Nästa artikel
Bilfrågan: Borde ledningen bytts tidigare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Borde ledningen bytts tidigare?

Publicerad 2 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har för andra gången fått oljeläckage på min BMW 318iA Touring efter att det har frusit i vevhusventilationen. Varför?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en BMW 318iA Touring -04, svensksåld och servad enligt servicebok hos BMW.

I november 2007, då bilen hade gått 10 900 mil, fick jag oljeläckage efter att det hade frusit i vevhusventilationen.

Läckaget kom från oljetrågspackningen som byttes till en kostnad av 3 486 kronor.

I februari 2010 var det dags igen!

Då hade bilen gått 13 800 mil. Kostnad blev denna gång 7 635 kr.

Enligt BMW hade vevhusventilationen frusit med påföljd att oljetrågspackningen, ventilkåpspackningen samt även ventilationsledningen måste bytas.

På nätet kan man läsa att just BMW har stora bekymmer med detta och då undrar man om inte BMW borde ha bytt ventilationsledningen redan vid första läckaget 2007.

Kanske hade det besparat mig det senaste verkstadsbesöket?

Staffan

SVAR:
Vid förbränning av bensin eller diesel i en bilmotor bildas stora mängder vatten.

Vid normal arbetstemperatur försvinner detta vatten ut som vattenånga genom avgasröret.

Når motorn sällan eller aldrig normal arbetstemperatur kan vatten stanna kvar och bilda en emulsion med motoroljan som sedan förs ut i vevhusventilationen.

Är denna så konstruerad att emulsionen kan kylas ner under fryspunkten finns risk för att en ispropp bildas.

De förbränningsgaser som passerar förbi kolvarna har då ingenstans att ta vägen och övertrycket i vevhuset kan förorsaka skador på motorn.

Att rengöra denna kanal verkar bara för stunden.

Flera biltillverkare ser till att detta parti värms under körning för att förhindra frysning.

Då problemet är typiskt skandinaviskt görs dessa ändringar endast på bilar som är avsedda för vår marknad.

Varför detta inte gjorts på din bil har vi svårt att svara på.

Vi råder dig att ta kontakt med verkstaden och be dem vidta åtgärder för undvika att problemet upprepas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-07-05 00:45
Helmut, (ej verifierad)

Hanzzon, mycket bra info. Undrar om dettaäven har hänt Mercedes motorer, samt Mitsubishi???

#9 • Uppdaterat: 2010-07-05 09:16
Gösta (ej verifierad)

Hepp! Här verkar VIB vara en riktig skandal på spåren. Kanske läge att gräva vidare i denna härskna soppa. Det är hög tid att även direktörsmärken får sig en släng av sleven.

#a • Uppdaterat: 2010-07-05 13:30
Sigge (ej verifierad)

Det gäller en bil som gått 14 000 mil. Att Hanzzon "har hört" samt att han skulle fått in två BMW i sin allbilsverkstad har sådär lagom stor trovärdighet. Hanzzon drar gärna till med sina egna sanningar allt för att hylla Toyota. Det gäller förövrigt inte modellen på bilden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.