"Jag fick en chock när jag såg hur rostig min Skoda Octavia var var på bakaxeln, stag och balkar. Hur kommer detta sig?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har varit hos Bilprovningen för första besiktningen av min Skoda Octavia -06.
Både jag och besiktningsmannen fick en chock är han hissade upp bilen och såg hur rostig den var på bakaxeln, stag och balkar.
Hur kommer detta sig?
Lasse
SVAR:
Det kan vara så att de komponenter som monterats på bilen inte har samma rostskydd som själva karossen.
Risken för genomrostning är praktiskt taget obefintlig på dessa detaljer även om det ser tråkigt ut när de är rostbelagda.
I värsta fall kan det också påverka andrahandsvärdet negativt.
Att göra en inspektion av bilens rostskydd är säkert en klok åtgärd även om Octavian inte är känd som en bil med rostproblem.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har varit hos Bilprovningen för första besiktningen av min Skoda Octavia -06.
Både jag och besiktningsmannen fick en chock är han hissade upp bilen och såg hur rostig den var på bakaxeln, stag och balkar.
Hur kommer detta sig?
Lasse
SVAR:
Det kan vara så att de komponenter som monterats på bilen inte har samma rostskydd som själva karossen.
Risken för genomrostning är praktiskt taget obefintlig på dessa detaljer även om det ser tråkigt ut när de är rostbelagda.
I värsta fall kan det också påverka andrahandsvärdet negativt.
Att göra en inspektion av bilens rostskydd är säkert en klok åtgärd även om Octavian inte är känd som en bil med rostproblem.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skåda min rostiga Skoda! Rostar gör alla bilar. Rost är bra, för måste man köpa nytt. Nytt är fint, iaf om det är en Toyota.
Besiktade en gång en fyra år gammal Volvo 245 och fick 2:a för att golvet var bortrostat.
Uppenbarligen använder man billiga komponenter med undermåligt rostskydd. Tänk att man på 2000-talet inte fått ordning på rostproblematiken. Det har snarare gått åt fel håll, att bilarna blivit sämre rostskyddade det senaste decenniet. Jag har framförallt Mercedes E-klass från slutet av 90-talet och början av 00-talet i åtanke.
Saltet är för övrigt den stora boven. I norrlands inland där man inte saltar vägarna rullar många gamla Amazoner och Mercedes som bruksbilar. Kanske lita matta i lacken, men INGEN rost.
Du får vad du betalar för.
Hade du köpt en Audi som även den ingår i VW koncernen . Men är top of the line där. Så hade axelt varit lackad med rostskydd.
Så enkelt är det.
Varför skulle bakaxeln vara lackad? Grovt järngods som garanterat inte rostar igenom. Kör och var glad nada problema.
Re. Jarl
Ja, köper du en Toyota får du ju per definition rosten med på köpet.
Haubits77B:
Har nyligen besiktat ett antal 3-4år gamla toyotor. Det fanns lite ytrost på baklar men besiktningsmannen sa att det var så på i princip alla bilar.
Re: Robban
Min bästa gissning är att han skojade med dig. Endast lågbudgetvagnar alt. ej rostskyddade vagnar brukar få den typen av angrepp.
Jarl:
Toyota rostar bara den kommer i närheten av ett glas vatten. Det gjorde min Toyota Camry av 2002 års modell. En ganska bara bil men rosten oj oj oj....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.