Nästa artikel
Bilfrågan: Nödvändig service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nödvändig service?

Publicerad 9 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Jag har haft min Citroën C5 på 12 000-milaservice. På fakturan finns poster för packning, filter, luftfilterinsats och partikelfilter. Är åtgärderna motiverade?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har haft min Citroën C5 inne för 12 000-milaservice.

På fakturan finns upptaget poster för packning 24 kr, filter 294 kr, luftfilterinsats 194 kr och filter 675 kr.

Dessutom en post "Eolys 176, byte partikelfilter" för 1 605 kr.

Vi är nöjda med bilen men undrar om dessa åtgärder verkligen är motiverade på en modern bil?

N F

SVAR:
Enligt kontakt med verkstaden upplyser de om att packningen för 24 kr är en ny packning till oljepluggen, vilket är okej.

Filtret för 294 kr är ett pollenfilter som naturligtvis måste bytas någon gång för att det ska kunna rena luften i kupén.

Samma sak för luftfiltret till motorn för 194 kr.

Filtret för 675 kr är ett bränslefilter som kan tyckas dyrt men dieselmotorer är oerhört känsliga för orent bränsle.

Prishöjdaren är en liter Eolys för 1 605 kr. Detta inkluderar inte partikelfiltret som ska bytas vid 14 000 mil meddelar MTC-service.

Partikelfilter är bra på många sätt men också förenat med stora servicekostnader om de arbetar med tillsatsmedel.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-06-14 00:13
Hanzzon (ej verifierad)

Qvist, Ja det var väl meningen att det skulle blitt nån punkt där i början men jag drog väl tyvärr bara på och hade inte så bra tid att läsa igenom det, vilket jag ser att jag kanske borde har gjort bättre nu... :)
Ber om ursäkt för det och jag ska försöka bättra mig där!
Mvh//Hanzzon.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-06 12:46
Mipsson

Privatleasing, där service ingår - det borde väl vara lösningen? (under förutsättning att "service-inclusive" även innefattar förbrukningsmaterial, enligt inlägget ovan). Under sådana förhållanden, borde det ju ligga i leasing/service-leverantören att optimera servicekostnader - proaktivt - så att det blir så kostnadseffektivt (varken för mycket eller för lite) som möjligt, men ändå inte äventyrar bilens väl-och-ve under dels leasingperioden, dels då den senare lämnas tillbaka och ska säljas/leasas-u på nytt.

#a • Uppdaterat: 2017-03-06 12:46
Mipsson

Privatleasing, där service ingår - det borde väl vara lösningen? (under förutsättning att "service-inclusive" även innefattar förbrukningsmaterial, enligt inlägget ovan). Under sådana förhållanden, borde det ju ligga i leasing/service-leverantören att optimera servicekostnader - proaktivt - så att det blir så kostnadseffektivt (varken för mycket eller för lite) som möjligt, men ändå inte äventyrar bilens väl-och-ve under dels leasingperioden, dels då den senare lämnas tillbaka och ska säljas/leasas-u på nytt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.