Bilindustrins framtidshopp och miljöns räddare i nöden. Förväntningarna på elbilen är enorma, därför är det svårt att känna annat än besvikelse bakom ratten på Think City.
Är det här bilen som ska rädda världen?
Det är frågan som dyker upp i huvudet när jag kliver in i Think City.
Inredningen är plastig och saknar stil, det är trångt och obekvämt.
Den som någon gång provat en mopedbil skulle känna igen sig.
- Känns som en jäkla öststatsbil, sammanfattar min medpassagerare.
En gammal Ford
I slutet av 90-talet köpte Ford den norska elbilstillverkaren Pivco för att ta fram en serie små elbilar under namnet Think.
Men redan 2003 drog sig den amerikanska biljätten ur projektet.
Nu har det norska företaget gjort namnet Think till sitt eget och fortsätter utvecklingen i Aurskog, utanför Oslo.
Fokus ligger på den kompakta stadsbilen Think City som i mångt och mycket är samma bil som Ford var med och tog fram.
Bilen säljs i dag i Ã-sterrike och Norge och nu förbereds lansering i flera andra länder.
Kavalkad av nackdelar
Jag vrider om nyckeln och lägger i E-läget med växelspaken.
Eftersom bilen saknar servostyrning får jag ta i rejält för att manövrera ekipaget genom det trånga parkeringshuset.
Först känns det som att bilen rullar helt ljudlöst.
Men väl ute i trafiken tjuter elmotorn och jag föreställer mig att ett rymdskepp låter ungefär så här.
Det knakar i väggarna, isoleringen är obefintlig och man måste höja rösten för att kunna prata.
Hänger med bra
Säkert hade det varit lätt att fortsätta rada upp nackdelar.
Men som förare vänjer man sig och tänker istället att bilen är förvånansvärt pigg.
Upp till 70 km/tim hänger Think City med bra, innan den blir lite trögare. Toppfarten är 100 km/tim och räckvidden på el uppges vara 16 mil.
Laddning sker via vanliga vägguttag och 13 timmar krävs för att fylla batterierna till max.
En fördel med bilen är det rymliga bagageutrymmet, som kan utrustas med två extra stolar.
El räcker inte
Jag tror på en framtid med elbilar. Ändå känns det lite sorligt att köra Think City.
Om nu elbilen är framtidens fordon varför måste då Think City kännas som en omodern skrotbil?
Varför inte satsa på åtminstone lite komfort, isolering och bekvämligheter?
Var man orolig för att det redan hisnande priset på ungefär 350 000 kronor skulle dra iväg ytterligare?
Eldrift är förmodligen framtiden, men endast el räcker inte. Det krävs lite bil också.
Diskutera: Vad tycker du om Think City?
Det är frågan som dyker upp i huvudet när jag kliver in i Think City.
Inredningen är plastig och saknar stil, det är trångt och obekvämt.
Den som någon gång provat en mopedbil skulle känna igen sig.
- Känns som en jäkla öststatsbil, sammanfattar min medpassagerare.
En gammal Ford
I slutet av 90-talet köpte Ford den norska elbilstillverkaren Pivco för att ta fram en serie små elbilar under namnet Think.
Men redan 2003 drog sig den amerikanska biljätten ur projektet.
Nu har det norska företaget gjort namnet Think till sitt eget och fortsätter utvecklingen i Aurskog, utanför Oslo.
Fokus ligger på den kompakta stadsbilen Think City som i mångt och mycket är samma bil som Ford var med och tog fram.
Bilen säljs i dag i Ã-sterrike och Norge och nu förbereds lansering i flera andra länder.
Kavalkad av nackdelar
Jag vrider om nyckeln och lägger i E-läget med växelspaken.
Eftersom bilen saknar servostyrning får jag ta i rejält för att manövrera ekipaget genom det trånga parkeringshuset.
Först känns det som att bilen rullar helt ljudlöst.
Men väl ute i trafiken tjuter elmotorn och jag föreställer mig att ett rymdskepp låter ungefär så här.
Det knakar i väggarna, isoleringen är obefintlig och man måste höja rösten för att kunna prata.
Hänger med bra
Säkert hade det varit lätt att fortsätta rada upp nackdelar.
Men som förare vänjer man sig och tänker istället att bilen är förvånansvärt pigg.
Upp till 70 km/tim hänger Think City med bra, innan den blir lite trögare. Toppfarten är 100 km/tim och räckvidden på el uppges vara 16 mil.
Laddning sker via vanliga vägguttag och 13 timmar krävs för att fylla batterierna till max.
En fördel med bilen är det rymliga bagageutrymmet, som kan utrustas med två extra stolar.
El räcker inte
Jag tror på en framtid med elbilar. Ändå känns det lite sorligt att köra Think City.
Om nu elbilen är framtidens fordon varför måste då Think City kännas som en omodern skrotbil?
Varför inte satsa på åtminstone lite komfort, isolering och bekvämligheter?
Var man orolig för att det redan hisnande priset på ungefär 350 000 kronor skulle dra iväg ytterligare?
Eldrift är förmodligen framtiden, men endast el räcker inte. Det krävs lite bil också.
Diskutera: Vad tycker du om Think City?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Öhh... Läste att Teknikens Världs recension löd:
"...sämsta bil Teknikens Värld någonsin har testat."
BYD E6 är svaret, åtminstonde vill jag så gärna tro det, trots att den är kinesisk. På papperet och bilder så verkar den helt fantastisk men man ska inte ropa hej innan man har fått se hur kvaliteten och driftsäkerheten är.
Det här visar väl att tekniken är långt ifrån färdig för marknaden. Den här bilen hade knappt gått att sälja för 50 år sedan och än mindre idag. Finns ju inte ens den mest förhärdade miljömupp som skulle vilja ha det här åbäket! Fiasko!!
Och ändå har elbilar funnits i 120 år!
Här är ett område där man verkligen kan tala om långsam teknikutveckling.
Bortsett från kostnadsutvecklingen, elbilar har alltid varit fruktansvärt dyra.
Måste ju vara lika kul att köra som en Toyota :)
Du mår VERKLIGEN dåligt av att Toyota är 10år före på hybridområdet. Finns det inget specialanpassat utvecklingssamtal för dig, så du kan gå vidare i livet? Eller är det helt kört?
Varför skulle jag må dåligt? Måste man gå till personangrepp för att man inte kan se Ironin i det hela? Undrar vem det är som mår dåligt. Jag är Jarls motsats på denna sida. Bara att jag kan argumentera också. :)
Fy f** EMME, va' du är tröttsam. Kan du inte gå till ett annat forum o bajsa?
Jag tycker inte jag kommer med mer skit än någon annan. Vad har era egna kommentarer tillfört? Roligt också hur man också bara ger sig på denna som inte står vid ens sida men den som gör det är helt oskyldig och får komma med struntprat hur mycket som helst. Lite dubbelmoral.
Jag fattar inte egentligen hur Toyota kunde hamna på den här tråden.
Vad jag vet har inte Toyota ännu någon ren elbil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.