Nästa artikel
Bilfrågan: Tänka på vid batteribyte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tänka på vid batteribyte?

Publicerad 22 juni 2010 (uppdaterad 28 april 2021)
"Kan jag byta batteri på en Volvo S40 utan att det blir problem eller måste batteriet bytas på verkstad? Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Kan jag byta batteri på en Volvo S40 2,4i -04 utan att det blir problem eller måste batteriet bytas på en verkstad?

Måste jag ha kod till radion om det är en Volvos originalradio och den är fabriksmonterad?

Tappar alla "datorer" sina inställningar?

När jag laddar batteriet måste en av anslutningarna avlägsnas, i så fall plus- eller minuspolen?

Hur ofta ska batteriet "underhållsladdas"?

Kan laddaren stå på hur länge som helst eller är det bättre att den laddar till exempel tre timmar varje dygn?

Är alla batterier underhållsfria?

Stig Söderström

SVAR:
Enligt Volvo kan du byta batteriet själv utan att radio eller datorer tappar minnet.

Det enda som kan hända är att fönsterhissarna måste initieras för att hitta sina ändlägen.

Hur detta görs beskrivs i instruktionsboken.

Om du kan ha polskorna på batteriet kvar eller inte beror på laddningsströmmens styrka.

En underhållsladdare med låg ström kan stå på hur länge som helst utan att polskorna tas av.

Använder du en laddare med högre strömstyrka (5 A) bör kablarna avlägsnas.

Använder du snabbladdare, med mycket hög strömstyrka, bör du ta ur batteriet för att undvika skador.

Stora mängder vätgas frigörs vid laddningen och medför explosionsrisk.

Vid normal körning behöver batteriet inte underhållsladdas.

Står bilen oanvänd under längre tid är det en god idé att hålla batteriet fulladdat med en underhållsladdare som kan vara konstant inkopplad.

Det finns idag många batterityper men de flesta är så konstruerade att batterivatten inte går att efterfyllas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-22 11:34
Jarl (ej verifierad)

Problem blir det väl bara han öppnar motorhuven -iaf om det är en Volvo. Lär ju sitta en hel del löst där.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-22 16:27
Uffe (ej verifierad)

Tack o lov sitter det löst, så att man vid behov kan ta bort det om det behövs. Till skillnad från tex asiatiska märken där det mesta är svetsat för att hålla.

#3 • Uppdaterat: 2010-06-22 17:15
Jes (ej verifierad)

I svaret tycker jag att det saknas vilken pol man avlägsnar om så fordras.
Alltid minus-polen först !!

#4 • Uppdaterat: 2010-06-22 22:12
Krille (ej verifierad)

Ett batteri som är dåligt och har för låg spänning, skall man inte hålla på och ladda. Byt batteri istället, eftersom elektroniken kan ta skada annars. Detta rådet fick jag av bilelektrikern som repade min bil.

#5 • Uppdaterat: 2010-06-22 23:27
saabhenke (ej verifierad)

men va fan... vad är det för skitbil dom säljer eftersom ni måste skriva detta?
men alla volvo ägare är väll livrädda nu efter vad som hände med s60 som körde in i släpet..
har aldrig någonsin haft detta problem på mina saabar

#6 • Uppdaterat: 2010-06-25 00:32
pg (ej verifierad)

Det gäller att läsa instruktionsboken innan man byter batteri i dagens bilar. Min närmaste granne har en verkstad o han har visat instruktionsboken för Renault, där det klart och tydligt framgår att bilen inte har någon som helst back up. Bilen måste alltså till verkstad för att nollställa databoxen efter ett batteribyte. Vet inte om det gäller alla modeller av Renault, men många Volvo tillverkas ju inte i Sverige, så man kan aldrig så noga veta.

#7 • Uppdaterat: 2010-12-14 17:35
bo johansson (ej verifierad)

Appropå Renault ! På Megane 2005 och Laguna 2002 måste radiokoden inmatas på nytt efter batteribyte. Det är allt som måste göras t o m om bilens batteri kopplas bort några månader i samband med avställning.
Bosse

#8 • Uppdaterat: 2015-01-02 14:27
Bortom

Tog ut batteriet från en Mercedes C-klass 2012 (för att montera motorvärmarsladd) i ca. 30 minuter. Batteriet tillbaks, men bilen var stendöd. Efter ca. 10 min hoppade blinkersen igång. Sen andra lampor, sen intstrumentbrädans lampor. Men starta ville inte fanskapet innan ytterligare ca. 5 minuters oro... dock ingenting tappade minnet och ingen omkodning o.d. behövdes.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.