Scandinavian AutoIndex speglar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. Totalt har 58 868 svar kommit in från privata bilägare i Sverige, Norge och Danmark. I storbilsklassen har tillräckligt många svar kommit in för att statistiskt säkerställa en ranking bland åtta bilmodeller.
Skoda-limousinen Superb har många mycket nöjda ägare, till och med mer nöjda än dem som kör Volvo och Saab, enligt AutoIndex-undersökningen som genomfördes i januari-februari i år. Redovisningen här bygger på årsmodellintervallet 2007–2010 och i Skodas fall betyder det att omdömena kommer från bilägare med både gamla och nya Superb. Nya Superb lanserades under 2008.
Skoda plockar som vanligt mest betygspoäng när ägarna ska bedöma kvaliteten som helhet i förhållande till priset. Just framtidsutsikterna med förhållandevis gynnsamma bränsle- och driftkostnader är det som Skoda-ägarna rankar högst.
BMW toppar
AutoIndex-undersökningen bygger på upplevd kvalitet och vad kunderna förväntat sig av sitt bilval. Totalt sett är BMW-ägarna mest nöjda när alla svar kring bilkvalitet, egenskaper och ekonomiska framtidsutsikter vävs samman.
I förhållande till de tyska premiumkonkurrenterna ligger BMW snäppet före när det gäller omdömen om design, ljudkomfort och inte minst de bränsleeffektiva motorerna.
Mercedes pluspoäng ligger på säkerhet, brukselektronik och uppfattningar om andrahandsvärdet. Däremot föreligger fortfarande en viss osäkerhet kring rostskyddets effektivitet, sett till historien. Precis som i Skodas fall kommer omdömena från ägare med både gamla och nya bilen. Nya E-klass, den så kallade Wagen 212, lanserades under 2009.
Audiägarna priskänsliga
Audi-ägarna är mest nöjda med elektroniken och pålitligheten med bilen som sådan. Däremot är Audi-ägarna mer priskänsliga och är också dem som rankar ”bil för pengarna” lägst i det här sällskapet.
Volvo och Saab faller mest igenom på de frågor som rör bränsleförbrukning och driftskostnader. I Saabs fall framgår det också tydligt att ägarna känner oro över hur 9-5 ska hålla värdemässigt i ett framtidsperspektiv.
Volvo-ägarna ger i det här sällskapet lägst poäng för elektroniken, och det gäller i synnerhet Volvo V70 där omdömena kommer från ägare till både gamla och nya bilen. Säkerhet, karaktär och i fallet Volvo V70 också hopp om god värdebeständighet är de frågor som ger Volvo mest plus i kanten.
Hyundai Sonata som slutade tillverkas i början av 2009 hamnar i det här sällskapet lite på efterkälken. Värdebeständigheten är det som Hyundai-ägarna är minst nöjda med, men i gengäld ges förhållandevis höga poäng för ”bil för pengarna”, driftskostnader och elektronik.
Fotnot: Sverige med störst marknad har störst påverkan på resultatet i Scandinavian AutoIndex 2011. Sveriges påverkan är 40 procent medan Norge och Danmark vardera har 30 procent. Rankingen här handlar enbart om bedömningar av själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har sagt det förr: Uslare och opålitligare undersökning får man leta efter. Tabellen skall visa ägarnas åsikter om kvalitet/egenskaper men som i Saabs fall tycks ägarnas oro över hur 9-5 ska hålla värdemässigt i ett framtidsperspektiv fälla ett stort avgörande. Hör denna oro hemma under kvalitet/egenskaper? Inte enligt mig. Lägg ner AutoIndex och gör något vettigt med tiden för en gångs skull!
Jag håller med Kapten.
Väldigt underlig undersökning.
Någon kanske tycker det är intressant. Däremot inte jag, jag skumläser bara sidorna med "autoindex". Resten av tidningen läser jag däremot - från pärm till pärm
Jag tror att många som har köpt ny bil ofta kanske sväljer en del småsaker och säger sig vara nöjda med sin bilar för vem vill erkänna att man kanske köpt en halvdålig bil? Och då blir en sån här undersökning felvisande. De mest nöjda är Bmw ägarna men jag tror att de har överseende med en del irriterande småfel och tänker mest på körglädjen som är mycket bra i dem. Alla bilar har sina brister.
