"Läste om Toyota där bilen plötsligt accelererar. Min son har råkat ut för samma sak med sin Volvo S80. Har Volvo samma problem?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Läser om Toyota där bilen plötsligt accelererar.
Tydligen något elfel som gör att datorn slås ut men inga felkoder hittas efteråt.
Min son har råkat ut för samma sak med sin Volvo S80 Aut, -02.
Varvtalet rusar plötsligt upp till cirka 7 000 utan att han rör gaspedalen. Han har sinnesnärvaro att frilägga och vrida av motorn.
Efter kort stillastående fungerar allt normalt igen.
Volvoverkstad hittar ingen felkod och har ingen aning om vad som är felet.
Har ni hört om fler Volvo med samma problem?
Kan ju vara livsfarligt beroende på när det inträffar.
Willy Svensson
SVAR:
Nej vi har inte fått några rapporter om detta på Volvobilar.
På denna motor träder varvtalsregulatorn in vid 6 200 varv/min.
Vi råder ändå inte bilägaren att lägga växelväljaren i neutralläge.
Bättre är att bara stänga av motorn och bromsa ner farten.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Läser om Toyota där bilen plötsligt accelererar.
Tydligen något elfel som gör att datorn slås ut men inga felkoder hittas efteråt.
Min son har råkat ut för samma sak med sin Volvo S80 Aut, -02.
Varvtalet rusar plötsligt upp till cirka 7 000 utan att han rör gaspedalen. Han har sinnesnärvaro att frilägga och vrida av motorn.
Efter kort stillastående fungerar allt normalt igen.
Volvoverkstad hittar ingen felkod och har ingen aning om vad som är felet.
Har ni hört om fler Volvo med samma problem?
Kan ju vara livsfarligt beroende på när det inträffar.
Willy Svensson
SVAR:
Nej vi har inte fått några rapporter om detta på Volvobilar.
På denna motor träder varvtalsregulatorn in vid 6 200 varv/min.
Vi råder ändå inte bilägaren att lägga växelväljaren i neutralläge.
Bättre är att bara stänga av motorn och bromsa ner farten.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Toyota-fel? Låter mer som ett typiskt Volvo-fel.
Skulle skrota bilen.
Ni ger rådet - att stänga av motorn-
Hur fungerar då styrningen utan servo-hjälp?
Kan vara tungstyrd för en del förare!
Nja full gas i en gammal volvo kan väl inte vara så farligt...
Kör på något billigt bara.
Är inte bromskraften större än motorkraften? Varför inte bromsa till stopp med växeln i?
Haha
Ser nu att jag svarat på en 4 år gammal tråd - Jag ska nog gå och lägga mig istället för att sitta här
Men låter mitt svar ligga kvar - Kanske kommer det ett svar från frågeställaren att det var detta som var felet
Jag kan berätta vad som är fel
Det är något som kan inträffa på ALLA bilar
Motorstyrningskortet/styrenhet till insprutningen behöver bytas - Kan finnas olika anledningar till detta, ett par tänkbara fel är
Glappkontakt mellan motorkort och ansluten kabel/kablage
Någon del på kortet, relä, motstånd, lödning släppt/glappar, etc
Fukt har kommit in
Egentligen ingen mening att felsöka - Bara byta kort
Här kan du köpa ett begagnat för runt 1000-lappen
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-S80/1999_2003/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Insprutning-Styrenhet/Alla/
Jag har haft också ägt en Volvo som betedde sig exakt så här när den var splitter ny - Man blir ju livrädd när man precis har släppt upp kopplingen vid ett rödljus och fanskapet rusar upp till rödmarkeringen. Varje gång jag var hos verkstaden funkade allt perfekt - Var väl först vid 4:e besöket som den började rusa när de hade den inne för felsökning.
OBS - Det är mycket viktigt att du köper till EXAKT rätt motorfamilj och att du köper en som har suttit i en AUT-bil - Köp helst en till just 02:an också för att vara på den säkra sidan - Jag har för mig att det är samma styrsystem från 99-03 och nytt från 04 men dock ej helt säker i skrivande stund.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.