Nu är den här till slut, sjätte generationens BMW 5-serie.
På måndagen presenterade BMW nya 5-serie.
Den förra generationen lanserades 2003, ansiktslyftes 2007 och ersätts från och med mars nästa år med en modell BMW kallar F10.
Sedan 1972 har BMW 5-serie tillverkats i 5,5 miljoner exemplar.
Vi pratar alltså om en ytterst viktig bil för BMW-koncernen.
Mer konventionell
Nya 5-serien är mindre kontroversiell i sitt formspråk jämfört med sin föregångare.
När förra generationen presenterades kritiserades den eftersom proportionerna var för BMW främmande. Dessutom ogillade några av kritikerna bland annat ett metallband som fanns placerat ovanför bilens strålkastare.
Den nya modellen är istället mer trogen klassisk BMW-arkitektur, den känns mer muskulös och bär tydliga drag av släktskap med den större 7-serien.
Vissa skulle kanske beskriva designen som försiktig.
Längre - men inte tyngre
En viktig förändring är den utökade längden.
Nya 5-serien sträcker ut sig på 489,9 centimeter, vilket är 5,8 centimeter längre än förra generationen.
Dessutom har hjulbasen förlängts med 8 centimeter till 296,8 centimeter - längst i sitt segment, enligt BMW. Det kanske inte är så konstigt eftersom bilen bygger på samma plattform som 7-serien och 5-serie GT.
Detta möjliggör större utrymmen, särskilt i baksätet som får 1,3 centimeter extra benutrymme.
Bagageutrymmet rymmer samtidigt 520 liter och maxlasten uppgår till 610 kilo.
Trots denna större storlek är nya 5-serien inte tyngre. Beroende på motor är tjänstevikten mellan 1 640 och 1 905 kilo.
Sju motoralternativ
Självklart finns det också en ny uppsättning motoralternativ: fyra bensin och tre diesel.
Alla varianter får elektrisk servostyrning, ett stort steg för BMW som tidigare använt hydraulisk styrning och framhävt känslan av denna.
I sann BMW-anda finns även ett stort antal tillval av teknik och olika finesser.
Svenskt pris oklart
I slutet av nästa år kommer en kombiversion av nya 5-serien att lanseras och därefter kommer värstingen - M5, en dubbelturbo-V8 som ger minst 555 hästkrafter.
Men som sagt, i mars är det dags för sedanversionen.
Vad bilen kommer att kosta i Sverige är ännu oklart, men de tyska priserna är redan annonserade. Där kostar den billigaste dieselvarianten i grundutförande 411 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 5-serien?
Bensinmotorer:
BMW 523i
Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor
Kapacitet: 2 996 cm3, max effekt: 150 kW/204 hk vid 6 100 varv/minut
Max vridmoment: 270 Nm/199 Nm från 1 500 - 4 250 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder
Toppfart: 238 km/h (automatisk växellåda: 234 km/h)
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 7,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 177 g/km
Grundpris i Tyskland: 431 000 kronor.
BMW 528i
Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor
Kapacitet: 2 996 cm3, max effekt: 190 kW/258 hk vid 6 600 varv/minut
Max vridmoment: 310 Nm/228 Nm från 2 600 - 5 000 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder
(automatisk växellåda: 6,7 sekunder)
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 7,8 l/100 km
(automatisk växellåda: 7,6 liter)
CO2-utsläpp: 182 g/km
(automatisk växellåda 178 g/km)
Grundpris i Tyskland: 467 000 kronor.
BMW 535i
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbomatad bensinmotor
Kapacitet: 2 979 cm3, max effekt: 225 kW/306 hk vid 5 800 varv/minut
Max vridmoment: 400 Nm/295 Nm från 1 200 - 5 000 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 6,0 sekunder
(automatisk växellåda: 6,1 sekunder)
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 8,5 l/100 km
(automatisk växellåda: 8,4 liter)
CO2-utsläpp: 199 g/km
(automatisk växellåda: 195 g/km)
Grundpris i Tyskland: 517 000 kronor.
