Sverige älskar cabrioleter!
För några år sedan fanns här flest cabbar per invånare i Europa. Lite märkligt kan tyckas mot bakgrund av vårt klimat.
Glas istället för plåt
En cabriolet med automatiskt fällbart, hårt tak, så kallad plåtcab, torde vara en ganska bra kompromiss för oss. I en sådan färdas man lika skyddad i kupén som i en vanlig bil, genom regn, rusk, åska och snödrev.
När så solen bryter igenom krävs bara en lätt knapptryckning för att fälla ned taket och släppa in hela sommaren. För drygt ett år sedan var det generationsskifte för Renaults mellanklassbil Mégane.
Nu är det även dags för CC-modellen att uppdateras. Som i tidigare generation av Mégane plåtcab utgörs taket inte av plåt utan av glas.
21 sekunder att packa ihop
Det är den tyska specialisten Karmann som utvecklat konstruktionen. Hydraulik viker automatiskt ihop de två glaspanelerna som utgör taket och packar ihop det i bagageutrymmet på 21 sekunder.
Med taket på plats i skuffen halveras det potentiella utrymmet för last, från 417 liter med taket uppfällt till 211 liter nedcabbat. För att minimera turbulensen i kupén finns ett litet vindskydd i glas mellan baksätets nackskydd.
Vindskyddet må göra nytta för passagerarna i framsätet men tillvaron är synnerligen dragig för de två stackare som sitter i bak. Redan i 50 km/tim fläktar det för mycket för att det ska vara behagligt.
Lämna baksätesfolket hemma
Dessutom är baksätet trångt. Det krävs att framsätespassagerarna är beredda att dra fram sina stolar rejält för att baksätespassagerarnas ben ska få plats.
Längre än 180 cm bör heller inte de som åker i baksätet vara för att undvika att huvudet slår i bakrutan när taket läggs på. Bättre att då lämna baksätesfolket hemma och istället lägga på Windblockern över baksätet.
Med hjälp av detta vindavvisarnät reduceras turbulensen ytterligare och i framsätet går det nu att åka nästan dragfritt även i motorvägsfart.
Att bygga om en täckt bil till cabriolet kostar vikt. I Renault Méganes fall cirka 160 kg.
Av det svarar glastaket och dess fällningsmekanism för cirka 110 kg, resten är förstärkningar för att kompensera förlusten av vridstyvhet som det kapade taket innebär. Renault hävdar själva att den nya modellen är tre gånger så vridstyv som sin föregångare men fortfarande kan man ana en hel del vibrationer i backspegeln när man till exempel kör på dålig väg eller korsar en järnvägsövergång.
I övriga karossutföranden är nya generationen Mégane ganska fast avfjädrad vilket ger spänstigare köregenskaper än tidigare.
I CC-modellen är vi tillbaka till den mer klassiskt mjuka, franska, fjädringen. Inget för den som vill pressa sin bil på slingriga asfaltvägar men betydligt bekvämare vid avspända resor i måttlig fart.
Inredningen känns igen från resten av modellprogrammet. Instrumenteringen är lättavläst även om vissa inte gillar den digitala hastighetsmätaren. Reglagen är tyvärr också de samma vilket innebär att manövreringen av radio och värmereglagen är lika pillig som tidigare.
Tre motorer
Kunderna i Sverige får inledningsvis tre motoralternativ att välja mellan. Billigast blir den lilla bensinturbon på 1,4 liter och 130 hästkrafter som kommer att kosta från cirka 260 000 kr.
Det är en smidig men inte på något sätt särskilt upphetsande maskin som drar snällt från låga varv och inte avslöjar några effektpucklar någonstans i registret. Motorn är kopplad till en sexväxlad låda med god funktion men något slapp känsla.
Sammantaget en drivlina som passar bilen utmärkt.
Spännande låda
Som ännu icke prissatta alternativ kommer Renault också att erbjuda en större bensindriven turbomotor på 2,0 liter och 180 hästkrafter samt en 1,5-liters diesel på 110 hästkrafter i kombination med en spännande nyhet, Renaults första sexstegade dubbelkopplingslåda.
EDC kallar fransmännen dubbelkopplingstekniken. Renault har optimerat EDC för låg förbrukning vilket gör att bilen blir några centiliter snålare jämfört med den manuella versionen.
Funktionen är smidig och Renault verkar ha lyckats trimma in systemet bra. För dubbelkopplingslådor kan krypkörning, kökörning och fickparkering vara svåra moment men Renaults EDC klarar våra provokationer utan tendenser till ryck och skutt.
Inte krocktestats
Nya Mégane CC har ännu inte krockprovats av Euro NCAP men Renault räknar med högsta betyg. Förutom alla vanliga säkerhetssystem är bilen utrustad med pyrotekniska störtbågar som löser ut om bilen håller på att välta.
Dessutom finns underglidningskrockkuddar i stoldynornas framkant i framsätet.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane CC?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Renault Mégane Coupé Cabriolet TCe 130Betyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: Cirka 260 000.
Säljstart: Juni.
Modell: Tvådörrars, 4 sitsig cabriolet med hårt, elmanövrerat tak.
Mått, cm: L 448/B 181/H 143.
Tjänstevikt, kg: 1 580.
Släpvagnsvikt, kg: 750.
Motor: 4-cyl bensinmotor. Cylindervolym: 1 397 cm3. Max effekt: 130 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 2 250 v/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 10,7 s. Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 169 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 308 CC, Volkswagen Eos, Ford Focus CC, Audi A3 Cabriolet.
Vad nytt? Helt ny cab med hårt glastak.
För vem? För det välbeställda paret utan barn.
Bra köp? Ja, Mégane CC är mångsidig och går att leva med året runt.
Plus: Komfortabel, smidig motor, stort bagageutrymme (med taket på), dragfri i framsätet.
Minus: Trångt baksäte, pilliga knappar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fulare cab finns nog inte. En Lada Niva med kapat tak ser nog bättre ut.
Men Jarl...
ingenting verkar ju duga åt dig, kan du inte tala om en gång för alla vad som faller dig på läppen så vet vi?
till redaktionen: bild nummer nio är ju från FÖRRA generationens cc, bara färgen gemensamt...
Suck, pust och stön - Toyota MX2 är schyst!
En bil som man måste tilll märkesverkstad med för att byta ett startbatteri! Detta eftersom renault anser att inget backupsystem/batteri behöver finnas! Ska de va något att ha det?
En Renault som av någon anledníng blivit strömlös, måste alltså in på märkesverkstad innan den går att starta igen!
Jag är en lycklig ägare av en 06 :a och så nöjd som jag är med denna bil har jag aldrig varit,Jag tycker att den är snygg ligger bra på vägen och har ett lågt ljud i kupen.Sitter som en kung i dom mycket sköna sätena.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.