Miljöbilspremien dras tillbaka. Anledningen? Den har blivit för populär bland svenska bilister - och försvinner därför redan nästa sommar.
- Det är ju ett väldigt svek, säger Gröna Bilisters presstalesman Mattias Goldmann till TV4 Nyheterna.
Den svenska miljöbilspremien försvinner. Regeringens löfte om att alla som köper en miljöbil mellan första april 2007 och sista december 2009 ska få en premie på 10 000 kronor dras tillbaka. I stället tas premien bort redan nästa sommar.
- Det är ju ett väldigt svek. Man har lovat premien ska gälla 2009 ut och nu gör man ett idiotstopp för att det har blivit en sån framgång, säger Gröna Bilisters presstalesman Mattias Goldmann till TV4 Nyheterna.
Miljöbilspremien har varit populär bland de svenska bilisterna och de 250 miljoner kronor som avsattes till premien från början är slut. Efter detta har ytterligare en halv miljard skjutits till - men nu tas beslutet att korta premien med ett halvår.
- Avsikten var att få en rivstart. Den blev långt större än vi kunde hoppas på. Men nu är det bättre att använda de pengarna för att gynna miljön, säger miljöminister Andreas Carlgren till TV4 Nyheterna.
Den svenska miljöbilspremien försvinner. Regeringens löfte om att alla som köper en miljöbil mellan första april 2007 och sista december 2009 ska få en premie på 10 000 kronor dras tillbaka. I stället tas premien bort redan nästa sommar.
- Det är ju ett väldigt svek. Man har lovat premien ska gälla 2009 ut och nu gör man ett idiotstopp för att det har blivit en sån framgång, säger Gröna Bilisters presstalesman Mattias Goldmann till TV4 Nyheterna.
Miljöbilspremien har varit populär bland de svenska bilisterna och de 250 miljoner kronor som avsattes till premien från början är slut. Efter detta har ytterligare en halv miljard skjutits till - men nu tas beslutet att korta premien med ett halvår.
- Avsikten var att få en rivstart. Den blev långt större än vi kunde hoppas på. Men nu är det bättre att använda de pengarna för att gynna miljön, säger miljöminister Andreas Carlgren till TV4 Nyheterna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Premier är till för att få igång marknaden som därefter ska sköta sig själv. Finns ingen anledning att hålla på att subventionera dessa bilinköp längre. Men jag förstår att "Gröna Bilister" tycker om bidrag eftersom dom själv lever på sådana...
Ta bort premien för smådieslar och etanolbilarna istället, som faktiskt inte är annat än en nödlösning,och behåll det för hybrider och kommande elbilar. Med fler hybrider och elbilar blir det skillnad.
Krille: Varför ska skattebetalarna subventionera 2 ton tunga Lexus stadsjeepar med V6:or bara för att man satt en elmotor i bilen och kallar det hybrid?
Vilka problem...personligen ser jag inte de sista tiotusen som ett problem vid köp av bil....snarare de första hundra....:P
I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den beprövade förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En SAAB eller Volvo eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid vid körning på etanol, E85. Så varför ta bort miljöpremien för bilar som går på etanol då de bevisligen är mindre miljlbelastande än tex Toyotas hybridbilar för att inte tala om Lexus hybridbil som verkligen är ett skräckexempel på en miljövidrig bil men som ändå definieras som "miljöbil". Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil.
Lasse, det privata företaget CNW Marketing Research Inc analysresultat har i högsta grad blivit ifrågasatt. Tex. så kallar tidningen San Francisco Chronicle deras metod för "junk science".
Det är för väl att allt och allas ståndpunkter granskas inte minst de lobbyorganisationer som verkar för de multinationella oljebolagens räkning som på alla vis försöker att försena övergången till miljövänliga biobränslen genom att alltför ofta "skjuta från höften" och därmed hoppas att skottet träffar någon eller något någonstans istället för att inse att olja är en ändlig resurs som förr eller senare kommer att ta slut om inte förr då alla förutsättningar för livsbetingelser inte finns mer på denna planet som kallas Tellu, "den gröna planeten", undrar bara hur länge den kommer att förbli grön? Var och en kan bidra genom att köpa en bil med den hitintills bästa miljöteknik dvs en Etanolbil idag, som i ett senare skede kanske blir en vätgas driven bil?
Jag tror inte att oljan kommer att ta slut, men i takt med att den blir svårare att hitta och ta fram kommer priset att stiga och när det gäller bränsle till fordon finns det bättre alternativ redan i dag. Och jag menar inte eldrift, elen måste produceras någonstans och även om elmotorn i fordonet har en hög verkningsgrad så blir den totala verkningsgraden väldigt låg om man räknar från elproduktion, distribution, laddning, och lagring i ackumulatorer eller kondensatorer. Dessutom är det för närvarande inte kostnadseffektivt att ta fram ackarna till elbilar eller hybridbilar. Men det kommer kanske hybrider som kan lagra energi i andra medier. Vätgas är inte heller något bra alternativ även om de flesta bef. motorer kan modifieras för vätgasdrift. Men det finns ingen infrastruktur för vätgas! Det gör det däremot för CNG och CBG. Det är bränsle som finns i oerhörda mängder och biogas nybildas kontinuerligt. Det är framtidens drivmedel. Tänk att kunna dra järnet med en riktig yankee V8 som går på gas och inte förorena mer än en liten minibil!
Den som menar att vi har infrastrukturen idag för gasdrift måste ha varit inlåst de senaste
8 - 10 åren! Den enda väl fungerande bränsle alternativet till bensin stavas e-t-a-n-o-l, etanol, E85. Så låt oss använda den och inte tappa tid på att inbördes bekämpa de olika bränsleslagen med andra, utan låt oss fokusera på det som är viktigt. Varken hybrider, gas eller etanol kan ensamt ersätta oljan utan de måste användas paralellt med varandra. Vi måste inse att oljebolagen gnuggar händerna medans miljövännerna "slår ihjäl" varandra i sina bataljer om etanol kontra gas kontra vätgas etc!
Bernt, jag vet inte om du varit inlåst de senaste 8-10 åren men om du varit det så har du missat att infrastrukturen för fordonsgas byggt ut rejält. Här finns en länk: http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx . Men när det gäller Norrland är det bedrövligt, här borde staten verkligen gå in och hjälpa till rejält, i stället för att ensidigt satsa på etanol. Gasen är framtidsbränslet, gasen tar aldrig slut, den är det mest miljövänliga vi kan köra på och innan politikerna går in och straffbeskattar, den är billig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.