BMW 550i
V8 direktinsprutad turbomatad bensinmotor
Kapacitet: 4 395 cm3, max effekt: 300 kW/407 hk från 5 500 - 6 400 varv/minut
Max vridmoment: 600 Nm/442 Nm från 1 750 - 4 500 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 5,0 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 10,4 l/100 km
CO2-utsläpp: 243 g/km
Grundpris i Tyskland: 725 000 kronor.
Dieselmotorer:
BMW 520d
Rak fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel
Kapacitet: 1 995 cm3, max effekt: 135 kW/184 hk vid 4000 varv/minut
Max vridmoment: 380 Nm/280 Nm från 1 900 - 2 750 varv/minut
Acceleration: 0-100 km/h på 8,1 sekunder (preliminär)
Toppfart: 227 km/h (automatisk växellåda: 225 km/h)
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km
(automatisk växellåda: 5,2 liter)
CO2-utsläpp: 132 g/km
(automatisk växellåda: 137 g/km)
Grundpris i Tyskland: 411 000 kronor.
BMW 525d
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel
Kapacitet: 2 993 cm3, max effekt: 150 kW/204 hk vid 4000 varv/minut
Max vridmoment: 450 Nm/332 Nm från 1 750 - 2 500 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 7,2 sekunder
Toppfart: 236 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 6.2 l/100 km
(automatisk växellåda: 6,1 liter)
CO2-utsläpp: 162 g/km
(automatisk växellåda: 161 g/km)
Grundpris i Tyskland: 460 000 kronor.
BMW 530d
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel
Kapacitet:2 993 cm3, max effekt: 180 kW/245 hk vid 4000 varv/minut
Max vridmoment: 540 Nm/398 Nm från 1 750 - 3 000 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 6,3 l/100 km
(automatisk växellåda: 6,2 liter)
CO2-utsläpp: 166 g/km
(automatisk växellåda: 162 g/km)
Grundpris i Tyskland: 507 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 5-serien?
Den förra generationen lanserades 2003, ansiktslyftes 2007 och ersätts från och med mars nästa år med en modell BMW kallar F10.
Sedan 1972 har BMW 5-serie tillverkats i 5,5 miljoner exemplar.
Vi pratar alltså om en ytterst viktig bil för BMW-koncernen.
Mer konventionell
Nya 5-serien är mindre kontroversiell i sitt formspråk jämfört med sin föregångare.
När förra generationen presenterades kritiserades den eftersom proportionerna var för BMW främmande. Dessutom ogillade några av kritikerna bland annat ett metallband som fanns placerat ovanför bilens strålkastare.
Den nya modellen är istället mer trogen klassisk BMW-arkitektur, den känns mer muskulös och bär tydliga drag av släktskap med den större 7-serien.
Vissa skulle kanske beskriva designen som försiktig.
Längre - men inte tyngre
En viktig förändring är den utökade längden.
Nya 5-serien sträcker ut sig på 489,9 centimeter, vilket är 5,8 centimeter längre än förra generationen.
Dessutom har hjulbasen förlängts med 8 centimeter till 296,8 centimeter - längst i sitt segment, enligt BMW. Det kanske inte är så konstigt eftersom bilen bygger på samma plattform som 7-serien och 5-serie GT.
Detta möjliggör större utrymmen, särskilt i baksätet som får 1,3 centimeter extra benutrymme.
Bagageutrymmet rymmer samtidigt 520 liter och maxlasten uppgår till 610 kilo.
Trots denna större storlek är nya 5-serien inte tyngre. Beroende på motor är tjänstevikten mellan 1 640 och 1 905 kilo.
Sju motoralternativ
Självklart finns det också en ny uppsättning motoralternativ: fyra bensin och tre diesel.
Alla varianter får elektrisk servostyrning, ett stort steg för BMW som tidigare använt hydraulisk styrning och framhävt känslan av denna.
I sann BMW-anda finns även ett stort antal tillval av teknik och olika finesser.
Svenskt pris oklart
I slutet av nästa år kommer en kombiversion av nya 5-serien att lanseras och därefter kommer värstingen - M5, en dubbelturbo-V8 som ger minst 555 hästkrafter.
Men som sagt, i mars är det dags för sedanversionen.
Vad bilen kommer att kosta i Sverige är ännu oklart, men de tyska priserna är redan annonserade. Där kostar den billigaste dieselvarianten i grundutförande 411 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 5-serien?
