"Jag har dålig erfarenhet av Bilprovningens sätt att rusa dieselmotorer. Vad är nyttan med ett sådant prov annat än att förstöra motorer?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har dålig erfarenhet av Bilprovningens sätt att rusa dieselmotorer.
Min Audi A2 TDI -02 rusade besiktningsmannen till toppvarv på 5 000 varv/min.
Vid normal körning har jag 1 850 varv/min vid 100 km/tim.
Ett varvtal på 5 000 varv/min motsvarar nästan 300 km/tim. Vem kör så fort?
Mycket kraftig rökutveckling uppstod och det luktade bränt i bilen i flera dagar efteråt.
Motorn skadades allvarligt med bland annat kraftig oljeförbrukning som följd.
Besiktningsmannen utförde avgasprovet trots att motorn var kall.
Vad är nyttan med ett sådant prov annat än att förstöra motorer?
Jan Holmberg, Backe
SVAR:
Ingen tycker om Bilprovningens nuvarande sätt att mäta rökgaser hos dieselmotorer, inte ens deras egen personal.
Anledningen att de görs är att gemensamma miljöbestämmelser inom EU ska följas även om metoderna varierar.
Om en dieselmotor körs länge på låga varv och sedan snabbt varvas maximalt blåses allt lagrat sot ut och ett stort rökmoln bildas.
Det är därför bättre att se till att detta är gjort innan man kommer till Bilprovningen.
Godkända värden uppnås då snabbare med färre motorrusningar.
Det är också en god idé att själv se till att motorn är ordentligt varmkörd.
Skulle olyckan ändå vara framme och man misstänker att motorn skadats på något sätt är det viktigt att omgående låta undersöka detta så att Bilprovningen får ta ställning till eventuella ersättningskrav.
Successivt håller nuvarande opacitetsmätning på att ersättas med OBD-kontroll (Onboard Diagnostics).
Via bilens diagnosuttag kopplas en dator in som läser av om motorn släppt ut för mycket sot.
Detta gäller idag dieseldrivna personbilar tagna i bruk 2004 och senare.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har dålig erfarenhet av Bilprovningens sätt att rusa dieselmotorer.
Min Audi A2 TDI -02 rusade besiktningsmannen till toppvarv på 5 000 varv/min.
Vid normal körning har jag 1 850 varv/min vid 100 km/tim.
Ett varvtal på 5 000 varv/min motsvarar nästan 300 km/tim. Vem kör så fort?
Mycket kraftig rökutveckling uppstod och det luktade bränt i bilen i flera dagar efteråt.
Motorn skadades allvarligt med bland annat kraftig oljeförbrukning som följd.
Besiktningsmannen utförde avgasprovet trots att motorn var kall.
Vad är nyttan med ett sådant prov annat än att förstöra motorer?
Jan Holmberg, Backe
SVAR:
Ingen tycker om Bilprovningens nuvarande sätt att mäta rökgaser hos dieselmotorer, inte ens deras egen personal.
Anledningen att de görs är att gemensamma miljöbestämmelser inom EU ska följas även om metoderna varierar.
Om en dieselmotor körs länge på låga varv och sedan snabbt varvas maximalt blåses allt lagrat sot ut och ett stort rökmoln bildas.
Det är därför bättre att se till att detta är gjort innan man kommer till Bilprovningen.
Godkända värden uppnås då snabbare med färre motorrusningar.
Det är också en god idé att själv se till att motorn är ordentligt varmkörd.
Skulle olyckan ändå vara framme och man misstänker att motorn skadats på något sätt är det viktigt att omgående låta undersöka detta så att Bilprovningen får ta ställning till eventuella ersättningskrav.
Successivt håller nuvarande opacitetsmätning på att ersättas med OBD-kontroll (Onboard Diagnostics).
Via bilens diagnosuttag kopplas en dator in som läser av om motorn släppt ut för mycket sot.
Detta gäller idag dieseldrivna personbilar tagna i bruk 2004 och senare.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför inte göra avgas testen efter provkörningen?
På bilprovningen i min kommun så görs alltid avgasmätnningen efter provturen. Besiktningsmännen brukar avpassa provturen så att motorn hinner gå varm innan de gör avgasprovet. Trodde alla gjorde så.
Vad är det för sjukt sätt att kontrollera på?! Har inte utvecklingen kommit längre år 2010 på Bilprovningen? Ska man behöva riskera motorfel? Man kan fan snart inte lite på nån!
Gör man så även i dag 2016?!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.