"Jag har en Citroën C5 som är utrustad med Webasto-värmare som började strula efter 6 000 mil. Varför?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har en Citroën C5 som är utrustad med Webasto-värmare.
Problemen började när bilen gått 6 000 mil.
Efter besök hos tre märkesverkstäder har svaret alltid blivit detsamma: vi har programmerat om datorn.
I bästa fall fungerar värmaren någon månad därefter.
Jag undrar om Citroën utfärdat något servicemeddelande för Webasto-värmare eller om någon läsare kan ge mig en varaktig lösning på problemet, något som verkstäderna inte klarar av.
Det här kostar tid och pengar, båda är en bristvara hos oss.
Nils Fors, Gustafs
SVAR:
C5-modellen som kunden äger är inte känd hos oss för att ha några modelltypiska problem av det slag han beskriver.
Enskilda värmare liksom enskilda bilar kan förvisso krångla, men vi skulle behöva veta mer om bilen för att kunna ställa en preliminär diagnos.
Det kan vara så enkelt som ett bränslerelaterat problem.
Alternativt igensotad flamövervakning.
Att "programmera om datorn" skulle vara en lösning på problemet känner vi oss tveksamma till - med all reservation för att vi saknar detaljerad information i detta specifika fall.
Om läsaren känner sig osäker på verkstädernas åtgärder kan vi rekommendera honom att ta upp ärendet på Citroëns webbsida för Kundärenden.
Då får han tillgång till ett samlat kunnande och förhoppningsvis en snar lösning på problemet.
Här är länken:
http://www.citroen.se/startsida/#/kontakt/fragor-bilar/
Lena Ericsson, Citroën Sverige AB
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har en Citroën C5 som är utrustad med Webasto-värmare.
Problemen började när bilen gått 6 000 mil.
Efter besök hos tre märkesverkstäder har svaret alltid blivit detsamma: vi har programmerat om datorn.
I bästa fall fungerar värmaren någon månad därefter.
Jag undrar om Citroën utfärdat något servicemeddelande för Webasto-värmare eller om någon läsare kan ge mig en varaktig lösning på problemet, något som verkstäderna inte klarar av.
Det här kostar tid och pengar, båda är en bristvara hos oss.
Nils Fors, Gustafs
SVAR:
C5-modellen som kunden äger är inte känd hos oss för att ha några modelltypiska problem av det slag han beskriver.
Enskilda värmare liksom enskilda bilar kan förvisso krångla, men vi skulle behöva veta mer om bilen för att kunna ställa en preliminär diagnos.
Det kan vara så enkelt som ett bränslerelaterat problem.
Alternativt igensotad flamövervakning.
Att "programmera om datorn" skulle vara en lösning på problemet känner vi oss tveksamma till - med all reservation för att vi saknar detaljerad information i detta specifika fall.
Om läsaren känner sig osäker på verkstädernas åtgärder kan vi rekommendera honom att ta upp ärendet på Citroëns webbsida för Kundärenden.
Då får han tillgång till ett samlat kunnande och förhoppningsvis en snar lösning på problemet.
Här är länken:
http://www.citroen.se/startsida/#/kontakt/fragor-bilar/
Lena Ericsson, Citroën Sverige AB
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svaret från Citroen ska vara så här:
"Vi gillar inte missnöjda kunder. Kontakta oss så ska vi diskutera problemet och vi ger oss inte förrän det är avhjälpt".
Jag had köpt ett annat franskt märke (2000 mil)och fick ett läckage i cyl fodren.
Lösning: In med bilen på verkstad nya packningar vevlager ramlager och fri, menar helt gratis, lånebil (ny!) under tiden. Pris för allt? Noll kronor.. DET är känsla för kunden!
Enl min erfarenhet, sämsta kundservicen har Volvo!
Vad säger tillverkaren av Webastovärmaren? Citroën är väl inte någon specialist på värmare.
min värmare på C5an krånglade också Citroen skickade mej till en spec. på värmare, dom konstaterade att det hade kommit in skräp i den o så satt dom den åt ett annat håll, har funkat c:a 16000mil sen dess.
Värmarna är från början inte konstruerade för så många start o stopp som det blir för kunder med mycket korta körningar,det var oftast dom som hade problem med sina värmare.Från gammal Citroenverkmästare.
Webasto Thermo Top V var en skitprodukt av Webasto (fick fixat efter garanti också hos Citroen). Alla bilar med den hade problem (finns speciellt mycket info om den med bilar som säljs mera, tex. VW). I nyare C5:or kom Evo-versionen, den fungerar mycket bättre, V-versionen var det bättre att slopa helt och hållet!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.