Det är svårt att fästa någon relevans till en undersökning som så totalt blandar vilt i grytan. Vad gör ägarnas oro över hur Saab 9-5 ska hålla värdemässigt i ett framtidsperspektiv under rubriken om kvalitet/egenskaper som de flesta tror skall handla om bilens tekniska form där den står på fyra hjul? Borde inte ägarnas oro över Saabs värdebeständighet i stället hamna under typ "Ägande/ekonomi"? Det är just den här typen av felpost (plus en del annat) som gör AutoIndex totalt missvisande och därmed också högst opålitligt. Märkligt också att ingen från pensionärsgänget på redaktionen tar till orda.
Alltså: "Hur nöjd är du totalt med bilens kvalitet och egenskaper", där frågan för de allra flesta borde inbegripa hur plåt och elektronik fungerar ihop. Men så kommer svaret: "Jag är rädd för att bilens värde kan bli högst osäkert på sikt". Morsning!
Shogun, varifrån får du att jag skulle vara "orolig"? Gud, vilken låg koppling du gör till AutoIndex. Jag tror att till och med du fattar att en fråga om bilens värde hör hemma under rubriken "Ägande/ekonomi" och inte under rubriken "Kvalitet". Kanske är du sur för att inte Toyota/Lexus återfinns i tabellen ... Men det klart, vem vill ha en bil med taskiga ventilfjädrar, skenande elektronik, fastnande gaspedaler, öststatsdesign som får till och med kackerlackorna att lämna skeppet m.m.
Tillverkare och generalagenter har inget val! De är så illa tvungna att rätta sig efter vad pressen skriver. Tyvärr visar pressen tendenser till maffiainflytande.
Sedan var det det här med "Jägaren" igen. Jag har inget med denna person att göra.
Och dålig journalistisk basunerar jag ut hur jag vill - särskilt om den är konsumentvilseledande.
@ KaptenOberkomm/Jägaren/357etc.
Varför förnekar du dina tidigare nick? (Speciellt när vana besökare här känner igen din retorik från förr).
Så här skrev du den 7/4 i år:
"Helt riktigt: Jägaren fick jag inte ha ifred, inte heller Anonymmus - så till slut fick jag lov att regga ett namn rakt av - och kanske att man slipper clowner som reggar nya, snarlika användarnamn. Men jag tvivlar på det."
http://www.vibilagare.se/nyheter/smakprov-pa-nya-mercedes-aklass-31574
Helt okey att byta nick men varför förneka det?
Väldigt off topic men ändå...
Öööh! Ursäkta, var det inte Skoda ock Autoindex det handlade om i början. Jag tror att de som har en bil som kommer högt upp på listorna läser Autoindex med intresse. Som SAAB-ägare är det inte kul att läsa, eftersom oron för andrahandsvärdet sänker bilen. Jag tänker inte sälja bilen idag och jag är jättenöjd med hur den går och fungerar. Därför när Autoindex någonting jag hoppar snabbt över. Grattis Skodaägare!
Skoda har med hjälp av VW kämpat sig uppåt till snygga, bra och prisvärda bilar.
Men Audi då? Nja, dyra, rostar och går sönder. Tyvärr är det bara DKW-loggan man betalar för...
Snälla Vi bilägare! Använd inte ordet Premium.Ordet har så många nyanser och innebörd för olika bilägare-som har debatterats tidigare här.Vad kallar ni de bilar som enligt er inte är premium?kallar ni dem regular?Det är tramsigt att ge statusbenämningar på vissa bilmärken.Ett bra bilmärke skall reda sig själv utan en massa superlativer från er subjektiva journalister.Konkurrensen är stenhård och jag tycker inte att Audi,Bmw,MB
per automatik skall ha stjärnstatus.Många bilmärken är i kapp och förbi när det gäller value for money!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.