Renault står i startgroparna för att lansera elbilar för massproduktion. Redan i mitten av år 2011 börjar man sälja två eldrivna modeller i Danmark och Israel.
Tillsammans med Israel är Danmark på väg att
positionera sig som föregångsland när det gäller elbilar.
Storsatsar på elbilar
Renault satsar med sin partner Nissan hårt på att utveckla elbilen för vanligt bruk. Ca 2 000 personer arbetar med att utveckla elfordon och Renault-Nissan satsar fyra miljarder euro i projektet.
Redan i mitten av 2011 ska två modeller börja säljas i Danmark, Renault Fluence Z.E. och Renault Kangoo Express Z.E.
Fluence är i grunden sedanversionen av mellanklassbilen Renault Megane och Kangoo Express är skåpversionen av Kangoo med två sittplatser och plats för tre kubikmeter last.
160 kilometers räckvidd
I elektriskt utförande får bägge bilarna en räckvidd på max 160 km på en laddning. Toppfarten blir 135 km/tim och Renault lovar pigga köregenskaper tack vare att den starka elmotorn ger 226 Nm vridmoment direkt från start.
Batteripaketet väger 250 kg och har en beräknad livslängd på sex år. Laddningstiden blir mellan fyra och åtta timmar via ett vanligt vägguttag.
Det ska också erbjudas en möjlighet till snabbladdning på 30 minuter via en speciell laddare.
Batteribyte i "snabbtvätt"
En intressant lösning med utbytesbatterier, kallad Quickdrop, erbjuds till Fluence. Tekniken har Renault utvecklat tillsammans med det Israeliska företaget Better place.
Det hela fungerar som så att bilen kör in i en byggnad som liknar en snabbtvätt.
Där finns en robot som på under tre minuter automatiskt byter ut det tomma batteriet mot ett fulladdat.
Better place planerar att börja bygga den första Quickdrop-stationen i Köpenhamnsområdet redan i slutet av nästa år.
Leasing av batterier
År 2012 räknar man med att ha ett 25-tal utbytesstationer i drift där kunder som valt att leasa sitt batteripaket genom Better Place, utan kostnad ska kunna byta sina urladdade batterier.
Renault tror att en majoritet av kunderna kommer att välja att leasa sina batterier, då de kommer att kosta 70 000-100 000 kronor att köpa.
Fordonen exklusive batterier ska däremot inte bli dyrare än motsvarande modell med dieselmotor.
Driftskostnaderna blir betydligt lägre än för motsvarande dieselmodell och Renault uppger att trots de dyra batterierna blir elbilen lönsam för den som kör mer än 1 200 mil per år
Diskutera: Vad tror du om Quickdrop-tekniken?
positionera sig som föregångsland när det gäller elbilar.
Storsatsar på elbilar
Renault satsar med sin partner Nissan hårt på att utveckla elbilen för vanligt bruk. Ca 2 000 personer arbetar med att utveckla elfordon och Renault-Nissan satsar fyra miljarder euro i projektet.
Redan i mitten av 2011 ska två modeller börja säljas i Danmark, Renault Fluence Z.E. och Renault Kangoo Express Z.E.
Fluence är i grunden sedanversionen av mellanklassbilen Renault Megane och Kangoo Express är skåpversionen av Kangoo med två sittplatser och plats för tre kubikmeter last.
160 kilometers räckvidd
I elektriskt utförande får bägge bilarna en räckvidd på max 160 km på en laddning. Toppfarten blir 135 km/tim och Renault lovar pigga köregenskaper tack vare att den starka elmotorn ger 226 Nm vridmoment direkt från start.
Batteripaketet väger 250 kg och har en beräknad livslängd på sex år. Laddningstiden blir mellan fyra och åtta timmar via ett vanligt vägguttag.
Det ska också erbjudas en möjlighet till snabbladdning på 30 minuter via en speciell laddare.
Batteribyte i "snabbtvätt"
En intressant lösning med utbytesbatterier, kallad Quickdrop, erbjuds till Fluence. Tekniken har Renault utvecklat tillsammans med det Israeliska företaget Better place.
Det hela fungerar som så att bilen kör in i en byggnad som liknar en snabbtvätt.
Där finns en robot som på under tre minuter automatiskt byter ut det tomma batteriet mot ett fulladdat.
Better place planerar att börja bygga den första Quickdrop-stationen i Köpenhamnsområdet redan i slutet av nästa år.
Leasing av batterier
År 2012 räknar man med att ha ett 25-tal utbytesstationer i drift där kunder som valt att leasa sitt batteripaket genom Better Place, utan kostnad ska kunna byta sina urladdade batterier.
Renault tror att en majoritet av kunderna kommer att välja att leasa sina batterier, då de kommer att kosta 70 000-100 000 kronor att köpa.
Fordonen exklusive batterier ska däremot inte bli dyrare än motsvarande modell med dieselmotor.
Driftskostnaderna blir betydligt lägre än för motsvarande dieselmodell och Renault uppger att trots de dyra batterierna blir elbilen lönsam för den som kör mer än 1 200 mil per år
Diskutera: Vad tror du om Quickdrop-tekniken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För mig låter det här lite av en bra fantasi i Renaults värld, det lär nog som sagt knappast bli någon som vågar köpa en bil utan leasingavtal om ett nytt batteri kostar mellan 70-100 000kr!
Speciellt om Renault kalkylerat att det kan hålla i 6år, då håller det väl i bästa fall 4år.
Sen är väl risken att Israelerna som bygger batterierna börjar bråka och då strår man där med restade batterier och med en oanvändbar bil...
Det här kommer att bli spännande, speciellt för någon vågad själ som vågar sig på att köpa en. =)
Det är bara konceptet som är israeliskt. Batterierna kommer att masstillverkas lite varstans, Kina, USA, Japan. Även Portugal planerar en batterifabrik. Jag vill föreslå att du, Hanzzon, går in på www.betterplace.com och orienterar dig om systemet.
Utbytbart batteripaket på samma tid som en tankning tarskulle vara det enda argument som kunde få mig att åka elektriskt. Har själv pläderst för denna lösning i mer än tjugo år, eftersom den ger obegränsad körsträcka utan laddtider. Batteritappar med fulladdade hyrbatterier kommer att finnas överallt inom en snar framtid. En ny stor marknad väntar på sina investerare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.