Hyundai är det märke som gått tillbaka mest avseende försäljningsprocessen. Betyget på återförsäljarna har sjunkit med drygt fyra procent på ett år. Och då införde ändå Hyundai fem års nybilsgaranti från och med september 2010.
Hyundais svenska vd Christian Norberg blev minst sagt överraskad när han tog del av senaste AutoIndex, sett till att märket under fjolåret ökade försäljningen med 43 procent.
– Vi har strukturerat om 15 återförsäljningsställen ute i landet, men om det har någon inverkan i det här sammanhanget vet vi ännu inte.
Hyundai kallade omgående återförsäljarstyrelsen till möte, där agendan handlar om att öka kapaciteten på såväl försäljning som verkstad.
Mest erfarenhet av förlängd garanti har Kia som införde sju års fabriksgaranti redan hösten 2006, något som bidrog till att försäljningssiffrorna steg dramatiskt. I fjol hade Kia kapat åt sig en marknadsandel på 4,57 procent med 13 239 sålda bilar. Kundnöjdheten ökade till en början, men den senaste AutoIndex-undersökningen – som gjordes i januari–februari i år – visar nu på en liten tillbakagång.
Höga förväntningar
En lång garantitid medför höga förväntningar, och när de första Cee´d-kunderna nu ”levt” med sitt märke fyra–fem år får garantin bekänna färg. Kias problem med blästringsskador och utbyte av stänklappar har naturligtvis påverkat kunderna, men i sak har Kia svarat med att ta tag i problemen, och därmed leva upp till sina garantiåtaganden.
– Andra undersökningar inom andra branscher visar att kunderna blir mer och mer krävande, framför allt den yngre generationen, säger Kia Motors nya vd Peter Himmer. Långa garantier ställer stora krav.
Renault hade ett riktigt bra försäljningsår 2010 med nära nog en fördubbling av antalet registreringar, starkt kopplat till miljöbilsprofileringen. Här finns det skäl att tro att växtvärken påverkat resultaten för 2011.
Atmosfären påverkas
Mitsubishi har gått allra längst och införde åtta års garanti vid årsskiftet, vilket uppenbarligen påverkat kunderna till det bättre, även om relativt få kunder ännu kommit in i systemet. Men helt klart påverkas hela atmosfären positivt kring en möjlig bilaffär, oavsett om man bytt bil eller ej, med nylanserade och till synes generösa garantier.
– Jag vill inte tro att det bara beror på den nya garantin att vi förbättrat vår kundnöjdhet, säger Mitsubishis svenska vd Thomas Holm. Det är flera andra samverkande faktorer som gör att vi nu fått bättre kundrelationer.
Thomas Holm nämner omstrukturering av återförsäljarnätet – elva uppsagda kontrakt, 27 nya – bredare modellflora, anpassad prispolitik och ett allmänt bättre arbetsklimat som orsaker till lyftet.
I fjol sålde Mitsubishi 4 880 bilar och säljmålet är ytterligare 1 000, trots troliga leveransförseningar med anledning av jordbävningskatastrofen i Japan.
Opel är också ett märke med nyligen införda långtidsgarantier som noteras för högre kundnöjdhet. Här handlar det också om omstruktureringar med ökad fokus på Opel-kunden, med ny generalagent, Opel Sverige AB – utan inblandning från Saab, även om återförsäljarna i största utsträckning fortfarande säljer båda märkena parallellt.
Subaru och BMW tappar
Den högsta procentuella förbättringen på säljsidan, och det utan förlängda garantier, står Seat för. Från riktigt dåliga resultat under en rad av år har Seat sakta men säkert jobbat sig uppåt, och är nu inte heller sist i det totala sammandraget.
– Med de starka återförsäljare vi har idag och tillsammans med de spännande produkter som kommer blir det en stimulerande utmaning, säger nya märkeschefen Åke Lundberg vars viktigaste uppgift blir att ytterligare stärka ett varumärke som länge befunnit sig i skuggan i stora Volkswagen Group.
Toyota står också kvar med sin treåriga nybilsgaranti – och dessutom en åttaårig kvalitetsgaranti för begbilar – och det är uppenbarligen ett koncept som kunderna gillar. Toyota toppar återförsäljarundersökningen trots fjolårets många återkallelser. Det understryker bara hur väl Toyota i ett besvärligt läge lyckades att ta hand om sina kunder.
Noterbart är att totalt topprankade Subaru och BMW tappat betygspoäng, för Subaru delvis beroende på långa leveranstider och för BMW orsakat av ett antal samverkande faktorer, bland annat på frågor om kontakter efter bilköpet.
» Vi har tagit hjälp av 15 547 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2011.Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.
» Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med fokus på bilägandet, som nu genomförts för tionde gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.
» I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2004 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari–februari i år.
» Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2004–2010, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2007–2010. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.
» I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.
» Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej,
Tror nog att artikeln ligger ett år för tidigt med Kias införande av 7-års garanti. Såvitt jag kommer ihåg var det hösten 2007 - troligen i samband med att man introducerade kombimodellen av Ceed på den svenska marknaden. Halvkombimodellen av Ceed kom väl under tidiga våren 2007 och då hade den om inte minnet sviker nån form av 5-årig garanti. Hursomhelst är det ju bra med längre garantier än den "EU-standard" på 2 år som många europeiska märken länge haft. Sen måste man nog också se vilka villkor som är förknippade med garantin - t ex att bilen kanske måste servas hos en märkesverkstad och att det kan finnas många undantag.
