Den upplevda kvaliteten hos den egna bilen påverkar slutresultatet allra mest i AutoIndex. Det är Subaru-, BMW- och Mercedes-ägarna som i det här avseendet är mest nöjda, sett i ett sjuårigt perspektiv.
En uppdelning av kundkategorierna, ägare med äldre årsmodeller, 2004–2006, och ägare med yngre årsmodeller, 2007–2010, ger också intressanta besked. Bland ägare till yngre bilar toppar BMW och hos ägarna till äldre årgångar Subaru.
Det är just i den här uppdelningen mellan gammalt och nytt som det visar sig att Mercedes och Toyota har mer nöjda kunder desto äldre bilarna är, åtminstone när vi går tillbaka till som mest sju år gamla bilar.
I Mercedes och Toyotas fall är nöjdhetsindex för yngre bilar ändå så pass högt att resultatet inte bör framkalla några illavarslande signaler – typ att kvaliteten var bättre förr. Snarare är det så att Mercedes och Toyota kan glädja sig åt kvalitet över tiden. Förväntningarna har överträffats hos de som kör äldre bilar.
– Resultatet i AutoIndex är ett fint betyg på att våra kunder uppskattar Toyotas kvalitet oavsett bilens ålder, säger Toyotas informationschef Bengt Dalström. Målsättningen är att hög kvalitet inte ska ha något bäst före-datum utan följa bilen under dess livstid.
För Mercedes del är sjuårsgränsen idealisk i det här sammanhanget eftersom de ännu äldre och mer rostbenägna årgångarna inte längre finns med i AutoIndex-undersökningen.
– Vi är stolta över att våra bilar håller mycket hög och jämn kvalitet, säger Mercedes informationschef Sverker Dahl. Den minimala skillnaden mellan årsmodellgrupperna är svår att kommentera, men vi vill understryka värdet av att serva också äldre Mercedes hos auktoriserade verkstäder som har tillgång till originalreservdelar som uppfyller biltillverkarens kvalitetskrav.
Lider av sin äldre bilpark
I uppdelningen mellan gammalt och nytt framgår det också vilka märken som mer lider av sin gamla bilpark, där kvalitet, egenskaper och ekonomiska betingelser, exempelvis bränsleförbrukningen, inte matchar respektive märkes nyproduktion. Bra betyg på de yngre bilarna lovar förstås gott för framtiden, men samtidigt ska också dessa märken – läs återförsäljarna/märkesverkstäderna – hantera den äldre bilparken flera år framåt.
De märken där det finns stora skillnader mellan gammalt och nytt är framför allt Suzuki, Renault, Kia, Seat, Citroën och Peugeot.
I sammanräkningen om bilkvalitet, egenskaper och ekonomi, alltså hela årsintervallet 2004–2010, noterar vi att vissa fabrikat fått bättre betyg av sina ägare under det senaste året. Dit hör Mitsubishi – med den största ökningen – Skoda, Mercedes och Nissan. Något sämre betyg jämfört med året innan har delats ut till Suzuki och Kia.
– Jag gissar att vår bredare och mer marknadsanpassade modellflora har påverkat våra kunder till det bättre, säger svenska Mitsubishis vd Thomas Holm.
Skoda kan också glädja sig åt en framryckning, och framför allt åt den återerövrade topprankingen i delfrågan om kvalitet i förhållande till pris. Här har Skoda toppat under en rad av år, frånsett i fjol då Subaru också hade de mest nöjda kunderna i det avseendet.
En uppdelning av nytt och gammalt på den här frågan ger också intressanta besked, som att Subarus nybilskunder är nöjdare än Skodas, men att Skodas ägare med äldre bilar ger bättre betyg vilket resulterar i topprankingen.
När ägarna ska bedöma kvalitet i förhållande till pris hamnar alltid premiummärkena längre ned i rankingen. För Mercedes blir rankingen riktigt dålig, 21:a plats, om vi enbart noterar vad ägarna med yngre bilar, årsmodellerna 2007–2010, anser.
Toyota och Hyundai hör också till de märken som tappar mark när nybilsägarna säger sitt.
Rakt motsatt förhållande uppvisar Seat och Citroën vars nybils-ägare ger så höga betyg att dessa märken rankas på sjätte respektive elfte plats i frågan om ”bil för pengarna”.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det stämmer säkert med Toyota.
jag har en bekant som hade en gammal Toyota som han var väldigt nöjd med, speciellt för att han i princip kunde krypa in i bilen utan att öppna dörren.
Jag har aldrig sett en mer sönderrostad kaross, men bilen fungerade utmärkt.
I bakre sidfönstret hade han tejpat senaste protokollet från BP.
Inte en anmärkning!
@Shogun, aj då.
Skrev jag något negativt om Toyota?
Det tror jag inte.
Det här var fakta, han körde med bilen ett år till utan problem, innan den blev avställd någonstans för fortsatt självdestruktion.
