"Fjädringen bak upphör totalt vid minus tio grader på min Citroën Xantia Activa. Vad har hänt?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Vad har hänt med min Citroën Xantia Activa -96, 18 000 mil?
Fjädringen bak upphör totalt vid minus tio grader.
Verkstan har bytt pump och fyllt hydraulsystemet med reningsvätska.
Efter 100 mil är det något bättre.
Cittra-vän
SVAR:
Citroën Xantia var den sista Citroënmodellen med integrerat hydraulsystem.
Activa var dessutom utrustad med aktiv fjädring som kompenserar för krängning i kurvor.
För att systemet ska fungera måste mekanik, elektronik och hydraulik samarbeta.
När bilen befinner sig i normalt körläge är det bara gasklockor, hydraulcylindrar och friktionen i bärarmarnas lager som avgör hur fjädringen känns.
Att gå in på de felkällor som kan tänkas framkalla en hårdare fjädring är för omfattande för att få plats i Bilfrågan.
Du kan få ett detaljerat svar om du skickar oss uppgift om din e-postadress.
En auktoriserad verkstad kan koppla in diagnosinstrument där de ser de elektroniska komponenternas sätt att arbeta liksom datorns sätt att kommendera magnetventilerna i systemet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Vad har hänt med min Citroën Xantia Activa -96, 18 000 mil?
Fjädringen bak upphör totalt vid minus tio grader.
Verkstan har bytt pump och fyllt hydraulsystemet med reningsvätska.
Efter 100 mil är det något bättre.
Cittra-vän
SVAR:
Citroën Xantia var den sista Citroënmodellen med integrerat hydraulsystem.
Activa var dessutom utrustad med aktiv fjädring som kompenserar för krängning i kurvor.
För att systemet ska fungera måste mekanik, elektronik och hydraulik samarbeta.
När bilen befinner sig i normalt körläge är det bara gasklockor, hydraulcylindrar och friktionen i bärarmarnas lager som avgör hur fjädringen känns.
Att gå in på de felkällor som kan tänkas framkalla en hårdare fjädring är för omfattande för att få plats i Bilfrågan.
Du kan få ett detaljerat svar om du skickar oss uppgift om din e-postadress.
En auktoriserad verkstad kan koppla in diagnosinstrument där de ser de elektroniska komponenternas sätt att arbeta liksom datorns sätt att kommendera magnetventilerna i systemet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men, var är svaret på frågan? Det var väl en ganska enkel fråga om fjädringen är käsnlig för kyla och kan bli sämre vid minus tio grader - skall det inte enkelt kunna svaras på i den här spalten om man nu känner till problemet eller inte?
Mitt råd är att byta in bilen hos bilhandlare under sommarhalvåret.
Systemet tål kyla. Jag hade en XM V6 med aktiva fjädringen och var i Norrland med 35 graders kyla. Inga som helst problem. Snarare är det troligen något elektrisk fel. En kanonfjädring annars
Nä, byt INTE in bilen enligt Göstas rekomendation. Jag tror att det är något fel på någon av "antisjunkspärrarna" bak. Den spärr som gör att hydraulik-bilarna från 1995 och senare inte sjunker ihop när bilen parkeras. Tyvärr så har många nya citroen-verkstäder inte så mycket kunskap om de lite äldre modellerna som Xantia. Mitt råd som mångårig Citroënägare är att kontakta en verkstad som hållit på mycket länge med märket. Gärna med lite äldre verkstadsmekaniker kvar i verkstaden som vet vad de sysslar med.....
Franska bilar har Alltid varit verkstadsbilar!
Franska bilar har Alltid varit verkstadsbilar!
Det är känt att just den avancerade Activa-modellens krängningsdämpande hydraulcylindrar kan börja läcka vid svenska vintertemperaturer. Vill man ha bättre väghållning än en Porsche GT3 för en hundradel av dess pris så är det smällar man får ta... ;)
Att fjädringen helt upphör låter dock konstigt, men smuts i hydraulsystemet kan ge många knepiga symptom. Du skriver ju att det redan har blivit bättre med Hydraurinçage (rensvätska) i LHM-tanken, så vänta och se vad som händer. Den skall verka i MINST 150 mil, max 500 mil. Se sedan till att byta LHM-oljan och göra rent tank+filter vart tredje år/6000 mil eller så, många struntar i det och gnäller sedan på "dåliga franska bilar".
Med tanke på att du har varit hos verkstaden så borde de ju ha kollat att du har rätt tryck i gasklockorna innan de ger sig på saker som att byta pump, men tag inget för givet. Utan rätt klockor med rätt tryck så blir all annan diagnostik mest gissningar.
Se dessutom alltid till att höjdregulatorerna, särskilt den där bak, hålls välsmorda, rörliga och motionerade. Kontrollera att den lilla plastarmen mellan krängningshämmaren och höjdregulatorn sitter på plats. (Men kryp för bövelen ALDRIG under en hydraulcittra utan lyft/smörjgrop eller utan att palla upp den säkert! Inte ens för att "bara kolla en grej". Det kan bli det sista du gör!)
Jag kan inte så mycket om just Activa (du är modig - och i alla fall ganska ovanlig - som har en), men du är välkommen in till oss andra hydraulapor på det bästa och mest kunniga svenskspråkiga bilforumet: http://citroenakuten.com
F.ö. är det idiotförslag att sälja eller byta in en gammal Cittra. Det får man inget för. Cittror skall man köpa. Inte sälja, åtminstone inte i Sverige. Tack vare att bilsverige är så okunnigt och smaklöst så får man fantastiska Cittror (pch Alfor, och andra snygga, bra och ickeanonyma märken) för inga pengar alls här, halva priset jämfört med marknaden i mer bilintresserade länder.
Kära Säljaren,
Jag vill ha ett omedelbart köp av din motor, så jag vill veta
om det fortfarande finns till försäljning. Om ditt svar är ja vänligen komma tillbaka till
mig igenom via mail, sivracthomas@yahoo.com så att vi kan
förhandla om bättre, vänta för att läsa mer från dig
tack ..
Sänd ett mail med Ditt problem till
"Citroënakuten" under rubriken Xantia hydraul
där finns folk med kompetens som kan hjälpa
med ordentliga svar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.