I Sverige är X6-serien kontroversiell för sitt format och sin stil men i Floridas trafik är många bilar betydligt värre, ingen tittar på den mellanstora, vattenblå BMW:n.
Två elmotorer
X6 ActiveHybrid är en "fullhybrid" och kan köras enbart på sina elmotorer. Det finns två stycken, båda finurligt placerade inne i växellådshuset.
De kompletterar automatiskt och utan att det märks bensinåttan på 4,4 liter, hämtad från X6 xDrive 50i.
Tillsammans ger de tre motorerna hela 485 hk maxeffekt och 780 Nm vridmoment, nästan direkt från start eftersom elmotorerna presterar max dragkraft från noll varv i minuten.
Fartresurserna är det verkligen inga fel på, bilen är lika toksnabb som sin V8-kusin.
Svårt att köra på el
Från korsningarna susar X6 ljudlöst i väg med den ena av de båda elmotorerna aktiverad, men det gäller att vara väldigt nätt på foten för att inte också V8-motorn ska slå i gång.
BMW lovar att man ska kunna köra 60 km/tim på enbart el men det lyckas jag aldrig med.
Jag tvivlar också på att det ens i Miamis såsiga trafik går att framföra bilen på EU-körcykelns utlovade 9,9 liter per 100 km, lika med drygt 20 procent lägre förbrukning och utsläpp än versionen med bensinåtta.
Vad är den bra för?
Med fjäderlätt fot och till övervägande del stads- och kökörning (där hybridteknik i kombination med stopp- och startsystem och återladdning av batteri mest kommer till sin rätt) når jag cirka 11,5 liter som bäst.
Med tanke på att den enbart bensindrivna xDrive 50i drar 12,8 l/100 km utan att vara packad av dyr, tung (250 kg extra) och komplicerad teknik och framför allt att X6 xDrive35d , den sexcylindriga dieseln, bara drar 8,3 l/100 km grumlas ingångsvärdena för ActiveHybrid.
Vad är den här bilen egentligen bra för?
BMW svarar
BMW:s representanter vill ge svar på tal:
- Dieselbilar har svårt att slå i USA. Amerikanen i allmänhet vill fortfarande ha bensin-V8 med gångkultur och kraft i behåll. Det har hybridversionen, samtidigt som den sparar upp till drygt 20 procent bränsle jämfört med X6 xDrive50.
X6 byggs ju, i likhet med övriga X-modeller från BMW, i Spartanburg, South Carolina, och det är nog rimligt att tänka sig USA som främsta marknad.
- Att detta är världens snabbaste hybridbil är en bedrift i sig, men den har framför allt alla typiska BMW-egenskaper i behåll. Den är sportig och rolig att köra och har oförändrade utrymmen både för åkande och bagage, säger utvecklingsavdelningens Jan-Erik Müller.
Imponerande direktklipp
Det sista stämmer. Att köra och handha bilen kräver inget speciellt och det finns ett direktklipp från start som är imponerande.
Kanske är den elektriska servostyrningen aningen lättare än i andra X6, annars är det bara att sticka startnyckeln i sin skåra på panelen, notera hur mätarna visar klartecken och efter ett tryck på startknappen försöka starta så smygigt det går.
Liksom andra BMW omvandlar X6 ActiveHybrid bromsenergi till elström och verkningsgraden påstås vara 25 gånger effektivare än i andra modeller.
Vid motorbroms känns tydligt hur systemet arbetar från cirka 60 km/tim ned mot stopp, till ett avlägset vinande ljud som får mig att tro att polisen är i trakten.
Får det svårt i Sverige
Säkert räknar BMW med att den här bilen lockar framgångsrika människor i det amerikanska samhället, men i Sverige får den svårt.
Åtminstone tyder priset på det, bilen kostar hela 260 000 kronor mer än bensinåttan.
Därav kan cirka 180 000 kronor tillskrivas hybridtekniken, resten är högre utrustningsnivå redan från början.
Man skulle kunna tänka sig bilen som en försöksballong för BMW i kombination med hybridteknik, men ingen representant ville svara på om tekniken kommer i fler modellserier framöver.
I så fall krävs ett mer övertygande resultat. Visserligen är X6 ActiveHybrid snabb och körstimulerande - men varför lägga en kvartsmiljon mer på en bil som inte drar märkbart mycket mindre?
Diskutera: Vad tycker du om BMW X6 ActiveHybrid?
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW X6 ActiveHybridBetyg
Relaterade bildspel
Pris, kr från: 1 070 000.
Modell: Femdörrars hybrid-SAV (Sports Activity Vehicle).
Säljstart: Våren 2010.
Mått, cm: L 488/B 198/H 170.
Tjänstevikt: Cirka 2 500 kg.
Släpvikt: 1 200 kg.
Motorer: 4,4-liters V8, max effekt 407 hk (300 kW), maxvridmoment 600 Nm vid 1 750 v/min. Elmotor 1: Max effekt 91 hk (67 kW), vridmom. 260 Nm vid 0 v/min. Elmotor 2: Max effekt 86 hk (63 kW), vridmom. 280 Nm vid 0 v/min.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda med sju simulerade lägen och manuell växlingsmöjlighet.
Prestanda: Toppfart 236 km/tim. 0-100 km/tim 5,6 s.
Bränsleförbrukning: 9,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 231 g/km.
Konkurrenter: BMW X6 xDrive50i, Lexus RX 450h.
Vad nytt? BMW:s första "fullhybrid", med en bensinmotor och två elmotorer.
För vem? Folk som vill ha fart och körgenskaper från X6 i behåll och kan lägga upp över en miljon för ett möjligen renare miljösamvete.
Bra köp? Knappast. Komplicerad och dyr, utan uppenbar förbrukningsminskning.
Plus: Hybridteknik förpackad på nytt sätt, komfort, köregenskaper.
Minus: Extremt tung och dyr, tveksam bränslebesparing.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Precis här har vi problemet med alla hybrider. Bränslebesparingen är ringa och en modern diesel är att fördra. Dagens hybrider är bara för USA marknaden där man fortfarande tror att diesel bara är ett lastbilsbränsle.
Var det inte denna som Clarkson testade i TopGear och ansåg totalt meningslös. En bil bygd för en tid som inte längre finns.
Och jag håller med, vad fyller denna bil för funktion?
Bilen tycker jag är snygg sen är den trevlig att köra,dock har jag kört 3.5 liters dieseln.
Hade jag råd med en x6 skulle jag lätt kunna tänka mig en men jag skulle definitivt inte köpa en hybrid utan en diesel istället.
Det här är ju bara en gimmick som inte har något reellt existensberättingande.
I US med deras bränslepriser går det ju aldrig att köra in merkostnaden och vad ska den då vara bra till?
Men varför ska vi bry oss?
Den kommer ju inte att ha något i Sverige att göra.
Ful , fulare fulast !!!!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.