Och hur kom Saab in här?
Klart att ägarna till äldre Toyota-bilar är nöjda när bilarna antingen står på verkstad för återkallningsaktion eller står i garaget hos pensionärerna som kör typ 500 mil per år - jag menar, de hinner ju aldrig utsättas för normalt slitage ...
Mercedes-bilarna däremot körs utan pardon. Självklart uppskattar ägarna den blytunga konstruktionen och den aldrig sviktande finishen i interiören. Men allt det här har jag vetat i alla år =)
Tycker att " VI Bilägare" än en gång visar nonchalans mot Subaru i denna artikel , Rubriken är "Gammalt är fint hos Mercedes och Toyota" ändå är Subaru helt outstanding när det gäller ägarnas bedömningar i 90% av Autoindex olika kriterier? Subaru borde absolut nämnas i rubriken men vi är väl för få ännu i detta land för att ta hänsyn till.
Det finns inte många bilmodeller som körs så hårt som Subaru, inte minst i Norrland där var och varannan Subaru går nästan hela sitt liv på skogsbilvägar, i meterdjup snö och -30 grader. Att då behålla sitt kvalitetsindex tyder på - kvalitet!
leifer, Det finns ingen hejd på dina försök att slippa behöva tilldela Mercedes kredit. Hela din trovärdighet försvann i ett nafs i och med att du sa rakt ut att du kände glädje när Mercedes fick problem. Hela din argumentation bygger på att Mercedes inte på något sätt får kallas premium och ska därför tryckas ner.
Men nåväl, jag är uppvuxen i tunga lantbruksmaskiner och inget annat märke än Mercedes kan leverera rätt tyngd - både "upplevd" och på vägen rullande. Ytterligare egenskaper som krävs av föraren för att förstå helheten besitter jag och många med mig. Men du, leifer, saknar dem helt. Grundlurad? Nej. Grundövertygad (av egen kraft)? Ja!
leifer, det finns en förklaring till varför det är som rubriken säger. De som kör "äldre" Mercedesar är oftast inte de som köpte dem som nya - det vill säga nybilsköparna som gick in i bilaffären med skyhöga förväntningar och som inte accepterar minsta lilla miss utan öronbedövande klagomål. Andra- och tredjehandsägarna däremot vet att de köper en begagnad bil som kan komma att uppvisa små skavanker med tiden - dock med den stora skillnaden gentemot nybilsköparna att de ser det som helt naturligt samtidigt som de njuter av den enastående komforten, avsaknaden av gnissel och knarr samt perfektionen i utförandet. Jag vet ju själv: Jag tar utan minsta protester den "gamla" 210:an, lika fräsch och perfekt i inredningen, lika bekväm och tilltalande nu när den har 18 000 mil på mätaren som den var när den var ny. Man tröttnar aldrig i en Mercedes. Jag glömmer aldrig en bekant till mig som en gång sa att "Gosse, det finns bara två bilar att köpa: Nya och begagnade Mercedes". Så rätt han hade.
Så, för att nu inte fastna i meningslösa diskussioner igen är det slut för den här gången.
Vad är det för fel med att vara skadeglad åt problem hos MB? Så som MB behandlat somliga journalister och kunder. Och tyvärr Herr Ober, jag det inte som min uppgift, att vara ödmjuk mot klottermakare, som skriver nåt så urbota fånigt som att Toyota-bilar skulle stå mer på verkstad än andra bilar. Kläcker man ur sej sånt, så har man nog mer än en skruv lös. (Gaspedalen på min Yaris kontrollerades i samband med service, som tog ca 1 timme.)
För några år sen köpte sambon en /8, som hon älskade högt. Tyvärr missade hon att lägga märka till att laddningslampan en vacker dag började lysa (fläktrem av), så hon körde vidare tills motorn nöp. Eftersom den var i relativt dåligt skick blev det skrot, men hon ska köpa en "ny" i fint skick till nästa sommar. Säga vad man vill, de gamla mercorna är väldigt trevliga bilar :)
Svårt att dra slutsatser när det gäller att bedöma hur bra en ny bil håller i längden. Allt fler bilfabrikanter talar om "upplevt kvalitet." På något sätt verkar det "skumt" - är detta en motsats till verklig kvalitet?
Å andra sidan: Hur mycket är kvalitet värd om ingen upplever att den finns? Generellt sett verkar det som om bilar konstruerade i Europa,i synnerhet Frankrike, har problem med elektroniken, i gengäld är rost-skyddet ofta acceptabelt eller bra. Med bilar byggda och/eller konstruerade i Japan och Sydkorea verkar det vara tvärt om = mekaniskt och elektroniskt nästan felfritt men med svagheter när det gäller rostskyddet. När det gäller säkerhetsfrågor har de flesta blivit klart bättre på senare tid. Detsamma gäller miljöaspekten.
Bra att många förlängt garantitiden men se upp med det finstilta! Sven von Ysnalt
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.