Nästa artikel
Renault DeZir visar framtiden för Renault
Nyheter

Renault DeZir visar framtiden för Renault

Publicerad 7 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Renault DeZir är en ny konceptbil som ska ge en fingervisning om hur kommande bilar från Renault ska se ut.
Renault presenterar nu en ny konceptbil som får premiär vid höstens bilsalong i Paris.

Det handlar om en sportig, tvåsitsig elbil som lyssnar till namnet Renault DeZir.

Nytt designspråk

Renault DeZir är tänkt att illustrera Renaults framtida formspråk och lägga grunden till designen av kommande modeller.

Formerna är enligt Renault enkla, sensuella och varma - vilket den röda karossen som är tillverkad av kevlar ska visa.

Konceptet är det första större projektet där Renaults nya designchef Laurens van den Acker hållit i spakarna.

Ingen bakruta

Renault DeZir har flera spektakulära, konceptuella detaljer.

Bland annat saknas bakrutan som har ersatts av bakåtriktade kameror som ger föraren en panoramabild inuti kupén.

Därtill kommer saxdörrarna som öppnar sig åt varsitt håll och framstolarna som enklast kan beskrivas som en soffa.

Interiören går i vitt och rött och formerna är tydligt futuristiska.

Fronten kan ge avtryck
Huruvida om ens någon av dessa lösningar kommer överleva till kommande seriebilar är oklart.

Renault själva framhåller att DeZirs frontdesign kan dyka i framtiden.

Dit hör det breda luftinsläppet, mindre strålkastare och ett större Renault-emblem som är belyst från grillens insida.

Drivlinan är elektrisk och hämtad från Renaults kommande serietillverkade elbilar.

Elmotorn levererar 150 hästkrafter, med ett maxvrid på 226 Nm, och får sin kraft från litiumjonbatterier.

Det är tillräckligt för att kasta iväg den endast 830 kilo lätta bilen upp till 100 km/tim på fem sekunder blankt.

Diskutera: Vad tycker du om Renault DeZir?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-07 17:15
Simpa (ej verifierad)

Alltid kul med annorlunda konceptbilar, men att säga att den ska ge en fingervisning om kommande bilar känns väl lite överdrivet? Har svårt att tänka mig att nästa Megane eller Laguna kommer att påminna nämnvärt om denna, men vad vet väl jag.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-07 19:01
Sven Eriksson (ej verifierad)

Vanliga Megane och Clio tycks ju sälja bra. Kan det bero på duktiga Volvohandlare, vettiga bilar och/eller stora rabatter? Tveksamt om cabben blir succé! Förra generationen Mégane cab hade ovanligt oprecis och tråkig styrning. Hur är denna?
Hedbergs i Malmö rear ut nya Focus cab för cirka 100000 lägre pris än preliminärt Méganepris. Focus är också rolig att köra - inte oväsentligt, även om cab = glidare! Tyckewr förr Mégne cab var snyggare!
Sven

#3 • Uppdaterat: 2010-07-07 19:14
Sven Eriksson : Ursäkta! (ej verifierad)

Ursäkta! Jag råkade kommentera Mégane cab istället för DeZir.
DeZir verkar snygg och intressant. Ibland lyckas man använda ett formspråk positivt så att produktionsbliarna blir snygga och funktionella. Ibland misslyckas man: Konceptbilen Skoda Roomster var läcker och jag gärna köpt en sådan. När sedan man kom till produktionsbilen var allt det lockande bortsopat .............

#4 • Uppdaterat: 2010-07-08 00:55
Timo Värjö (ej verifierad)

den kan jag tänka mig ha.

#5 • Uppdaterat: 2010-07-08 15:12
Raphael (ej verifierad)

Kul design, men tacka vet jag klassikern Renault Alpine designmässigt. :)
Gällande styrningen i Mégane så har nya Mégane helt annan styrning än gamla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.