Nästa artikel
Bilfrågan: När får batteriet vila?
Bilfrågan

Bilfrågan: När får batteriet vila?

Publicerad 6 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Inte ens när bilen står med avslagen motor vilar batteriet, först en kvart senare är den sista elmotorn klar. Kan ni förklara det här?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
I Dagens Nyheter stod följande i en artikel om vanliga batteriproblem:

"Inte ens när bilen står med avslagen motor vilar batteriet. När bilen låses väntar ett 15-tal motorer och datorer på att justera sig och först en kvart senare är den sista elmotorn klar".

Va? En kvart senare!

Och jag som trodde att när allt i bilen är släckt och centrallåset gjort sitt batteriet får vila.

Kan Vi Bilägare förklara det här?

S-A. Salvén, Täby


SVAR:
Även om detta är mycket modellberoende så är det riktigt att det på en modern bil förekommer aktivitet i bilens elsystem även efter att tändningen slagits av.

Datorer, styrenheter, minimotorer hänger ihop och aktiveras för att vara beredda att jobba.

Under den tiden de gör det drar de ström. Likaså finns databoxar som uppdateras och det kan ta tid innan detta slutförts.

Det räcker att du kollar om du låst bilen genom att dra i dörrhandtaget så får du en dominoeffekt då en massa styrenheter och motorer gör sig beredda för start.

Antalet elförbrukare i en bil har ökat lavinartat vilket gjort tolvvoltssystemen känsliga med följd att batterierna ofta töms.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (1)
#2 • Uppdaterat: 2010-07-06 11:31
Raphael (ej verifierad)

Vanligt är att fläkten går igång när man har stängt av motorn och så får den vara igång ett tag, så har det varit på flera av mina bilar. Helt normalt för att kyla ner motorn när det har varit varmt.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-05 21:45
Tjalle

Den goda nyheten är att moderna bilar har hårda krav på strömförbrukning vid "avstängt" läge - till skillnad mot äldre bilar (speciellt med eftermarknads larm), som kunde dra ur ett fulladdat batteri på en vecka.

Diedens påstående att batteriet ofta töms, får stå för honom.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-03 21:13
VW Polo 2012

Har aldrig någonsin haft problem med bilbatterier oavsett bilfabrikat, men så använder jag också bilen nästan varje dag . Och många bilar har jag ägt , kör ca 1700 mil per år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.