Renault lanserar nästa år två elbilar i Danmark. Varför inte i Sverige? Vi Bilägare ringer upp Renaults nordiska produktchef.
Josephine Adorelle är produktchef för elbilar hos Renault Nordic.
Hur skiljer sig de nordiska ländernas inställning till elbilar?
- I Norge och Danmark satsar man rejält för att underlätta introduktionen av elbilarna, säger Josephine Adorelle.
- I bägge länderna slipper elbilarna betala registreringsskatt. De får också fördelar i form av parkeringsförmåner, köra i bussfiler med mera. I Sverige får elbilarna 40 procent rabatt på förmånsvärdet om de går som tjänstebilar, det är den enda moroten från staten.
Vad blir konsekvensen av den svenska regeringens snåla inställning?
- Det kommer att bli trögare att få ut elbilar till allmänheten. Företag, kommuner och landsting kommer att satsa på elbilar även utan subventioner, tack vare de låga driftskostnaderna.
- För privatpersoner blir det mindre förmånligt. Det är frustrerande för oss eftersom vi har ambitionen att göra elbilen tillgänglig för alla.
Vad möter ni för reaktioner när ni talar med regeringen om detta?
- Representanter från regeringen talar om att starta pilotprojekt i begränsad skala för att stödja elbilarna. Vi tycker det är för lite och skulle hellre se ett rejält elbilsstöd eller möjligen en bonus för låga koldioxidutsläpp.
- Hur staten väljer att utforma subventionerna kommer att avgöra om elbilar blir en nischmarknad för fantaster eller om det blir något för alla.
Men är elbilar verkligen något för ett land som Sverige?
- Absolut. 80 procent av svenskarna kör mindre än 50 km per dag. En räckvidd på 160 km ger då goda marginaler.
- Dessutom är vi väl förberedda när det gäller infrastruktur, motorvärmaruttag finns nästan överallt och en stor del av vår el kommer från koldioxidfri vattenkraft, säger Josephine Adorelle.
Diskutera: Är elbilar något för ett land som Sverige?
Hur skiljer sig de nordiska ländernas inställning till elbilar?
- I Norge och Danmark satsar man rejält för att underlätta introduktionen av elbilarna, säger Josephine Adorelle.
- I bägge länderna slipper elbilarna betala registreringsskatt. De får också fördelar i form av parkeringsförmåner, köra i bussfiler med mera. I Sverige får elbilarna 40 procent rabatt på förmånsvärdet om de går som tjänstebilar, det är den enda moroten från staten.
Vad blir konsekvensen av den svenska regeringens snåla inställning?
- Det kommer att bli trögare att få ut elbilar till allmänheten. Företag, kommuner och landsting kommer att satsa på elbilar även utan subventioner, tack vare de låga driftskostnaderna.
- För privatpersoner blir det mindre förmånligt. Det är frustrerande för oss eftersom vi har ambitionen att göra elbilen tillgänglig för alla.
Vad möter ni för reaktioner när ni talar med regeringen om detta?
- Representanter från regeringen talar om att starta pilotprojekt i begränsad skala för att stödja elbilarna. Vi tycker det är för lite och skulle hellre se ett rejält elbilsstöd eller möjligen en bonus för låga koldioxidutsläpp.
- Hur staten väljer att utforma subventionerna kommer att avgöra om elbilar blir en nischmarknad för fantaster eller om det blir något för alla.
Men är elbilar verkligen något för ett land som Sverige?
- Absolut. 80 procent av svenskarna kör mindre än 50 km per dag. En räckvidd på 160 km ger då goda marginaler.
- Dessutom är vi väl förberedda när det gäller infrastruktur, motorvärmaruttag finns nästan överallt och en stor del av vår el kommer från koldioxidfri vattenkraft, säger Josephine Adorelle.
Diskutera: Är elbilar något för ett land som Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar finnas en tafatthet i Sverige när det gäller att agera, trots högt ställda miljömål är det ingen handlingskraft vad gäller genomförande
BT
Det kanske vore en fördel att marknadsföra en elbil först som verkligen kan konkurrera med en bränsledriven.
