"Är det några kvalitetsskillnader mellan de bilar från Volvo som tillverkats i Gent eller Torslanda?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har funderingar på att köpa en Volvo V70, 2006-08.
Är det några kvalitetsskillnader på de bilar som har tillverkats i Belgien och de som har tillverkats i Sverige (Torslanda)?
Vilket motoralternativ ska man välja 140- eller 170-hästars?
Stefan
SVAR:
De sista årsmodeller av förra generationens V70 byggdes alla i belgiska Gent.
Vi har aldrig upplevt att det är några kvalitetsskillnader mellan dessa bilar och de som byggs i Göteborg.
Tvärtom lär det föreligga en intern konkurrens om vilken fabrik som bygger de bästa Volvobilarna och sådant brukar främja kvaliteten på slutprodukten.
Om du väljer motorn på 140 eller 170 hästkrafter är en smaksak.
140-hästarsvarianten togs fram som en något bränslesnålare motor men skillnaden handlar bara om annan programmering av motorstyrningen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har funderingar på att köpa en Volvo V70, 2006-08.
Är det några kvalitetsskillnader på de bilar som har tillverkats i Belgien och de som har tillverkats i Sverige (Torslanda)?
Vilket motoralternativ ska man välja 140- eller 170-hästars?
Stefan
SVAR:
De sista årsmodeller av förra generationens V70 byggdes alla i belgiska Gent.
Vi har aldrig upplevt att det är några kvalitetsskillnader mellan dessa bilar och de som byggs i Göteborg.
Tvärtom lär det föreligga en intern konkurrens om vilken fabrik som bygger de bästa Volvobilarna och sådant brukar främja kvaliteten på slutprodukten.
Om du väljer motorn på 140 eller 170 hästkrafter är en smaksak.
140-hästarsvarianten togs fram som en något bränslesnålare motor men skillnaden handlar bara om annan programmering av motorstyrningen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Göteborg ska det vara, DAF klarar man sig utan - eller hur Emme? :)
Jarl...ännu en gång lyser din okunskap igenom. Gent ligger i Belgien och Daf var en holländsk bil. Du bör plocka fram geografiböckerna nu på sommarlovet.
Shanghai ska det vara !
Välj 140 hästars, vars vridmoment finns på ett lägre varvtal än 170:an.
Till automatväxlat särskilt, funkar 140 hästars allra smidigast. Kanske lite bättre förbrukning också.
Vi åker 50 mil till Göteborg med 0.69 i förbrukning under 104 mil tor. med automat (101 i medelfart ut, 96 i medelfart hem, 4 pers med packning).
Bra komfort o ekonomi.
Jag bara instämmer med SMIDIG: 140 är ett ypperligt val, bekväm och snål.
Det är skillnad på växellådan mellan 140 och 170 hk, vilket gör 170:an snabbare upp till 100. Annars är det ingen större skillnad (har haft båda med automat).
Förut när jag körde volvo, så var jag inne på bilaffären och tittade på en ny bil. Där träffar jag verkstadschefen inne under en motorhuv. Vi börjar prata (gamla skolkamrater)och jag frågar vad han håller på med, jo han skall köpa en ny bil och skall kolla var den är tillverkad. Han sa att de svenstillverkade hade bättre ihopsättningskvalite än de från Gent. Men det här var som sagt länge sedan och mycket har väl hänt sedan dess.
Hej.
Min erfarenhet från båda tillverkningsländerna är: Bilar som är tillverkade och konstruerade i Gent har en annan stadard än de svenska bilarna. Ex.Om en bil är konstruerad och tillverkad i Sverige har den delar som är helt anpassade för varandra. Det fungerar inte så i Gent. Ex. en bult som skall hålla något på plats, ex. bromsok har en precis anpassad längd på de bilar från Sverige. På bilar från Gent är det mycket priset och standarden på bulten som avgör.Då kan bulten vara 15-25 mm längre. Det medför att de gängorna som kommer utanför utsätts för salt och vägsmuts, vilket gör det väldigt svårt att lossa på bultarna på de bilar som kommer från Gent.För övrigt finns det också kvalitetsskillnad där jag anser att de svenska montörerna har en högre kvalitetskänsla för vad som ska släppas igenom.
Lasse.
Verkar egendomligt om de skulle montera detaljer med för långa skruvar.
Förutom att priset på en längre skruv är högre så tar det ju längre tid att montera den och inom bilindustrin jagar man alltid kostnader som om man hade blåslampa i röven.
Jag har en 850 -92'a som snart har gått 41000 mil. Den är tillverkad i Gent, och är den mest problemfria bil jag någonsin ägt. Jag kanske har haft tur iofs, för de första årsmodellerna hade ju inte särskilt gott rykte. T.o.m. ac'n funkar fortfarande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.