Nästa artikel
Bilfrågan: Varför har ljuset blivit sämre?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför har ljuset blivit sämre?

Publicerad 30 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Har en Saab 9-3 vars halvljus blivit allt svagare. Ibland när jag går ned på halvljus har jag direkt dåligt lyse. Varför?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har en Saab 9-3 2,0t sport -04 som jag haft sedan den var ny.

Valde xenonstrålkastare då jag hört att det var det bästa man kunde få.

De första tre-fyra åren hade jag jättebra halvljus men sedan blev det svagare.

Nu tycker jag ibland när jag går ned på halvljus att jag har direkt dåligt lyse.

Har bytt xenonlampor i halvljuset och tycker mig fått en viss förbättring.

Frågade på Bilprovningen senast om halvljuset var svagt men de sa att det var utmärkt.

Finns det andra komponenter i halvljuset som kan ha försämrats? (Bilen står i garage och lampglasen är i mycket fint skick.)

Kan det bero på skillnaden i ljusstyrka - har mycket kraftigt helljus och det kan förstås förstärka känslan vid växling till halvljus.

Är det bara så enkelt att mitt mörkerseende blivit sämre med åren, är 69 år nu.

Slår jag på dimljusen tycker jag att jag får bra lyse men det är ju inte tillåtet.

Arne Andersén, Ã-rebro

SVAR:
Vi har vid några få tillfällen sett att bilar som har strålkastare med projicerande lins fått en beläggning på själva linsen inne i strålkastaren.

Detta kan vara svårt att se.

Linsens glas ser då inte ut att vara lika klart som då det är nytt, utan har en matt beläggning.

Men man måste nästan ställa bilen bredvid en ny och jämföra.

Man kan också tänka sig fel i styr- och reglerutrustningen. Men det bör en verkstad kontrollera.

Bilprovningens personal tittar nog mer på att ljuset är rätt justerat, har rätt färgtemperatur och normal styrka.

Om ljusets räckvidd försämrats så att du märker det så är det ju inte säkert att det är något som en annan person kan notera, särskilt inte vid en besiktning i dagsljus.

Vad gäller åldersförändring av synen är det inte riktigt vårt område - där finns det andra specialister att konsultera.

Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-30 11:53
PREEVIA (ej verifierad)

Mörkerseende försämras fortare än synen i övrigt med åldern, därför tycker många äldre att mörkerkörning inte känns så säker längre. Rökning ger även det sämre mörkerseendet i upp till fyra timmar efter senaste blosset på grund av minskad blodtillförsel till ögonen. Här läser man om glasögon som kan förbättra möjligheten att köra säkert i mörker.
http://www.synologen.se/Aktuellt/morkerseende.aspx
Laserbehandling av ögonen kan ge sämre mörkerseende, något att ta hänsyn till om man tänker laserbehandla ögonen för att slippa glasögon.
http://www.godsyn.se/risker-och-komplikationer/
Försämringen av mörkerseendet är betydande redan i fyrtioårsåldern hos oss människor vilket man märker när man försöker läsa i svagt ljus.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-30 11:54
Lasse (ej verifierad)

Hej!
Jag hade samma fel på min Toyota Avensis 2,0 -07:a och vi bytte just linser och xenonlamporna (2ggr) efter drygt 2 år. Resultatet? Ljuset blev avsevärt bättre om än kostnaden för detta blev kostsam. På test hos Toyota sa man att xenon lampan inte alls håller bilens livstid som man sa först men ändå måste jag säga att xenonljuset är vida bättre än den konventionella H4 lampan men som sagt dyr att reparera, åtminstone på Toyota.

#3 • Uppdaterat: 2010-06-30 12:24
Saabnisse (ej verifierad)

Du har helt rätt Lasse, xenonlampor håller inte alls lika länge som man påstått och byter man på en märkesverkstad blir det svindyrt.
Nu kan man ju köpa xenonlampor från Xenonkungen till betydligt bättre pris, de har ca 140 återförsäljare över hela Sverige och på de flesta bilar går det att byta själv om man bara ser till att ha ljuset släckt och tändningen avslagen.
Tyvärr finns det ju några bilmodeller där man byggt bilen runt strålkastarna och där man ofta är tvungen att lämna in bilen för lampbyte.
Men på 9-5 (gamla mod.) är det enkelt.

