Nästa artikel
Begtest: Toyota Aygo
Begbil

Begtest: Toyota Aygo

Publicerad 2 september 2010 (uppdaterad 23 september 2010)
Toyota Aygo är en miljöklassad minibil med låga ägandekostnader. Vi har tittat närmare på Aygo som begagnad.

Toyota Aygo kom 2005 och är syskonbil med Peugeot 107 och Citroën C1.

Bilarna utvecklades gemensamt, delar samma teknik och tillverkas i samma fabrik i tjeckiska Kolin.

Då var Aygo Toyotas minsta bil, snäppet kompaktare än småbilen Yaris. Numera är det IQ som är minstingen i Toyotafamiljen.

Miljöbil
Motorn i Aygo är en trecylindrig bensinmotor på en liter som ger 68 hästkrafter.

Förbrukningen uppges till 4,6 liter per 100 km blandad körning och därmed räknas Aygo, C1 och 107 som miljöbilar med de ekonomiska fördelar dessa kan ha.

Till det finns antingen femväxlad manuell låda eller femstegad halvautomatisk låda.

Den halvautomatiska kan upplevas som lite ryckig i gången, speciellt i stadstrafik.

Samtliga tre modeller finns både med tre- och femdörrars kaross. Den sistnämnda är marknadens kortaste i sitt slag.

Den stora fördelen med Aygo
och dess syskonbilar är låga ägandekostnader - även om bränsleförbrukningen enligt våra tester i dagligt bruk är högre än vad tillverkarna anger.

Kostnader för försäkring, service och reservdelar är annars gynnsamma för Aygo.

Köregenskaperna är stabila och Aygo är ganska rolig att ratta runt på småvägar och i stadstrafik.

Den klarar en undanmanöver hyfsat och spårstabiliteten är också skaplig.

 Däremot är fjädringen hårt stötig, vilket får bilen att hoppa över ojämnheter i vägbanan. Antisladdsystem blev standard först i mars 2007.

Förarmiljön är enkel och instrumenten tydliga men reglagen kräver viss tillvänjning.

Stolarna fram är hyfsat bekväma, men komforten i en minibil blir givetvis aldrig lika bra som i en större bil. Ljudnivån är hög, Aygo bullrar hårt i motorvägsfart.

Ingen familjebil
Baksätet är trångt och rymmer bara två personer. Bagageutrymmet är minimalt och rymmer knappast någon långresepackning.

Men baksätet kan fällas om man behöver frakta en TV eller liknande. Någon familjebil är inte Aygo, snarare en bil för den som inte har så stora transportbehov.

Aygo är lättkörd i stadstrafik, även om sikten inte är speciellt god. Framåt ger den sluttande fronten dålig närsikt och snett bakåt skymmer breda stolpar.

Vintertid ger både främre och bakre torkarna en liten svepyta. På rutornas kanter samlas därför lätt snö och slask.

Säkerhetsmässigt klarar sig Aygo, C1 och 107 rätt hyfsat. Citroën C1 fick 2005 betyget fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Kärvt prutläge
Förvånande nog är Toyotaägarna mer nöjda med sina bilar än de som äger Peugeot 107 eller Citroën C1 - trots att det handlar om samma bil.

Kvalitetsmässigt bör Aygo, C1 och 107 hålla lika bra. Samtliga av dem får bra besiktningsresultat hos Bilprovningen vad gäller modellrelaterade fel.

Motorn har kamkedja, vilket är en fördel från underhållssynpunkt, men lyssna för säkerhets skull så att inte kedjan rasslar onormalt.

Det vanligaste klagomålet på Aygo brukar gälla skrammel och gnissel från inredningen samt vindbrus. Det sistnämnda har åtgärdats genom justering av dörrarna.

Vatten som läcker in i kupén har några ägare drabbats av, liksom utslitna hjullager.

Ojämn tomgång och startproblem har också förekommit, även om inget av felen är direkt vanligt.

Rostskyddet brister
Rostskyddet får däremot en del kritik och en extrabehandling är att rekommendera.

Under bilen saknas kompletterande rostskydd, förutom i utsatta skarvar som fått extra tätning. Innerskärmar saknas bak.

