"Blir en svart bil varmare i kupén än en vit eller silverfärgad bil en svensk högsommardag?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
En svart bil är väl varmare än en vit eller silverfärgad en svensk högsommardag? Men har någon mätt hur mycket det skiljer i temperatur i kupén?
Bilintresserad
SVAR:
Vi Bilägare har inte gjort några tester av detta.
Det torde dock inte råda något tvivel om att en vit eller silverfärgad bil reflekterar mer av solvärmen än en svart som behåller den i större utsträckning.
Silverfärgade bilar har ju länge varit populära men det är knappast av denna anledning.
Det är nog snarare modet som styr valet av färg på bilarna och svart är därför också mycket vanligt.
Luftkonditioneringen får därför jobba lite extra i dessa de få sommardagar då solvärmen är stark.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Blir en svart bil varmare än en vit? Vilken bilfärg föredrar du?
FRÅGA:
En svart bil är väl varmare än en vit eller silverfärgad en svensk högsommardag? Men har någon mätt hur mycket det skiljer i temperatur i kupén?
Bilintresserad
SVAR:
Vi Bilägare har inte gjort några tester av detta.
Det torde dock inte råda något tvivel om att en vit eller silverfärgad bil reflekterar mer av solvärmen än en svart som behåller den i större utsträckning.
Silverfärgade bilar har ju länge varit populära men det är knappast av denna anledning.
Det är nog snarare modet som styr valet av färg på bilarna och svart är därför också mycket vanligt.
Luftkonditioneringen får därför jobba lite extra i dessa de få sommardagar då solvärmen är stark.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Blir en svart bil varmare än en vit? Vilken bilfärg föredrar du?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Myth Busters gjorde ett experiment på detta, självklart blev den mörkare bilen varmare.
Om jag inte minns fel så har även Vi Bilägare själv gjort en sådan test. för många herrans år sen - med förväntat resultat.
Skillnaden är i praktiken inte så stor. Solstrålningen genom rutorna värmer upp kupén mycket mer än via övriga ytor.
Saxat ifrån Mythbusters:
"A fan wrote in and asked a follow up question: "Does the color of a car affect the way it heats up?". The MythBusters used two identical cars, one black the other white and left them both out in the summer heat with thermometers in both. By mid-afternoon the white car had a temperature of 126 °F (52.2 °C), while the black car had heated up to a temperature of 135 °F (57.2 °C), about 9 degrees hotter in the Fahrenheit scale. The explanation was that black paint absorbs the heat while white paint deflects it."
Alltså en obetydlig skillnad!
En bildtidning gjorde denna test med VW golfbilar i olika kulörer för ett antal år sedan. Varmast var det i den silverfärgade bilen, näst varmast i den svarta. Ljusgul var svalast följt av vit bil vilket visar att värmestrålningen från solen inte ser kulörerna på samma sätt som vi ser dom. Där ser man hur uppfattningar om olika kulörers absorption av värmestrålning kan slå fel.
Personligen skulle jag vilja se ett test med fyra bilar;
Svart med svart inredning, svart med vit inredning, vit med svart inredning och vit med vit inredning. Som SUNE S skriver så är det strålningen genom rutorna som ger störst effekt så jag tror att inredningens färg spelar större roll än lacken.
Bilrutorna betyder allt i det här sammanhanget. Vill man ha en sval bil, måste man hindra solstrålningen från att komma in i bilen.
När barnen var små hade vi en svart bil utan AC Då använde jag aluminiserad plast ("räddningsfilt" köpt på apotek) för att täcka alla rutor. Även efter flera timmar i solen kändes bilen sval att gå in i.
Inredningen spelar inte heller någon (väsentlig) roll. När de kortvågiga solstrålarna träffar inredningen, oavsett dess färg, värms den upp. Värmestrålningen från dessa varma ytor är långvågig och det mesta av denna släpps inte igenom av glaset.
(Min blanka, rostfria brevlåda blir i stort sett lika varm som grannens svarta av samma typ.)
Jag har testat detta själv på min lilla Prius: Den är vit. Då mätte jag upp 25 grader efter 1 timme. Mär jag gjorde om samma test, men med ett lager av stanniol över bilen, då blev det bara 15 grader efter en timma - i samma väder. Stanniol ÄR ALLTSÅ ett bra redskap för att kyla ned bilen!
Hur blank bilen är spelar också roll oavsett färg. I Sverige träffar solstrålningen oftast ytorna i sned vinkel. det gör att mera av solstrålning reflekteras. Taket borde vara förkromat, det reflekterar hela solspektrat.
Vid parkering bör bilen stå så att solskenet kommer bakifrån. Där är glasytan i regel mindre.
Imissionstalet för en svart, matt yta är 4,2 och en vit yta 1,0. Detta användes bl a vid tillverkning av solfångare. Alltså: en svart bil blir mkt varmare än en vit bil!!
Då emissionstalet är ung lika utstrålar en svart bil mer värme vintertid!
/Björn
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.