Nästa artikel
Provkörning: Think City
Provkörning

Provkörning: Think City

Publicerad 3 juni 2010 (uppdaterad 27 juni 2011)
Framtiden tillhör elbilen - men norska Think City är bara en dyr leksak. Det krävs bättre elbilar för att el ska bli konkurrenskraftigt som fordonsbränsle. Vi Bilägare provkör.

"Det var nog den skramligaste bil jag någonsin kört. Den här skulle jag aldrig köpa!"

Kollegans omdöme var inte nådigt efter en kort sväng i Think City. Efter en vecka med elbil är jag tyvärr böjd att hålla med.

Gammal elbil
Visst har eldriften fördelar men det krävs väsentligt bättre bilar innan den kan slår igenom på allvar. Ska man lyssna på förståsigpåarna verkar det nu vara ganska klart att framtidens bil är eldriven.

Under de närmaste åren kommer en ström av nya elbilar att börja säljas världen över. Den norska elbilen Think är på intet sätt den nyaste på marknaden.

Faktum är att den egentligen inte ens finns på marknaden hos oss, då svenska återförsäljare ännu saknas. Det har emellertid inte hindrat att en handfull Think importerats.

Fortum hade vänligheten att under en vecka låna ut en av sina bilar till Vi Bilägare.

Bil från Fortum
Jag fick uppdraget att använda den under så vardagslika förhållanden som möjligt. Fortums Think har rullat över 1 000 mil under det år den använts.

en införskaffades för att testa tekniken och för att ge medarbetare möjlighet att själva testa att köra elbil. Små parkeringsskador här och var på karossen vittnar om inte alltför varsamma mil.

En del av skramlet kan säkert härledas till att testbilen var begagnad. Å andra sidan borde man väl kunna begära att även framtidens bil håller sig någorlunda fräsch även efter 1 000 mil?

Liknar en mopedbil
Tyvärr känns Think mest som en prototyp.

Utförandet liknar en enkel mopedbil med elmotor, knappast något vanliga kunder är beredda att betala motsvarande cirka 337 000 kr för.

De två framstolarna är små och inte särskilt bekväma. Lastutrymmet är så stort det kan bli med tanke på att Think är en väldigt liten bil.

Men bakluckan går bara att öppna med en knapp på nyckeln eller en knapp på panelen. En tröttsam och opraktisk lösning som tyvärr Think inte är ensamma om.

Think startas med nyckel i vad som liknar ett vanligt tändningslås.

Oljud i kupén
Efter att man slagit igång systemet för man växelföraren på golvet till D-läget och rullar sedan ut i trafiken. Think är tyst - på utsidan. Kupéutrymmet fylls av surr, tjut och knäppande ljud från elmotorns styrelektronik när man kör.

I högre farter störs man av vägljud och vindbrus. Inredningen verkar komma från något överblivet lager på Ford. Jag känner igen ratten, reglage, instrumentering, nyckel och tändningslås.

Jag trodde att elbilar skulle vara anpassade speciellt för stadstrafik. Det är inte Think. Styrningen saknar servo och är trög i låga farter.

Det gör att trots snäv vändcirkel, känns den norska elbilen klumpig att hantera. Förarstolen är monterad högt för att batterierna ska rymmas under framsätet.

Den inre takhöjden räcker till men vindrutans framkant är låg och gör det omöjligt att se trafikljus utan att luta sig fram och kika under kanten. Sikten bakåt och åt sidorna är bra men backspeglarnas avrundade form medför begränsningar i synfältet.

Den stora bakluckan i glas ger i alla fall fri sikt ända ned till stötfångaren, vilket gör det busenkelt att fickparkera.

Saknar färddator
Prestandamässigt ligger Think långt efter en bil i liknande storlek med förbränningsmotor. Ã-ver 60 km/tim blir accelerationen seg och toppfarten är begränsad till 100 km/tim.

Det räcker ändå hyfsat för normal användning i städernas närhet utan att man ses som en stoppkloss av övrig trafik. Däremot försvinner krämen ur batterierna med en svindlande hastighet vid full gas.