Positivt är dock att bakluckan är i glas och därmed rostfri. Dörrarna är limmande och behandlade inuti, liksom motorhuven.

Vårt rostbetyg blev en tvåa.

Toyota Aygo är en lättsåld beg-bil och hos många handlare försvinner exemplaren fort. Därmed är prutläget ganska kärvt.

Toyota Aygo är något högre värderad än de franska syskonbilarna. Därför kan prutmånen bli större på de franska modellerna.

Läs hela begtestet i Vi Bilägare nummer 11/2010.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Aygo?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-02 13:13
Tibbe (ej verifierad)

Jag förstår inte varför Aygo ägarna är mer nöjda när c1 och 107 är samma bil,byggs i samma fabrik med samma motorer och delar.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-02 13:28
Pelle (ej verifierad)

Toyota och de andra uppräknade märkena är exakt likadana och byggs i SAMMA fabrik. Trots det är Toyota ägarna mer nöjda vilket beror på att Toyota pumpar ut mängder med propaganda och öser ut reklam om deras "fina" bilar. Vilket vi konsumenter läser. Det gör att Toyota ägarna är MER lurade - indikrtinerade - än vanliga kritiska konsumenter. Jag skulle nästa kalla Toyota folket för att de är med i en sektliknande rörelse med EN ledare, ETT märke och endast EN åsikt får man ha..... Alltså Toyota sektens mantra regerar i dess medlemmars huvuden.... My Toyota is (fan)tastic!

#3 • Uppdaterat: 2010-09-02 14:00
Scargo (ej verifierad)

Indoktrinerade är vi alla mer eller mindre.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-02 14:06
JJ (ej verifierad)

@Pelle:
Mycket hat från dig mot Toyota. Vilket globalt bilföretag har du själv skapat, marknadsfört och sålt globalt? Det är en sak att klaga men försök göra något själv istället det brukar ge bättre resultat än att bara klaga. Själv drivit framgångsrika uppstartsföretag som säljer just Toyota men kan tyvärr inte kalla med sektmedlem på något sätt

#5 • Uppdaterat: 2010-09-02 15:55
bruno (ej verifierad)

JJ: håller med dig om att Pelle tar i så han nästan srpicker, men får man inte klaga om man själv inte presterat bättre inom området man har synpunkter på? Snacka om att lägga ribban högt... funkar inte din TV? Klaga inte utan bygg en egen TV-fabrik och ta dig upp i försäljningstoppen annars blir inte din åsikt trovärdig? Nej det håller inte heller.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-02 16:22
Peter Böös (ej verifierad)

Varför är Toyotaägarna mer nöjda med sina biler undrar bl a Pelle. Det tror jag beror på att service och verkstäderna är mycket bättre för Toyota än för de andra märkena. Det visar sig också i flera undersökningar. Att babbla om att Toyotaägare är sektmedlemmar visar bara vilken nivå man själv befinner sig på. En bil är en bil och ingen altartavla. Så är det Pelle!

#7 • Uppdaterat: 2010-09-02 17:28
Simon (ej verifierad)

Inte alls märkligt att Toyotaägare är mer nöjda, det står ju till och med i artiklen att den har bättre andrahandsvärde, att dessutom deras serviceverkstäder får högsta betyg avgör saken...... Klart man är mer nöjd då..

#8 • Uppdaterat: 2010-09-02 17:33
S-E S (ej verifierad)

PELLE, tror du inte att det kan bero på att de som köper Toyota har större överseende med småfel och skrammel, du vet bilar byggda i Storbritanien, Ungern osv?

#9 • Uppdaterat: 2010-09-02 17:39
PT (ej verifierad)

Jag äger själv en Aygo och vist tror jag att det finns det en liten poäng i det som Pelle skriver. Reklam och att man matas med Toyota = reklam påverkar. Förövrigt kan jag bara säga att Aygon är en f-b rolig bil att köra i stadstrafik. Finns inte mycket som hänger med upp till 50-60km/h. Använder den själv som pendlarbil

#a • Uppdaterat: 2010-09-02 17:40
PT (ej verifierad)

Hmm. Toyota=reklam ska vara Toyota = kvalitet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.