"Inte ens när bilen står med avslagen motor vilar batteriet, först en kvart senare är den sista elmotorn klar. Kan ni förklara det här?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
I Dagens Nyheter stod följande i en artikel om vanliga batteriproblem:
"Inte ens när bilen står med avslagen motor vilar batteriet. När bilen låses väntar ett 15-tal motorer och datorer på att justera sig och först en kvart senare är den sista elmotorn klar".
Va? En kvart senare!
Och jag som trodde att när allt i bilen är släckt och centrallåset gjort sitt batteriet får vila.
Kan Vi Bilägare förklara det här?
S-A. Salvén, Täby
SVAR:
Även om detta är mycket modellberoende så är det riktigt att det på en modern bil förekommer aktivitet i bilens elsystem även efter att tändningen slagits av.
Datorer, styrenheter, minimotorer hänger ihop och aktiveras för att vara beredda att jobba.
Under den tiden de gör det drar de ström. Likaså finns databoxar som uppdateras och det kan ta tid innan detta slutförts.
Det räcker att du kollar om du låst bilen genom att dra i dörrhandtaget så får du en dominoeffekt då en massa styrenheter och motorer gör sig beredda för start.
Antalet elförbrukare i en bil har ökat lavinartat vilket gjort tolvvoltssystemen känsliga med följd att batterierna ofta töms.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
I Dagens Nyheter stod följande i en artikel om vanliga batteriproblem:
"Inte ens när bilen står med avslagen motor vilar batteriet. När bilen låses väntar ett 15-tal motorer och datorer på att justera sig och först en kvart senare är den sista elmotorn klar".
Va? En kvart senare!
Och jag som trodde att när allt i bilen är släckt och centrallåset gjort sitt batteriet får vila.
Kan Vi Bilägare förklara det här?
S-A. Salvén, Täby
SVAR:
Även om detta är mycket modellberoende så är det riktigt att det på en modern bil förekommer aktivitet i bilens elsystem även efter att tändningen slagits av.
Datorer, styrenheter, minimotorer hänger ihop och aktiveras för att vara beredda att jobba.
Under den tiden de gör det drar de ström. Likaså finns databoxar som uppdateras och det kan ta tid innan detta slutförts.
Det räcker att du kollar om du låst bilen genom att dra i dörrhandtaget så får du en dominoeffekt då en massa styrenheter och motorer gör sig beredda för start.
Antalet elförbrukare i en bil har ökat lavinartat vilket gjort tolvvoltssystemen känsliga med följd att batterierna ofta töms.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som sagt, vad som sker i bilen när den är "avstängd och låst" är mycket modellberoende och framförallt hur ny bilen är. Men i nyare bilar sker en hel del aktivitet i de elektriska systemen även när du tror att du stängt av bilen, det är även därför frånkoppling av batteriet kan ställa till med en del hyss.
Att Dagens Nyheter skriver 15 minuter speglar bara hur lite de kan om hur fordon fungerar, så mitt råd är att ta allt "DN Motor" skriver med en nypa salt, inklusive tester. Ibland får man känslan av att de är så annonsberoende att de mer eller mindre köper allt fordonstillverkarna säger utan minsta faktakoll.
Vanligt är att fläkten går igång när man har stängt av motorn och så får den vara igång ett tag, så har det varit på flera av mina bilar. Helt normalt för att kyla ner motorn när det har varit varmt.
Den goda nyheten är att moderna bilar har hårda krav på strömförbrukning vid "avstängt" läge - till skillnad mot äldre bilar (speciellt med eftermarknads larm), som kunde dra ur ett fulladdat batteri på en vecka.
Diedens påstående att batteriet ofta töms, får stå för honom.
Har aldrig någonsin haft problem med bilbatterier oavsett bilfabrikat, men så använder jag också bilen nästan varje dag . Och många bilar har jag ägt , kör ca 1700 mil per år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.