Artikeln nämnde också Toyota och min egen erfarenhet är att även en Toyota går sönder under garantiperioden men att den stora skillnaden jämfört med många andra märken är att dom gör allt för att jag som ägare skall ha fullt förtroende för produkten och det förekommer aldrig nån form av "tjafs" - dom fixar det bara. Det kanske är den skillnad som gör att Toyota - trots "bara" 3 års garanti - behåller ägarnas förtroende. Bara en spekulation från mig men jag tror ändå att det ligger en hel del i den tanken...
F ö är den Focus jag nu haft i över 4 år den problemfriaste bilen jag någonsin ägt - inkl Toyota, VW och många andra märken under drygt 40 års tid.
//Roger
Man får inte blanda ihop kunderna.
Och då menar jag INTE på ekonomisk basis.
(Vilket man kanske inte gör..)
(Men man bör fundera över det.. )
Vissa skulle aldrig sätta sig en en BMW eller en Kia...
Och det är inte många som kör Volvo 240 när man har råd att köpa hela Ferrari.
Vi kör det vi kör med olika mycket övertygelse och förväntning.
Jag vet att alla bilar går sönder, för eller senare.
Och jag vet att allas förväntningar på hur detta hanteras är annorlunda.
Men angående garantier och kundnöjdhet så är det VIKTIGASTE att bygga bilar som inte går sönder så att kunderna slipper åka till verkstaden mer än nödvändigt.
FOKUS MÅSTE VARA PÅ EN BRA PRODUKT SOM KUNDERNA VILL HA OCH SOM HÅLLER.
Inte en lång garanti som träder in när det går sönder....
Nej, Renault har inte sålt med "miljöbilsprofil". Utan med hiskeliga rabatter, utifrån hyfsade listpriser. Bra bilar till låga priser säljer. (Och jag uppskattar mcregors kommentar.)
Billigt skräp säljer menar du väl
Nej Gunnar, när det det gäller att sälja bilar till svenskar, så duger det inte med billigt skräp. Utan det gäller att uppfylla många och höga krav. Och Renault klarar det mesta i den vägen. (För egen del "bojkottar" jag märket pga deras historiskt hutlösa priser av byten. T.ex. glödlampor och kopplingar.) Dock har jag haft mycken glädje av hyrda Renaulter.
my toyota is fastastic ! today-imorgon-övermorgon-tomorroW-igår-(yesterday)
Men Pender hur är det egentligen. Renault har ju klarat sig dåligt i kundenkäter och hamnat i botten flera år i rad. Dessutom tycks detta gälla i flera länder inte bara i Sverige. Jag får inte något högt kvalitetsintryck när jag kör hyrbilar av märket. Det får jag däremot när jag kör Tyska bilar, främst Opel. Jag betalar gärna det merpriset. Opel är på väg upp ur det träsk Saabhandlarna försatt märket i. Renault hankar sig fram. Men Volvohandlarnas serviceorganisation har Renaultägarna nytta av, och det är tur det.
Gunnar44, att du är förtjust i Opel kan inte ha undgått någon, men i de flestas ögon är inte Opel någon höjdare. Att du då inte tvekar att snacka ner tex Renault ter sig då lite märkligt eftersom du själv går i försvarsställning om någon har en åsikt om Opel... som ändå lirar i samma liga som Ford, Renault, Peugeot mfl "standardbilsmärken". Den Opel Astra jag förra veckan körde som hyrbil i Spanien gav inte något som helst mervärde jämfört med Megane, kändes ganska tråkig faktiskt... skramlade i plastpanelerna så fort vägen inte var helt plan, och då var det ändå en nästan ny bil som bara gått 2400 mil. Undersökningen ovan handlar ju om hur nöjda köparna är med sin återförsäljare, och tittar man på staplarna strax efter medelbilen är det ju fruktansvärt jämnt runt strecket och skillnaden mellan Opel och Renault är marginell. Sedan gör staplarna ett hopp neråt men detta får ändå mest ses som en vink åt vilka ÅF som får skärpa till sig och gå en kurs i kundvård mer än vad själva bilen presterar, liksom att de flesta undersökningar innehåller en stor procentdel om hur nöjd man är med sin ÅF. Jag tror ändå på att Pender har haft bra upplevelser när han kört Renault på semestern, varför skulle han inte haft det? PS nya Megane byter man en glödlampa på själv på max 2 minuter, Pender. de har lärt sig;-)
Han som tror att han kan förnöja den snåle är skapligt korkad.
Att Renault år efter år hamnar bland de sista i kundenkeäter, är en sak. Att Opel hamnar i mitten är dock fördel för Opel. Sak samma när det gäller anmärknngar hos Svensk bilprovning. Där framgår det klart att Opel vinner kampen i längden. De har även gått betydligt längre.
Min dotter har en Astra som gått 26000 mil. Det finns inte minsta oljud i den karossen. Dessutom fungarar allt som det ska. Det gjorde det inte på den Megane vi hyrde i Spanien, Dessutom var det en riktig skrammelburk på dåliga vägar trots att den inte gått 1000 mil enligt vägmätaren. Dörrarna kändes som pappersdörrar om man jämför med Opel, Saab, Volvo eller vilken bil som helst i det segmentet.
Dessutom har Astra beydligt bättre ergonomi i sina stolar, som för övrigt har samma stomme som stolarna i Saab. Renaults stolar är inte sköna utan mjuka o svampiga. Åtminstone jag klarar inte längre dagsetapper i en Renault. Inte någon annan Fransk bil heller.
Har man sinne för ekonomi, kör man Opel, Det är min erfarenhet. För det är inte enbart enkäter och bilprovningsstatistik som styr, utan även reparationskostnader i övrigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.