Jag har haft min Citroën C5 på 12 000-milaservice. På fakturan finns poster för packning, filter, luftfilterinsats och partikelfilter. Är åtgärderna motiverade?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har haft min Citroën C5 inne för 12 000-milaservice.
På fakturan finns upptaget poster för packning 24 kr, filter 294 kr, luftfilterinsats 194 kr och filter 675 kr.
Dessutom en post "Eolys 176, byte partikelfilter" för 1 605 kr.
Vi är nöjda med bilen men undrar om dessa åtgärder verkligen är motiverade på en modern bil?
N F
SVAR:
Enligt kontakt med verkstaden upplyser de om att packningen för 24 kr är en ny packning till oljepluggen, vilket är okej.
Filtret för 294 kr är ett pollenfilter som naturligtvis måste bytas någon gång för att det ska kunna rena luften i kupén.
Samma sak för luftfiltret till motorn för 194 kr.
Filtret för 675 kr är ett bränslefilter som kan tyckas dyrt men dieselmotorer är oerhört känsliga för orent bränsle.
Prishöjdaren är en liter Eolys för 1 605 kr. Detta inkluderar inte partikelfiltret som ska bytas vid 14 000 mil meddelar MTC-service.
Partikelfilter är bra på många sätt men också förenat med stora servicekostnader om de arbetar med tillsatsmedel.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har haft min Citroën C5 inne för 12 000-milaservice.
På fakturan finns upptaget poster för packning 24 kr, filter 294 kr, luftfilterinsats 194 kr och filter 675 kr.
Dessutom en post "Eolys 176, byte partikelfilter" för 1 605 kr.
Vi är nöjda med bilen men undrar om dessa åtgärder verkligen är motiverade på en modern bil?
N F
SVAR:
Enligt kontakt med verkstaden upplyser de om att packningen för 24 kr är en ny packning till oljepluggen, vilket är okej.
Filtret för 294 kr är ett pollenfilter som naturligtvis måste bytas någon gång för att det ska kunna rena luften i kupén.
Samma sak för luftfiltret till motorn för 194 kr.
Filtret för 675 kr är ett bränslefilter som kan tyckas dyrt men dieselmotorer är oerhört känsliga för orent bränsle.
Prishöjdaren är en liter Eolys för 1 605 kr. Detta inkluderar inte partikelfiltret som ska bytas vid 14 000 mil meddelar MTC-service.
Partikelfilter är bra på många sätt men också förenat med stora servicekostnader om de arbetar med tillsatsmedel.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ska aldrig köpa nya bilar huutlösa priser ju är drt og mad gamla trontjänare i drift
Partikelfiltret á 1605:- fördelat på 12000mil kan väl knappast betraktas som någon stor kostnad om det besparar omgivningen från farliga utsläpp av cancerframkallande partiklar. Bilar kostar inte bara drivmedel!
Partikelfiltret ingick INTE i 1605kr, det står ju att det skulle bytas vid 14.000mil.
Naturligtvis är det dyrt med all service på nya bilar som man dessutom sällan kan utföra själv fullt ut.
Men man kan ju jämföra med hur det var förr.
Om man går sjuttio år tillbaka i tiden, då bilarna var tekniskt ganska enkla och bilägaren kunde göra mycket själv, blev det ändå ganska dyrt.
Rundsmörjning, ibland upp till trettio nipplar, var 100-150 mil, oljebyte 4-6 liter var 200e mil.
Motorrenovering med ventilslipning efter 5000mil även om några få klarade 10000 mil!
Totalt sett var det nog inte billigare förr!
Och betydligt obekvämare.
"Reservdelar" för biler är som grönsaksdisken hon handalren..
Den STORA, ja kanske största inkomstkällan.
Hur en packning för oljeplugg kn kosta 24 spänn är obegripligt. For min mc t ex var den gratis, ingick i oljefilterpriset (Filter 78 spänn, i spec utförande för mc, storlek ung som för bil)
Äger nu en SAAb 9000, pollenfiltret är för en allergiker som jag, helt suveränt!
Om man inte gillar att dessa extra underhållsarbeten kostar en massa pengar kan man bara tipsa om att välja en dieselbil med underhållsfritt partikelfilter som inte ökar servicekostnaderna som alla dessa system med dyra special-tillsatser som måste fyllas på för att reningen överhuvudtaget ska kunna fungera och system där hela filtret måste bytas ut för att fortsätta fungera vilket är helt onödigt och fördyrande för ägaren då det finns tillverkare som visat att det går att göra helt underhållsfria partikelreningssystem med minst lika bra partikelreningseffekt som tex. Toyotas D-Cat system.
Så jag förstår inte varför man ska bli tvingad att fylla på dyra tillsatsmedel och byta ut dyra komponenter för att något så viktigt som ett avgasreningssystem ska fungera, hur många kostar på detta på bilarna efter några år?
Jag håller nog med SAABNISSE, att det var nog inte bättre förr. Slår man ut dagens kostnader på alla mil man får ut så blir det inte så mycket per mil. Och allt skall ju underhållas för att fungera optimalt, inte minst för miljön. Den kostnaden måste man ju också räkna med när man köper bilen. F. ö. måste HANZZONs inlägg innehålla världens längsta mening. Något för Guiness rekordbok. Har du tänkt på det HANZZON?
Qvist, Ja det var väl meningen att det skulle blitt nån punkt där i början men jag drog väl tyvärr bara på och hade inte så bra tid att läsa igenom det, vilket jag ser att jag kanske borde har gjort bättre nu... :)
Ber om ursäkt för det och jag ska försöka bättra mig där!
Mvh//Hanzzon.
Privatleasing, där service ingår - det borde väl vara lösningen? (under förutsättning att "service-inclusive" även innefattar förbrukningsmaterial, enligt inlägget ovan). Under sådana förhållanden, borde det ju ligga i leasing/service-leverantören att optimera servicekostnader - proaktivt - så att det blir så kostnadseffektivt (varken för mycket eller för lite) som möjligt, men ändå inte äventyrar bilens väl-och-ve under dels leasingperioden, dels då den senare lämnas tillbaka och ska säljas/leasas-u på nytt.
Privatleasing, där service ingår - det borde väl vara lösningen? (under förutsättning att "service-inclusive" även innefattar förbrukningsmaterial, enligt inlägget ovan). Under sådana förhållanden, borde det ju ligga i leasing/service-leverantören att optimera servicekostnader - proaktivt - så att det blir så kostnadseffektivt (varken för mycket eller för lite) som möjligt, men ändå inte äventyrar bilens väl-och-ve under dels leasingperioden, dels då den senare lämnas tillbaka och ska säljas/leasas-u på nytt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.