Trots att Audi A3 TDI korats till årets gröna bil säger Audichefen att märket aldrig kommer kompromissa prestanda framför miljö.
Under bilsalongen i Los Angeles utsågs snåldieseln Audi A3 2,0 TDI till årets gröna bil för 2010.
Ingen miljöprofil
Men i en intervju med brittiska Autocar berättar Audichefen Rupert Stadler att märket inte kommer att profilera sig med miljöinriktning.
- Vi kommer att fortsätta med vår filosofi om "Vorsprung durch Technik" och inte ha en marknadsföring som BMW:s Efficient Dynamics, säger han.
Vorsprung Durch Technik har varit Audis ledord sedan 70-talet och betyder ungefär "framsteg genom teknik".
- Vi är övertygade om "Vorsprung durch Technik". Vi är ett dynamiskt och sportigt märke, men inte nödvändigtvis positionerade som ett grönt märke, säger Rupert Stadler.
Satsar på dieselteknik
Men det här innebär inte att miljövärden är oviktiga för Audi, säger Rupert Stadler.
- Vi vill minska vikt och utveckla diesel och FSI-teknik. Vi kan fortfarande förbättra bränsleförbrukningen. Men vi vill inte profilera Audi som ett grönt bilmärke.
Rupert Stadler fortsätter:
- Vi kommer att uppfylla regler, men vi är också ett känslomässigt varumärke.
Rupert Stadler berättar vidare att Audi inte kommer att lansera någon elbil förrän den kan ge den typen av prestanda som Audikunder förväntar sig.
Ingen miljöprofil
Men i en intervju med brittiska Autocar berättar Audichefen Rupert Stadler att märket inte kommer att profilera sig med miljöinriktning.
- Vi kommer att fortsätta med vår filosofi om "Vorsprung durch Technik" och inte ha en marknadsföring som BMW:s Efficient Dynamics, säger han.
Vorsprung Durch Technik har varit Audis ledord sedan 70-talet och betyder ungefär "framsteg genom teknik".
- Vi är övertygade om "Vorsprung durch Technik". Vi är ett dynamiskt och sportigt märke, men inte nödvändigtvis positionerade som ett grönt märke, säger Rupert Stadler.
Satsar på dieselteknik
Men det här innebär inte att miljövärden är oviktiga för Audi, säger Rupert Stadler.
- Vi vill minska vikt och utveckla diesel och FSI-teknik. Vi kan fortfarande förbättra bränsleförbrukningen. Men vi vill inte profilera Audi som ett grönt bilmärke.
Rupert Stadler fortsätter:
- Vi kommer att uppfylla regler, men vi är också ett känslomässigt varumärke.
Rupert Stadler berättar vidare att Audi inte kommer att lansera någon elbil förrän den kan ge den typen av prestanda som Audikunder förväntar sig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Audis ledning har som de flesta tekniskt utbildade en realistisk inställning till "miljörörelsen" och kommer därmed att kunna förbli ett lönsamt industriföretag.
Att Audi, med sina relativt rena A4 och A3, är ganska miljövänliga (under 120 mg CO2) - är inget att skämmas för herr chef Rupert Stadler!! 'Miljövänlighet' är faktiskt ingen nackdel - bara ytterligare ett köpargument!
Valet mellan Audi och BMW blir allt lättare, trots att den sistnämnda är bakhjulsdriven.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.