De elbilar som fanns för hundra år sedan kunde det även om de var betydligt dyrare.
Men de startade jämt (om de var laddade), det gjorde inte bensinbilarna.
De gick tyst, det gjorde inte bensinbilarna.
De var komfortabla, det var sällan bensinbilarna.
De krävde minimalt underhåll, bensinbilarna krävde enormt mycket.
Allt detta har jämnats ut, utom prisskillnaden.
Och kom ihåg att det gick att köra 160km även på den tiden och till skillnad från dagens elbilar, med Li-ionbatterier med beräknad livslängd på 7-10 år, finns det fungerande ackumulatorer kvar, efter hundra år!
Berndt visst finns det en tafatthet i Sverige vi som ska vara så duktiga på alla områden annars. Vi måste ju börja någonstans med elbilarna. jag har ca 7mil fram och tillbaka till mitt jobb och skulle klara mig med en sådan elbil. Men sedan kommer de att utvecklas ännu mer och få längre aktionsradie än nu, så vad väntar vi på? El är framtiden! Och ju fler bilar som säljs ju lägre blir sedan priset på dessa bilar. Vi är i början på framtiden än. Och dit hör även hybrider för att få längre aktionsradie till en början.
Var skall vi ta elen ifrån,när kraftindustrin slår huvudet i taket dessa bistra vinterdagar?Bygga ut kärnkraften är ju som att svära i kyrkan i Sverige.Kolkraft från Tyskland och Polen eller gaselkraft från Ryssland?
MVH Crister
Hur fungerar en elbil när det är mellan 10 och 30 minusgrader hur får man värme i kupen och till defroster? Dessutom sjunker batteriets kappasitet kraftigt vid köldgrader. Dessutom, trehundratusen för en liten elbil som för en motsvarande bensinbil ligger på etthundratusen. En elbil är ett skämt i sverige.
Renault har redan tidigare sålt elbilar i Sverige. Resultatet var inte särskilt lyckat för att inte säga totalt misslyckat med bl. a. enorma batterikostnader, Med det som bakgrund kan man kanske förstå Renault.
Jag tror att denna bil blir ett fiasko, hur långt kan den klara sig i snö i låt oss säga -20 grader och full värme.....???? Nej, elbilar har långt kvar innan de funkar på riktigt.....
Det är nog att vi betalar den olönsamma vindkraften. Skattepengar ska gå till vård, skola och omsorg, inte bilar. Vill ni som klagar verkligen ha subventionerade elbilar helre än en operation som räddar ert eget liv?
Crister. Skilj på baskraft och toppkraft. Kraftbristen vi har den kalla dagarna beror främst på att vi laggt ner reserkraften till stor del. Den förvärras dessutom av att flera kärnkraftverk varit stängda under hösten och två är det fortfarande.
När det gäller elbehovet för framtidens elbilar blir det dock troligen inget problem. Främst för att ökningen blir långsam. Alla byter inte dag ett. Dessutom är det inte så otroligt mycket el vi pratar om. Mängden motsvara t.ex. ett kärnkraftverk, mindre är redan beslutad vindkraft eller mindre än planerad energibesparing genom optimeringar.
MYTHBUSTER:Hoppas du har rätt men detta är ju ett återkommande problem varje vinter.Vi brukar klara oss tack vare Norge men i år hade norrmännen lika kallt så där var det stopp.Man planerade ju att koppla bort vissa bitar av elnätet men slapp det pga att industrin stod stilla pga helger.Lägg då på en elbilspark på låt oss säga några hundratusen bilar om ca 5 år.Då blir det problem för elenergiförbrukningen minskar ju inte trots att vissa drömmare tror det.Reservelverken är ju nedlagda till viss del som du säger och någon kärnkraftsreaktor kommer väl att strula i framtiden också.Så det här med elbilar kräver energi och planering.
MVH Crister
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.