Nästa artikel
Jakten på snålföraren går vidare
Nyheter

Jakten på snålföraren går vidare

Publicerad 19 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Jakten på Europas mest miljömedvetna bilförare går nu in i nästa fas. I tävlingen Opel ecoFLEX Experience gäller det att visa sin förmåga att köra grönt.
Hittills har 25 000 deltagare registrerat sig på hemsidan www.ecoflex-experience.com.

Den slutgiltiga vinnaren kammar redan i sommar hem ett av de första exemplaren av Opels nya plug-in hybrid Ampera.  

Vi Bilägare är medarrangör av tävlingen.

Virtuell bilsimulator
Tävlingens första moment, en frågesport på temat att köra snålt, har de flesta deltagare nu klarat av.

Därmed inleds steg två, en virtuell bilsimulator där det gäller att demonstrera sin förmåga att omvandla de teorietiska kunskaperna till praktisk nytta.  

Simulatorkörningen är öppen fram till den 11 juni.

Sluttävling i Malmö
Den deltagare som lyckas bäst i simulatorn, går vidare till slutstriden som sker i ett internationellt evenemang i Malmö i slutet av juli.

Där tävlar Europas 20 mest miljösmarta förare om nycklarna till en av världens första plug-in hybrider.  

För intresserade finns fortfarande möjlighet att anmäla sig och delta i tävlingen.

Inloggningen stänger den 11/6 -2010.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-19 17:11
Gösta (ej verifierad)

HAUBITS77B: Oj. Det var inte dåligt. Jag har fått uppfattningen att Prius drar relativt mycket vid landsvägskörning då enbart förbränningsmotorn används, runt 0,55. Men har som sagt ej provat själv utan bara fått återberättat från kollegor som haft Prius som tjänstebil.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-19 18:55
Robban (ej verifierad)

Ja den går att köra riktigt snålt om man vill och inte kör över 80-90 km/t. Mitt rekord är 3,0 på 13mil och 3,5 på en hel tank

#3 • Uppdaterat: 2010-05-20 00:17
Jarl (ej verifierad)

Re: Gösta
Summan 0,35/mil motsvarar den mängd bränsle som Prius brular läka ur tanken när den bogseras av bärgningsbil!

#4 • Uppdaterat: 2010-05-20 00:38
Seken (ej verifierad)

Jag har kört en Volvo 740 automat, som producerade bränsle. Den gick så att säga på minus 0,12 l/mil. (Visserligen var den inte så snål när jag körde. Men ägaren, som jag litar på lika mycket som andra snålbilsägare, intygade sanningen i sin uppmätta förbrukning.)

#5 • Uppdaterat: 2010-05-20 09:07
Jack Black (ej verifierad)

Robban och "Haubitz77b", det är ju helt fantastiskt. Ni borde ställa upp i EcoTour nästa år då resultatet vid EcoTour tävlingen, då det gällde att köra så snålt man kunde på landsväg, slutade i 0.415 liter per mil för Priusen. Eller så ljuger ni helt enkelt. http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20100501/12735884517930&industry=&=

#6 • Uppdaterat: 2010-05-20 11:39
Dick (ej verifierad)

Har en Audi 3,2 Q Som jag är missnöjd med, Men bränsleförbrukningen är
det enda som är bra. På 1500 mil är bränsleförbrukningen 0,82 då är bilen kört mest i statskörning plus en extrem kall vinter. Vem slår detta med en sexsylindrig motor på 265hk?
Ps; Hade en gång en Golf 74 årsm. Den drog 0.48 det är en strålande siffra på den tiden. Och den var utrustad med en bränsledator som jag hadde monterad så dessa siffror är exakta.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-20 11:41
Jack Black (ej verifierad)

Dick, din jämförelse med Golfen haltar. På den tiden var avgaskraven lite annorlunda och inte ens katalysator fanns. Då ver det mycket mycket lättare att få en bil snål.

#8 • Uppdaterat: 2010-05-20 13:37
Gösta (ej verifierad)

Dicks jämförelse haltar inte. Tänk vad snåla och starka bilar vi haft idag om inte katalysatorkravet kommit på 80-talet. Roten till det onda är katalysatorn. Kom ihåg Volvo 740 Turbo som utan katalysator gav över 180 hk, och med katalysator blev strypt till 156 hk. Katalysatorkravet som kom 1987 är en katastrof för motoreffekt och förbrukning. Och JA, i vissa avseenden var det bättre förr!!

#9 • Uppdaterat: 2010-05-20 13:47
Dick (ej verifierad)

Jack Black!
Du har helt fel om bränsleförbrukningen!
Bilar av i dag så förbrukar dom mycket mindre än förr.
Förr var det oftast förgasare och 2 ventiler/cylinder på motorerna och att få dessa att gå snålt var då ej möjligt. Ex; en motor på ca 1500cc var då ca 60-80 hk och i dag är de uppe på 120-130 hk och t,o,m. mer, på samma litervolym plus mindre bränsleförbrukning.

#a • Uppdaterat: 2010-05-20 13:53
Dick (ej verifierad)

Katalysatorn tar max 8-10% av motoreffekten!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.