Bensinmotorer:
BMW 523i
Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor
Kapacitet: 2 996 cm3, max effekt: 150 kW/204 hk vid 6 100 varv/minut
Max vridmoment: 270 Nm/199 Nm från 1 500 - 4 250 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder
Toppfart: 238 km/h (automatisk växellåda: 234 km/h)
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 7,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 177 g/km
Grundpris i Tyskland: 431 000 kronor.
BMW 528i
Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor
Kapacitet: 2 996 cm3, max effekt: 190 kW/258 hk vid 6 600 varv/minut
Max vridmoment: 310 Nm/228 Nm från 2 600 - 5 000 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder
(automatisk växellåda: 6,7 sekunder)
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 7,8 l/100 km
(automatisk växellåda: 7,6 liter)
CO2-utsläpp: 182 g/km
(automatisk växellåda 178 g/km)
Grundpris i Tyskland: 467 000 kronor.
BMW 535i
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbomatad bensinmotor
Kapacitet: 2 979 cm3, max effekt: 225 kW/306 hk vid 5 800 varv/minut
Max vridmoment: 400 Nm/295 Nm från 1 200 - 5 000 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 6,0 sekunder
(automatisk växellåda: 6,1 sekunder)
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 8,5 l/100 km
(automatisk växellåda: 8,4 liter)
CO2-utsläpp: 199 g/km
(automatisk växellåda: 195 g/km)
Grundpris i Tyskland: 517 000 kronor.
BMW 550i
V8 direktinsprutad turbomatad bensinmotor
Kapacitet: 4 395 cm3, max effekt: 300 kW/407 hk från 5 500 - 6 400 varv/minut
Max vridmoment: 600 Nm/442 Nm från 1 750 - 4 500 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 5,0 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 10,4 l/100 km
CO2-utsläpp: 243 g/km
Grundpris i Tyskland: 725 000 kronor.
Dieselmotorer:
BMW 520d
Rak fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel
Kapacitet: 1 995 cm3, max effekt: 135 kW/184 hk vid 4000 varv/minut
Max vridmoment: 380 Nm/280 Nm från 1 900 - 2 750 varv/minut
Acceleration: 0-100 km/h på 8,1 sekunder (preliminär)
Toppfart: 227 km/h (automatisk växellåda: 225 km/h)
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km
(automatisk växellåda: 5,2 liter)
CO2-utsläpp: 132 g/km
(automatisk växellåda: 137 g/km)
Grundpris i Tyskland: 411 000 kronor.
BMW 525d
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel
Kapacitet: 2 993 cm3, max effekt: 150 kW/204 hk vid 4000 varv/minut
Max vridmoment: 450 Nm/332 Nm från 1 750 - 2 500 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 7,2 sekunder
Toppfart: 236 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 6.2 l/100 km
(automatisk växellåda: 6,1 liter)
CO2-utsläpp: 162 g/km
(automatisk växellåda: 161 g/km)
Grundpris i Tyskland: 460 000 kronor.
BMW 530d
Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel
Kapacitet:2 993 cm3, max effekt: 180 kW/245 hk vid 4000 varv/minut
Max vridmoment: 540 Nm/398 Nm från 1 750 - 3 000 varv/minut
Acceleration: 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Genomsnittlig bränsleförbrukning: 6,3 l/100 km
(automatisk växellåda: 6,2 liter)
CO2-utsläpp: 166 g/km
(automatisk växellåda: 162 g/km)
Grundpris i Tyskland: 507 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 5-serien?
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fräck.
Va f*n, 520d kostar i dag 343.000 o nya ca 410.000 snacka om saftig prishöjning !!
ser nästan ut som dom kopierat citroen
Den kan inte bli så dyr. När nya E-klassen kom blev den ju billigare. Den kostar från 346.000 kr. Att BMW skulle bli så mycket dyrare är inte troligt.
Snygg - visst. Men den har inte karaktär och attityd på samma sätt som föregångaren. No way.
Patrik, det är Citroen som kopierat förra 5-serien.
Om man vill att bilen ska vara ekonomisk, praktisk och inte lukta etanol, vad köper man då?
Snyggast snett bakifrån. Håller med Patrik, finns drag av C5'an speciellt vecket längs sidan som inte fanns på förra 5-serien.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.