"Hur mycket sparar man med så kallat eco-tryck i däcken?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Hur mycket sparar man med så kallat eco-tryck i däcken?
Om föreskrivet tryck är 2,0 bar, hur mycket lägre blir bränsleförbrukningen om trycket ökas till 2,5 bar?
Sliter inte ett högre tryck än föreskrivet på däcken, spindelleder, hjulupphängning?
Eller innebär ett högre tryck att däcken håller längre?
Per Åström, Eskilstuna
SVAR:
Generellt kan man säga att de olika tryck bilfabrikanten anger är de som ger den bästa kompromissen av alla de prestanda denne önskar.
Man ska aldrig köra med lägre tryck än det angivna (jfr. lägsta strecket på oljestickan).
Av det skälet vill man, från flera håll, att vi ökar däcktrycket något i förhållande till det angivna, till exempel 0,2-0,3 bar eller 10-15 procent ökning.
En sådan moderat tryckökning påverkar inte slitaget på bilen men säkerställer att man inte kör med för lågt tryck.
Ã-kar man trycket mer påverkar det trafiksäkerheten negativt och det ger inte någon säkerställd bränslebesparing.
Det är svårt att exakt säga vilken besparing ett högre tryck ger, men vi vet säkert att bränsleförbrukningen ökar med tre till sex procent när man har för lågt tryck.
Dessutom kan man halvera livslängden på däcken om man kör med för lågt tryck.
Vill du vara en miljömedveten bilist så kolla däcktrycket ofta och justera efter typ av last och körning.
Vet du inte vilket tryck det ska vara i däcken så kollar du för sällan.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Hur mycket sparar man med så kallat eco-tryck i däcken?
Om föreskrivet tryck är 2,0 bar, hur mycket lägre blir bränsleförbrukningen om trycket ökas till 2,5 bar?
Sliter inte ett högre tryck än föreskrivet på däcken, spindelleder, hjulupphängning?
Eller innebär ett högre tryck att däcken håller längre?
Per Åström, Eskilstuna
SVAR:
Generellt kan man säga att de olika tryck bilfabrikanten anger är de som ger den bästa kompromissen av alla de prestanda denne önskar.
Man ska aldrig köra med lägre tryck än det angivna (jfr. lägsta strecket på oljestickan).
Av det skälet vill man, från flera håll, att vi ökar däcktrycket något i förhållande till det angivna, till exempel 0,2-0,3 bar eller 10-15 procent ökning.
En sådan moderat tryckökning påverkar inte slitaget på bilen men säkerställer att man inte kör med för lågt tryck.
Ã-kar man trycket mer påverkar det trafiksäkerheten negativt och det ger inte någon säkerställd bränslebesparing.
Det är svårt att exakt säga vilken besparing ett högre tryck ger, men vi vet säkert att bränsleförbrukningen ökar med tre till sex procent när man har för lågt tryck.
Dessutom kan man halvera livslängden på däcken om man kör med för lågt tryck.
Vill du vara en miljömedveten bilist så kolla däcktrycket ofta och justera efter typ av last och körning.
Vet du inte vilket tryck det ska vara i däcken så kollar du för sällan.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har själv gått ned på trycket på en passat bluemotion..Me det angivna 3,6 så blir bilen støtig och låter som F***. Ja kansje det sliter litt mer men ny er bilen komfotabel
3,6 är väl lite väl mycket?
Jag har bytt däck från 225mm breda till 205mm (och sänkt trycket) vilket sänkte bränsleförbrukningen med en halv dl per mil.
Både för högt och för lågt tryck ger slitage. Generellt innebär ett för lågt tryck att däcket sliter mer på ytterkanterna medan ett för högt tryck ger slitag mitt på slitbanan. Observera att vid höghastighetskörning, tex Autobahn bör trycket vara något högre eftersom däcket deformeras tillfälligt vilket bör kompenseras både för optimalt slitage och väghållning. För att kunna verifiera bräsnlseförbrukningsförändrigar krävs att bilen körs under sammabetingelser och med däck som har samma mönster och gummiblandning.
Det är friktionsvärmen som sliter, dvs breda däck som har svårt att avleda värme pga sin bredd, är inget bra ur denna synvinkel. Höj trycket ca 0,2-0,3 och fundera på smalare däck. Väghållning har du ändå - de breda däcken är för bana o dyl. Däckbranchen ligger naturligtvis bakom breda däck = dyrare köp + framför allt oftare byte!!
För lågt tryck i ett lite bredare lågprofildäck gör att mitten slungas ut och effekten gör att däcket slits i mitten.
Alltid intressant att läsa inläggen när det gäller däckstryck.
Man kan också se att vissa lever kvar på 60-70-talet då man fick lära sig att högt däckstryck sliter på mitten av däcket. I dag är det precis som Däck-Svenne skriver precis tvärt om.
Det är värmen som sliter däck. Lågt däckstryck = hög värme = högt slitage på mitten = högt rullmotstånd = högre förbrukning.
Anledning till att man skall öka trycket på Autobahn är att man normalt kör snabbare vilket leder till högre värme. För att motverka deformationer så ökar man däckstrycket och därmed minskar värmen.
Ett problem som jag har upplevt, är att bensinstationernas lufttrycksmätare inte visar rätt. Man kan åka mellan 2-3 stationer och få olika värden på alla ställen.
När jag pratade med föreståndaren på en av dessa så sa han att mätarna hela tiden stjäls. Så de sätter bara dit enkla billiga mätare och de är tyvärr inte alltid så bra.
"En sådan moderat tryckökning påverkar inte slitaget på bilen.."
nej, sannerligen :) är det ingen som korrekturläser numera?!
Och ja, förbrukningen sjunker (mindre ´pumpningsförluster´) en aning. Men: för högt tryck (räcker moderata 0,5 bar) ger märkbart stötigare gång, ojämt slitage och risken för vattenplaning ökar också.
Att kolla däcktrycket varannan månad är ett litet pris att betala för rätt tryck. Enligt min erfarenhet försvinner ca. 0,1 bar per halvår.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.