Jag trodde att elbilens största problem var den begränsade räckvidden men den fördomen kom på skam efter testveckan.

Realistisk räckvidd
Enligt Think klarar City 160 km. Tidigare siffror om elbilars räckvidd har ofta varit rejält överdrivna men Think visar sig hålla vad den lovar. Efter en natts laddning körde jag 146 km i verklig trafik, med strålkastare, stereo och bitvis också lite värme och ventilationsfläkt.

Då fanns fortfarande lite kräm kvar i batteriet men jag vågade inte utmana ödet och köra helt slut på ström. Resan gick på varierade vägar i och runt Stockholm men inte snabbare än 90 km/tim.

I högre farter ser man hur nålen på mätaren som indikerar batteriernas laddning sjunker snabbt. Tyvärr saknar Think en färddator som ger besked om hur långt man kommer på den laddning som finns kvar i batteriet.

Sådan utrustning borde vara självklar på den här typen av fordon. Överlag känns det här som en halvfärdig produkt vars fulla potential långt ifrån har utnyttjats.

Osmidig dosa
Ta det här med uppladdningen till exempel.

När man ska koppla in sin Think för uppladdning krävs att man lyfter ut den ganska klumpiga laddningssladden med vidhängande elektronikdosa ur bagageutrymmet där den legat och skramlat.

Därefter ska ena änden av kabeln sättas i vägguttaget och det andra i bilen.

Tänk istället om man bara kunde öppna en lucka i sidan på bilen och dra ut en kabel med kontakt från en inbyggd sladdvinda, som på en dammsugare.

Annars gillar jag systemet med hemmaladdning.

Det är skönt att slippa tänka på att besöka bensinmacken i tid och otid. Istället pluggar man in bilen när man parkerar den för natten, så är den "fulltankad" nästa morgon.

Ingen vidare bil
Think City är intressant som rullande demonstration, men som bil betraktad är den tyvärr inget vidare. Världen behöver bättre elbilar.

Bilar som är praktiska, tysta, bekväma, smidiga, smarta och prisvärda. Runt hörnet väntar intressanta eldrivna modeller från bland andra Mitsubishi och Nissan men innan de finns här gör miljövännerna klokast i att köpa en modern, snål småbil och sedan använda den förnuftigt.

Think City

Pris, från kr: 285 000 NOK, motsvarar 337 000 SEK.
Säljstart: Svensk återförsäljare saknas.
Modell: Tvåsitsig, tredörrars halvkombi.      
Mått, cm: L 314/B 166/H 160.
Tjänstevikt, kg: 1 038.
Motor: Trefas asynkron elmotor. Max effekt 30 kW. 28,3 kWh Zebra Sodium batteri.
Prestanda: Acc 0-80 km/tim: 16,0 s. Toppfart 100 km/tim. 
Räckvidd, (tillverkarens uppgift enligt mätnorm ECE-R101): 160 km. Laddningstid: 0-100 % på 13 timmar vid 230 Volt/14 A. 
Konkurrenter: Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, VW Polo Bluemotion, Smart Fortwo.

Diskutera: Vad tycker du om Think City?

Relaterade bildspel

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-03 12:14
Gösta (ej verifierad)

337 000 kr. Är det ett försenat aprilskämt månne. Varför inte satsa på att utveckla gengas-teknologin. Sverige skulle i princip vara självförsörjande på träråvara. Ibland är "gammal" beprövad teknologi framtidens bästa lösningar.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-03 15:15
Jarl (ej verifierad)

Vilket skämt. För dom pengarna får man världens bästa bil - Toyota Prius

#3 • Uppdaterat: 2010-06-03 16:36
Emme - den riktiga (ej verifierad)

Jarl: ännu ett skämt? ;)

#4 • Uppdaterat: 2010-06-03 21:00
Greger (ej verifierad)

Repris - Jarl : Toyota-finesser!!! = Skenande bilar! Vältrisk! Ej fungerande styrsystem! Ej fungerande antisladdsystem! Ej fungerande bromssystem! Reservdäck som kan lossna p.g.a. rost! m.m.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.