Nästa artikel
AutoIndex 2011: Nöjdast med 4WD kör BMW eller Subaru
AutoIndex

AutoIndex 2011: Nöjdast med 4WD kör BMW eller Subaru

Publicerad 22 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW och Subaru har de mest nöjda bilägarna bland dem som valt fyrhjulsdrift. Det visar senaste upplagan av Scandinavian AutoIndex där kunder från Sverige, Danmark och Norge tyckt till om sitt bilägande.

Upplevd kvalitet och riktig kvalitet – hur det sistnämnda nu kan mätas? – behöver nödvändigtvis inte vara samma sak. Känt är att BMW- och Subaruägarna generellt är mycket stolta och mycket nöjda med sina bilval och det avspeglas gång efter annan i Skandinaviens största konsumentundersökning bland bilägare.

Suven BMW X3 och personbilen med högre markfrigång, Subaru Outback, får de högsta betygen när vi rankar bilarna i den fyrhjulsdrivna klassen i årsmodellspannet 2007–2010. Vissa bilmodeller saknas i redovisningen och det beror på att underlaget varit för litet för att resultaten ska bli statistiskt säkerställda.

BMW X3 är en av de mer sportiga suvarna och kom hösten 2003. Det är den faceliftade versionen (hösten 2006) som de skandinaviska  kunderna bedömt i den här redovisningen.

Bilen får i stort sett nästan toppbetyg på alla frågor, men med viss tveksamhet för uppfattningarna om design och de ständigt återkommande funderingarna om kvalitet för pengarna. Priserna för X3 i Sverige börjar vid cirka 350 000 kronor.

Subaru-ägarna är till skillnad mot BMW-ägarna i det närmaste överens om att de får mycket bil för pengarna – och då kostar ändå en Outback kring 300 000. Hos Subaru-ägarna finns inte prestigetänkandet på samma sätt som hos premiumkunderna.

Exempel på det är att inte ens Subaru-ägarna själva lyfter fram bilarnas design och yttre attraktionskraft – och det gäller framför allt bedömningarna av suven Forester.

Subaru-ägarna pekar hellre på driftsäkerheten och de ekonomiska aspekterna i långa loppet vilket resulterar i högt nöjdhetsindex.

Kvaliteten matchar inte priset
Volvo har fått många fina vitsord för XC60, men når ändå inte upp på samma nivå som BMW X3 och Subaru Outback. Här ges det signaler om att kvaliteten (ännu) inte motsvarar prissättningen. Och det är klart det ska ställas krav på en bil vars priser i Sverige börjar på 350 000 kronor.

I jämförelse med övriga fyrhjulsdrivna bilar får XC60 bland de sämre betygen för bruks- och motorstyrningselektroniken, det sistnämnda bland annat kopplat till ägarnas anmärkningar om varningslampor som lyst och krävt verkstadsbesök.

Storebror XC90 hade också initialt vissa elektroniska problem som krävde uppgradering av mjukvaran till bilens huvuddator. I fallen med XC60 är det också viktigt att påpeka att bilen är som en rullande provbänk för säkerhetsteknik, vilket ger en viss inkörningstid.

Volvo XC60-ägarna är annars mycket nöjda med det mesta, framför allt med säkerhet och karaktär, ljudkomfort, lack- och rostskydd samt med den utseendemässiga attraktionskraften.

Bedömningarna av etablerade Volvo XC70 följer ungefär samma mönster, men med lägre betyg för bränsle- och driftskostnader – här har svensksålda XC60 exempelvis fri service i fyra år/12 000 mil. XC70 får trots allt bättre betyg för pålitligheten med elektroniken.

Yeti skattas högt
Skodas lilla nykomling Yeti har också fått plats i det här sällskapet trots att flera av bilarna i Sverige enbart sålts med framhjulsdrift. Flest kunder, 65 procent, har så här långt trots allt valt 4WD. Yeti skattas redan högt av sina ägare, framför allt i ett ekonomiskt perspektiv. Näst efter Subaru Outback-ägarna anser Yeti-ägarna att de får mest bil för pengarna.

De traditionella suvarna hamnar längre ned i rankingen. De flesta kom med nya modeller under 2007, och det är i huvudsak dessa som har bedömts här. Subaru, Toyota och Volkswagen uppfattas behålla sina andrahandsvärden bra på sikt, men för Volkswagens del dras betyget ned av att ägarna är mindre nöjda med elektronikens pålitlighet.

I Sverige storsäljande Hyundai Santa Fe finns inte med i denna ranking, men däremot i årsmodellspannet 2004–2006 där bilen hamnade strax under medel i den fyrhjulsdrivna klassen, bland annat efter Toyota RAV4, Subaru Forester och Honda CR-V.

I den äldre årsmodellklassen toppar för övrigt Volvo XC90, men där utan konkurrens från BMW X3 och Subaru Outback. Volvos indexpoäng motsvarar ungefär poängen för Honda CR-V i den yngre årsmodellklassen.

Fotnot: Scandinavian AutoIndex 2011 resulterade totalt i 58 868 svar från privata bilägare i Sverige, Norge och Danmark. Sverige med störst marknad har störst påverkan på resultatet, 40 procent, medan Norge och Danmark vardera har 30 procent. Rankingen handlar enbart om bedömningar av själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land. Undersökningen genomfördes i januari–februari 2011.

Suv och fyrhjulsdrift

De skandinaviska bilägarna har tyckt till om de egna bilarnas kvalitet och egenskaper. I den fyrhjulsdrivna klassen, suvar och personbilar med högre markfrigång, är materialet säkerställt för tolv modeller i årsmodellgruppen 2007–2010.

Betygen omvandlas till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000. Här visas hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. 500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är bilägarna generellt inte missnöjda, men det skiljer en del i indexpoäng mellan mest och minst nöjd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-22 12:37
saabnisse

Japp, erito, men vad kan det bero på?
Den är ju inte dyrare än några av de bilar som är med här, men som jag tycker, betydligt bättre.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-22 12:47
KaptenOberkommando

"Rankingen handlar enbart om bedömningar av själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land." Det är just det här momentet med bedömningar om själva bilen - enbart bilen - som i alla fall jag vill se mer av. Inverkan av åsikter om verkstäder, återförsäljare etc. förvanskar bara betyget om själva bilen.

När tyska motortidningar gör sina tester, t.ex. AutoBild, delar man in testet i två halvor: I den första halvan bedömer testlaget (observera nu att jag är medveten om att jag går från bilägarnas bedömningar till ett testlags bedömningar) bara själva bilen och gör därefter en delsummering (efter typ 7-8 delmoment). I den andra halvan lägger man till ekonomibiten och gör sedan en sammanräkning. Anledningen till de här tvådelade testerna är att man vill att läsarna först ska få en renodlad bedömningen om själva bilen och dess talanger och sedan hur ekonomin inverkar på totalen. Ett mycket tydligt och sätt att testa bilar.

#a • Uppdaterat: 2011-11-22 12:59
erito

saabnisse, jag tror att statistiken inte påverkas för att det är få som köper LandCruiser och Pajero trots att man får en fullsmetad jättebra bil för ca 470 KSEK (nya Pajero med 8års garanti). Fler då som köper en Volvo xc70 med massa extrautrustning för 470 ksek.... Vilket jag inte skulle göra :)

leifer, ja gen4 är en klar förbättring som systemkomponent som har fördelar mot vissa system. Men ser man till helheten så är fortfarande Subarus olika varianter utav Symmetrical AWD bättre. Speciellt det system som de har i automatväxlade modellvarianter ( VTD och ActiveAWD med VDC).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.