"Finns det någon statistik över vilken typ av däck de olyckstrafikanter har på sina bilar som åker av våra vintervägar?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Finns det någon statistik över vilken typ av däck de olyckstrafikanter har på sina bilar som av olika anledningar åker av våra vintervägar?
Eric i Skåne
SVAR:
Denna fråga arbetar man just nu med på Transportstyrelsen i samarbete med STRO (Scandinavian Tyre & Rim Organization).
Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall, är säkert intresserad av att se vad undersökningen kommer fram till.
En uppföljning kan även väntas i Vi Bilägare.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vilka däck tror du är mest benägna att sitta på olyckstrafikanternas bilar?
FRÅGA:
Finns det någon statistik över vilken typ av däck de olyckstrafikanter har på sina bilar som av olika anledningar åker av våra vintervägar?
Eric i Skåne
SVAR:
Denna fråga arbetar man just nu med på Transportstyrelsen i samarbete med STRO (Scandinavian Tyre & Rim Organization).
Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall, är säkert intresserad av att se vad undersökningen kommer fram till.
En uppföljning kan även väntas i Vi Bilägare.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vilka däck tror du är mest benägna att sitta på olyckstrafikanternas bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag åkte med en bil i vintras som hade kinadäck. Något nyckfullare får man leta efter. Trotts att bilen hade antisladdsystem och en rutinerad förare, var det smått otrevlig att åka med. Samma bil och förare med kvalitetsdäck var något helt annorlunda. Jag kunde aldrig tänka mig att det fanns så hemska däck att köpa i dag, och att de kunde försämra bilens köregenskaper så mycket.
"kinadäck" säger inte så mycket, flera av de stora tillverkarna har fabriker i Kina, t.ex. Goodyear vars Excellence däck tillverkas i många olika storlekar i Kina. Tråkigt att folk inte fattar att det handlar om material och tillverkningsprocess och inte vilket land det sker i. Ang frågan; Sedan årsskiftet (har jag för mig) så ska det föras in i alla olycksrapporter både vilket däck bilarna färdats på, men också mönsterdjup. Mycket välkommet och borde gjorts för länge sedan.
Personligen tror jag att premiummärkena eller regummeringar kommer ligga i topp i statistiken för olyckor, helt beroende på hur man räknar.
Ja, kinesgrejer ska man passa sig för.
Det många menar med "kinadäck" är däck framtagna för den kinesiska marknaden och kinesiskt klimat och vägar. I Asien prioriterar man lång livslängd, vilket går ut över regnprestandan. Ofta är vägarna torra och dåliga.
Europeiska stora däcktillverkare som gör däck för marknaden i Kina, eller andra asiatiska länder, har liknande egenskaper som de som kallas "kinadäck".
Dessa däck fungerar mindre bra i Sverige på grund av att vi har helt andra vägförhållanden och annat klimat.
Jarl 11 jun 2010
Ja, kinesgrejer ska man passa sig för.
----------------
VOLVO ?
Statistik finns redan, men det finns inget i den som ännu visar att dubbfria däck skulle vara överrepresenterade.
Annars är det väl mest kärringar som kör av vägen, va?
Antar att jag får skriva till "den riktiga igen" .. suck.
Det är attityden som avgör, inte däcken.
RIKU: Bra däck är också viktiga, även rätt däcktryck.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.