Nästa artikel
Bilfrågan: Normal livslängd 6 000 mil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Normal livslängd 6 000 mil?

Publicerad 8 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"ABS-aggregatet på min Opel Zafira har slutat fungera efter 6 000 mil, en reparation på 25 000 kronor. Är det en normal livslängd?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Opel Zafira -06. Vid 6 000 mil slutade antispinn/antisladd att fungera.

Åkte till min märkesverkstad som meddelade att ABS-aggregatet slutat fungera, en reparation på cirka 25 000 kr!

De lugnade mig med att säga att det går nog på försäkringen.

Kan detta anses som normal livslängd på detta livsviktiga hjälpmedel?

Anders Lidberg, Borås

SVAR:
Det troligaste är att hydraulaggregatet havererat av någon anledning.

Detta är inte särskilt vanligt men det hjälper ju inte dig om det nu förhåller sig så.

Problemet är att detta aggregat kommer som en komplett enhet från Bosch och går inte att ta isär för reparation, därav ett högt pris.

Det finns också en extern dator för ABS-systemet.

Vill det sig illa kan vatten ha kommit in i denna plastingjutna enhet, men det är ännu mer ovanligt.

Priset 25 000 kr låter mycket och du bör naturligtvis undersöka med ditt försäkringsbolag om maskinskadeförsäkringen kan täcka detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-08 11:03
Jarl (ej verifierad)

Ja, för en Opel är det fullt normalt, till och med mycket bra.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-08 11:06
Sigge (ej verifierad)

Jarl - ett barn av havererat utbildningssystem. Ständigt detta sökande efter uppmärksamhet!

#3 • Uppdaterat: 2010-06-08 11:13
Gustav (ej verifierad)

Självklart ska ABS bromsarna hålla me än 6 000 mil och 5 år. Det är dock viktigt att bromsvätskan inte innehåller vatten, då det är mycket fin mekanik och minsta korrosion får förödande följder. Luft i ABS enheten kan vara extremt svår att få bort, så utan att veta bilens historik är det omöjligt att veta om orsaken till haveriet är slarv, otur eller beror på klantighet.

#4 • Uppdaterat: 2010-06-08 11:27
Henke (ej verifierad)

Min förra BMW 116i frpn 2006 hade gått ca 6000 mil när hydraulaggregatet till antisladdsystemet lade av. Kostade ca 22 000 att laga men gick som tur var på min maskinskadeförsäkring. Helt osannolikt att en sådan sak pajar på en premiumbil, om än snikmodellen..

#5 • Uppdaterat: 2010-06-08 11:47
pg (ej verifierad)

Ett mycket ovanligt fel hos de flesta bilmärken, men Bosch har haft många felkällor de senaste åren, särskilt efter att de börjat ta delar från Brasilien, och det gäller alla bilar oavsett fabrikat. Blir lite förvånad över att det sitter Bosch i en 06 ,a eftersom GM numera använder ett Japanskt elsystem i sina bilar. Men eftersom det sägs att kvalitetskontrollen har höjts hos Bosch kan det ju vara så att man återgår till Bosch? Har kvalititskontrollen verkligen höjts frågar man sig?

#6 • Uppdaterat: 2010-06-08 12:28
Gösta (ej verifierad)

Alla dessa moderna system (ABS, servostyrning, antisladd m.m) gör att det finns oerhört fler felkällor i bilarna än förr. Åkte Volvo Amazon på 70-talet, inte var det några problem med ABS och annat tjafs där inte. Och blev det fel fanns alla reservdelar på OK för en billig peng. Jag välkomnar att bilmärken som Dacia går "back to basics", och vågar trotsa trenden med antispinn/sladd och satsa på gammal beprövad teknik.

#7 • Uppdaterat: 2010-06-08 13:12
Yrrol (ej verifierad)

Fanns ABS på Amazon? ;)

#8 • Uppdaterat: 2010-06-08 14:06
Pettersson (ej verifierad)

Men Gösta på den tiden hette lågprisbilarna Vaz eller Skoda, Gick att laga med spett och slägga.

#9 • Uppdaterat: 2010-06-08 14:29
Jarl (ej verifierad)

ABS-systemet kommer förmodligen från BOSCH, samma skit i alla märken.

#a • Uppdaterat: 2010-06-08 14:46
Torsten (ej verifierad)

Naturligtvis ska en så väsentlig del av bilen, som i sin helhet väl ska fungera längre än 6000 mil - eller hur Opel? - också hålla! Bengt D på konsumenternas Vi Bilägare är lite väl defensiv i sitt svar med övervägande förklaringar om ev orsaker men utan självklar ståndpunkt för kundens del mot en miserabel bilkvalitet! Och det är väl för f-n inte vi som försäkringskunder som med höga premier ska betala urusel kvalitet!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.