koldioxid. Vi djur producerar koldioxid och förbrukar syre. När man förbränner (eller förmultnar) växter så frigörs koldioxid som tas upp av de plantor som man naturligtvis planterat i motsvarande mängd.
Fossila bränslen tillför koldioxid som inte längre tillhör kretsloppet - det blir alltså någonting extra.
Därför kan man inte bara se till koldioxidutsläppet när det gäller etanol.
Tack Roy. Skönt att se att fler har koll.
De värden för koldioxidutsläpp som presenteras för en bil som kan köras på E85 gäller vid körning på vanlig bensin. Det är inte tillåtet att presentera utsläppsvärdena för ett bränsle som inte är certifierat.
Koldioxidutsläppet för en SAAB 9-5 BioPower har jag för mig ligger runt 100g/km vid körning på E85, men jag kan ha fel. Rätta mig gärna den som har mer koll på detta.
Se till att "miljöbilar" endast kan framföras på miljöbränsle, inga flexifuelkombinationer av någon sort. Då blir den nuvarande miljöbilsbranchen självsanerande. Den återuppstår när riktiga miljöbilat finns att tilgå.
Lite googlande ger svaret att koldioxidutsläppet vid körning på E85 är ca 40g/km inklusive den del som är bensin. En SAAB 9-5 BioPower drar ca 1,3 l/mil vilket alltså ger 52g/km.
Varför skulle det vara fel att köra på E85?!?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.