#4 • Uppdaterat: 2010-06-30 12:26
Saabnisse (ej verifierad)

Men Preevia har ju också rätt.
Naturligtvis måste man även kolla synen ofta, speciellt vid stigande ålder.

#5 • Uppdaterat: 2010-06-30 12:54
Bernt Birgersson (ej verifierad)

Det är oundvikligt att kabelskor, anslutningar, jordpunkter och säkringsben ärgar. Hade speciellt problem med extraljusreläet som sitter precis bakom grillen, utsatt för väder och vind. Reläet var varmt och ljuset dåligt. Jag kollade alla elanslutningar jag kom åt, rengjorde med spray, lade ett tunt lager kopparpasta på alla kontaktytor och nöp åt kabelskorna så att de ligger hårdare an mot kontaktblecken. Avslutade i mitt fall med att skära av en shampooflaska i plast och sätta den över reläet så att den täckte ner en bit över kablarna, för att skydda mot fukt.
OBS var försiktig med högspänningen vid xenonljus!

#6 • Uppdaterat: 2010-06-30 14:32
Saabnisse (ej verifierad)

Bernt Birgersson, det är ingen högspänning vid xenonlamporna då lamporna är släckta och spänningen frånkopplad.
Det var det jag skrev tidigare.
Det är inte spänningen som är värst utan det höga trycket i lamporna som kan få dem att explodera om man tappar dem.
Därför kan det vara ide att ha skyddsglasögon för säkerhets skull.

#7 • Uppdaterat: 2010-06-30 16:01
Conny Karlsson (ej verifierad)

Kan också bekräfta att jag fått byta xenonlamporna på våran Toyota Auris 2,2 diesel mycket tidigt. Av Philips tillverkning Made in Germany. Dock stod Toyota för den här kostnaden. Kan ju jämföra med xenonlamporna i min Lexus som var orginal även efter 20000mil. Kan det ha att göra med att de var tillverkade i Japan? Överlag så håller de lamporna på Toyotas bilar som sitter i bilen när bilen levereras en högre kvalitet än eftermarknadslamporna är min erfarenhet. Det är ju känt att japanska bilar laddar mer än europeiska, detta litar på lamporna mer. Men är då orginallamporna på Japantillverkade Toyota dimentionerade för den extra laddningen eftersom de håller längre innan de behöver bytas än eftermarknadslamporna som vi kan köpa här i Sverige och Europa. Någon som har samma erfarenhet?

#8 • Uppdaterat: 2010-06-30 18:55
Roy (ej verifierad)

Några korta kompletteringar:
Grovt räknat så behöver man dubbelt så mycket ljus i 20-årsintervaller. En 60-åring behöver alltså fyra gånger så mycket ljus som en 20-åring.
Starkt närsynta hra alltid sämre mörkerseende. (Det förändras inte bara för att närsyntheten minskar på grund av åldersynthet.)
En rökfylld bilkupé gerr försämrad sikt vid möte.

#9 • Uppdaterat: 2010-06-30 19:33
Tommy (ej verifierad)

Något som påverkar livslängden på xenonljus är hur många gånger de tänds och släcks. Om man har många korta körsträckor blir slitaget större. Men på vissa fordon tänds och släcks de även när man skiftar mellan hel och halvljus och då blir det ett mycket stort slitage, mot att de är tända hela tiden, vilket är vanligast.

#a • Uppdaterat: 2010-06-30 21:52
leifer (ej verifierad)

Borde väl vara samma problem med xenon som med halogen. Dvs ett stort problem är spänningsfall pga oxidering. Så det är väl bara för verkstan att mäta upp hur många volt det är vid belastning och jämföra med en ny. På halogen ska det vara 13,2 volt ut till lamporna med generatorn igång, men äldre bilar har lägre och då får man stearinljuseffekten och då spelar det inte större roll vilka lampor man har. Man kan då dra om kablarna så att man når 13,2 volt igen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.