Subaru har toppat svenska AutoIndex fyra av fem gånger och nu befäst sin topposition för tredje året i följd. Subarus egna ägare har betygsatt bilkvalitet, verkstäder och återförsäljare tillräckligt högt för att på nytt placera det japanska märket överst på tronen. Drygt 15 000 svenskar har den här gången medverkat i Skandinaviens största bilkonsumentundersökning.
Som en naturlig följd av betygsättningen toppar också Subaru lojalitetsenkäten, där bland annat den givna frågan om sannolikhet för återköp ingår.
– Nej, dra åt skogen, var Subaru Nordics vd Torbjön Lillruds spontana kommentar när han nåddes av beskedet. Det är alltid nervöst att vänta på AutoIndex-resultaten, men nu känner vi bara glädje.
Subaru lär knappast ha förlorat sympatier på att Sverige från och till lamslagits av två hårda vintrar i följd. Ett av de främsta säljargument är naturligtvis den permanenta fyrhjulsdriften och det är säkert mer än en gång denna vinter som Subarus kunder varit mer än nöjda med sina bilval.
Höga förväntningar tynger
Det blåser hårt på toppen och självfallet har också Subaru fått känna av det. Med höga poäng år efter år stiger förväntningarna och då är det lätt hänt att betygsättningen på vissa frågor kan bli mer återhållsamma. Subaru har generellt fått något sämre betyg än i fjol, men avståndet till tvåan BMW är detsamma. Det tyska prestigemärket har i motsvarande grad känt av höga förväntningar.
Toyota tappade en del under fjolåret då återkallelserna för diverse tekniska missöden duggade tätt, men redan i år har förtroendet för märket stabiliserats. Toyota är ohotad trea och har också tagit in något på både Subaru och BMW.
I genomsnitt har betygen blivit något sämre, men pluspoäng redovisar framför allt Mitsubishi – som hade en stor dipp i fjol – samt Opel, Skoda och Volvo.
Även Saab har gått framåt, tack vare ökad lojalitet bland sina egna kunder, när frågorna ställdes i januari och februari i år. Hur den senaste tidens turbulens har påverkat Saabkunderna får vi besked om först vid nästa undersökning.
Ny på jumboplatsen
I den nedre regionen har den historiska händelsen inträffat att Seat för första gången lämnat jumboplatsen som nu innehas av Peugeot. Det franska märket har inte haft någon gynnsam utveckling sedan toppåret 2004.
Peugeot har med åren rasat i ranking och att det nu blev plats 22 kom inte som någon större överraskning, inte ens för den svenska generalagenten.
Eftersom AutoIndex totalt speglar bilägandet för kunder med upp till sju år gamla bilar kan Peugeot ännu inte fullt ut tillgodogöra sig de betydligt högre betygen från nybilsägarna, och den påstådda kvalitetsförbättringen.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet för AutoIndex 2011?
» Vi har tagit hjälp av 15 547 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2011.Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.
» Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med fokus på bilägandet, som nu genomförts för tionde gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.
» I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2004 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari–februari i år.
» Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2004–2010, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2007–2010. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.
» I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.
» Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
» Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2011 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
» Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2011 blev 799 poäng, att jämföra med 802 poäng 2010. Det visar att bilägarna blivit något mindre nöjda med sitt bilinnehav under det senaste året och men att marginalen till medelnöjdnivå (500 poäng) fortfarande är stor.
» I Vi Bilägare nummer 7/2011 (i butik 10 maj) presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler redovisningar om svenska folkets syn på sitt bilägande redovisas i kommande nummer.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag säger som "Lindeman": Jag tror inte på dessa siffror eftersom ingenn har frågat vad jag tycker. Skämt å sido är det underligt att VW ligger under medel eftersom jag är oerhört nöjd med min Golf Multifuel. Det är verkligen en bil jag kan rekommendera. Vidare vad gäller denna statistik kan jag konstatera att det skiljer bara ca 15% mellan den "bästa" bilen och "medelbilen" och med tanke på att det är så få parametrar som mäts kan det mkt väl vara så att den avgörande faktorn till att väljer ett visst bilmärke inte främst beror på bilen, par ce, utan på kundbemötande, personkemi mot säljare, eller närhet till service etc. Alltså med en så liten marginal om bara 15% är det oerhört svårt att säga att den "bästa" bilen egentligen är speciellt mkt bättre än medelbilen.
