Nu rycks skynket från nya Renault Mégane CC. Plåtcabben blir roligare, mer elegant och får ett större glastak.
Så sent som under onsdagen presenterades de första bilderna och detaljerna om nya roadster-cabrioleten Renault Wind.
Men Renault har mer att bjuda på när det gäller cabbade bilar.
Uppdaterad cabriolet
Nu har fransmännen gett sig på Mégane CC och presenterar nu bilen i en ny generation.
Därmed är nya Méganefamiljen komplett med sex modellserier.
Bokstäverna CC står för Coupé Cabriolet och liksom föregångaren handlar det om en plåtcabriolet.
Renault själva menar att bilen står för två upplevelser i ett skal, det eleganta från coupén och körupplevelsen från cabrioleten.
Glastak lyser upp kupén
När det gäller en cabriolet är självklart taket bland det viktigaste.
Renault Mégane CC har ett svart pianolackat, hårt, fällbart tak i två delar. Dessutom breder sig en stor glasyta på ungefär en halvmeter ut över taket och släpper in ljus i kupén.
Med en knapptryckning öppnas och stängs taket på 21 sekunder, samma tid som föregångaren.
Mindre turbulens
Standard är den vindavvisar i glas som placerats bakom de bakre nackskydden.
När taket är nedfällt styr glaset bort luftströmmarna så att fyra passagerare kan åka dragfritt i farter upp till 90 km/h.
Dessutom finns ett så kallat vindavisarnät bakom framstolarna som enligt Renault eliminerar all form i turbulens i alla farter.
Mer rymligt
Renault har också flyttat fram vindrutan en decimeter för att underlätta insteget och öka bilens rymlighet.
Inuti nya Mégane CC lovar Renault bland annat hög komfort, elektrisk handbroms och ett integrerat navigationssystem som tillval.
Bagageutrymmet är 211 liter när taket är nedfällt och 417 när det är uppe.
Roligare att köra
Renault menar också att nya Mégane CC ska vara roligare att köra, med bland annat ett styvare chassi och en modifierad elektrisk servostyrning som ska ge bättre respons.
En nyhet är den dubbelkopplade automatväxellådan.
Motorprogrammet består av tre bensinare, från 110 till 140 hästar och fyra dieslar inom spannet mellan 110 och 160 hästkrafter.
Bilen kommer att visas för första gången på bilsalongen i Genève och går till försäljning under senvåren.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane CC?
Men Renault har mer att bjuda på när det gäller cabbade bilar.
Uppdaterad cabriolet
Nu har fransmännen gett sig på Mégane CC och presenterar nu bilen i en ny generation.
Därmed är nya Méganefamiljen komplett med sex modellserier.
Bokstäverna CC står för Coupé Cabriolet och liksom föregångaren handlar det om en plåtcabriolet.
Renault själva menar att bilen står för två upplevelser i ett skal, det eleganta från coupén och körupplevelsen från cabrioleten.
Glastak lyser upp kupén
När det gäller en cabriolet är självklart taket bland det viktigaste.
Renault Mégane CC har ett svart pianolackat, hårt, fällbart tak i två delar. Dessutom breder sig en stor glasyta på ungefär en halvmeter ut över taket och släpper in ljus i kupén.
Med en knapptryckning öppnas och stängs taket på 21 sekunder, samma tid som föregångaren.
Mindre turbulens
Standard är den vindavvisar i glas som placerats bakom de bakre nackskydden.
När taket är nedfällt styr glaset bort luftströmmarna så att fyra passagerare kan åka dragfritt i farter upp till 90 km/h.
Dessutom finns ett så kallat vindavisarnät bakom framstolarna som enligt Renault eliminerar all form i turbulens i alla farter.
Mer rymligt
Renault har också flyttat fram vindrutan en decimeter för att underlätta insteget och öka bilens rymlighet.
Inuti nya Mégane CC lovar Renault bland annat hög komfort, elektrisk handbroms och ett integrerat navigationssystem som tillval.
Bagageutrymmet är 211 liter när taket är nedfällt och 417 när det är uppe.
Roligare att köra
Renault menar också att nya Mégane CC ska vara roligare att köra, med bland annat ett styvare chassi och en modifierad elektrisk servostyrning som ska ge bättre respons.
En nyhet är den dubbelkopplade automatväxellådan.
Motorprogrammet består av tre bensinare, från 110 till 140 hästar och fyra dieslar inom spannet mellan 110 och 160 hästkrafter.
Bilen kommer att visas för första gången på bilsalongen i Genève och går till försäljning under senvåren.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane CC?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har aldrig gillat Renault.
Det har varit en massa trassel med de jag kommit i kontakt med, men jag har kanske haft otur.
De verkar ha varit för klent dimensionerade för nordiska förhållanden.
Men den här!
Visst är den vacker!
Fast det här med elektrisk handbroms kommer jag nog aldrig att uppskatta.
Vi har tre renault inom familjen varav en megane cc. De är de bästa bilarna vi haft. Så är också renault en utav de större tillverkarna i europa. Dessutom kommer med ständigt nya modeller varav nästan alla tillhör de tafiksäkraste som finns. Den nya ccen ser läcker ut! Tom den gamla cc har bättre krockresultat än volvo v 70 med liknande modellår. Och då med taket nerpackat
Bo J
Ser bra ut. Renault Megane är en fin bil.
Min far har köpte denna model, dock ej CC, och de är väldigt nöjda. De har bara kört Renault sedan 10 år tillbaka. Mina sambos morsa kör sitt andra Renault Clio och de är även mycket nöjda.
Vi planerar snart att köpa en Megane för att bytta den Fotd Focus som min sambo har, sedan 9 år tillbaka.
Lyckad design, bra bil för pengarna. Jag instämmer med Bo, Renault satsar hårt på säkerhet, och lyckas utomordentligt bra
Elektrisk handbroms är bra! Tryck på en knapp för att kicka igång handbromsen, sen när du lägger i en växel och gasar så släpper bromsen automatiskt. Du slipper leta dragläge och trycka ner handbromsen manuellt.
Renault gör bra bilar. Jag har haft två stycken och de har varit trevliga och bra bilar som har fungerat utmärkt på vintern.
Tvålkopp!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.