Alla är väl nöjda med sin bil om den inte krånglar oavsett bilmärke och det finns bilar som krånglar och krångelfria bilar hos alla biltillverkare. De som krånglar kallas Måndagsexemplar och de som köpt dessa är väl knappast nöjda.
Storknut, kanske de som inte tyar buller från Trafikverkets grova "asfalt", är måttligt nöjda med sin Golf. (Jag inte kört den allra senaste, men alla tidigare.)
Raymond K, visst förutom de gnällputtar som inte nöjer sej med ryggskottsframkallande säten, strålkastare likvärdiga med cykelbelysning, oljeförbrukning som kan räknas i liter per 100 mil, plottriga instrument, som kräver parkeringsficka för att manövrera och hitta, bränsleförbrukning 30% över deklarerad, plus 100 andra egenheter som jag inte ids nämna.
Intressant är dock att de av vissa tyskhatare "överprisade" tyska premiummärkena ändå intar tre av de sex första platserna. Beaktar man sedan också hur allmänt värdelösa de tyska kryssarna ska vara enligt "hatkåren" borde de ha legat sist - men icke!
Köpte en ny Outback diesel 2009 inte en gång sedan dess har försäljaren hört av sig, för att kolla om jag är nöjd tex. Det är märkligt att en bil som har sämre värmesystem än en gammal folka kan ha nöjda ägare. Har haft ett antal Volvo och Passater men ingen har varit så dålig som denna Outback
jeaw:
Att värmen är dålig i dieslar kommer med den bättre verkningsgraden på motorn. Detta är inget unikt för Subaru! Om du vill ha bättre värme, så får du komplettera med en extravärmare (som vissa tillverkare har som standard), då överskottsvärmen från motorn kan ha svårt att räcka till för att värma kupén lika snabbt som i bensinbilar.
Har haft Passat dieslar tidigare och det var inga problem. Är det -20 grader blir det alldrig varmare än + 4-5 grader vid fötterna.Läser man Aftonbladets vintertest av Subaru så är dom inne på samma linje.
Totalt värdelöst värmesystem! Dåligt även sommar tid att hålla en behaglig temperatur
Kul att Subaru hamnar i topp i år igen! Själv hade jag inga problem med värmesystemet när jag testkörde Legacy diesel i vintras. Läs gärna mitt test:
http://bensinhuvud.se/2011/01/13/test-subaru-legacy-raddaren-i-modden/
Shogun i en Peugeot 508... Kommer aldrig att hända vilket sken han än försöker ge här och nu! Det enda som "duger" är Toyooooota. Snacka går ju osv. Men faktum är att det bara skiljer ca 15% mellan den "bästa" bilen och bilvärldens medelnivå. Jag tror vidare att om dessa ynka 15% skillnad ska kläs i ekonomiska kläder kan man undra om driftsekonomin också skiljer är 15% bättre i den "bästa" bilen jmf med dess medelvärde. Troligen inte? Snarare är det så driftskostnaden är beydligt högre i tex Subarun jmf med tex Skodan, Renaulten eller varför inte Seaten som ligger "sämst" till. Så vad är verklig kvalitet? Inte vad man tycker om den smöriga bilhandlaren eller den inställsamme mekanikern i alla fall!
Jag äger en Peugeot 407 2007 och överöses nu med reklam för 508;an. Den hade jag med glädje köpt om jag hade kunnat lita på generalagenten vid problem. Det har dock visat sig att de enbart är intresserade av nybilsförsäljning inte av nöjda kunder. Hade det senare gällt så hade de frågat mig om min upplevelse av 407:an och även ställt upp vid kvalitetsproblem. Det har de inte gjort. Av artiklar har jag förstått att de hellre driver ett ärende i ARN än löser det direkt med kunden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.