Alliansen mellan Renault och Nissan bygger en batterifabrik i Portugal. Samtidigt satsar den portugisiska regeringen på ett nätverk med 1 300 laddstationer.
Under 2010 kommer samarbetspartnerna Renault och Nissan att bygga en fabrik för batteriproduktion i Portugal.
Fabriken kommer att anläggas på Renaults område i Aveiro, ungefär 250 kilometer norr om Lissabon.
Elbilar framtiden för Renault-Nissan
Produktionen i fabriken kommer uteslutande att gälla litiumjonbatterier.
Förutom den nya anläggningen har Renault och Nissan produktion av batterier i Frankrike, Japan, USA och Storbritannien.
- Bland världens biltillverkare, är Renault och Nissan unika i sin strategi att skapa ett nätverk av anläggningar för batteriproduktion, säger Hideaki Watanabe, chef för miljöverksamheten inom Renault och Nissan-alliansen.
Portugal rustar för elbilsframtid
Biltillverkarna kommer att investera över 160 miljoner euro, motsvarande nästan 1,7 miljarder kronor, i den nya anläggningen och därmed skapa 200 arbetstillfällen.
Den portugisiska regeringen kommer i sin tur utveckla ett nätverk med 1 300 laddstationer i hela landet.
- Genom att bli ett ledande land inom förnybar energi, kommer Portugal bli pionjär inom el-transporter och vi kommer att utveckla ett landsomfattande nätverk av laddningsställen för elbilar, säger Portugals premiärminister Jose Socrates.
Nissan Leaf först
Produktionen i fabriken startar under 2012 och kapaciteten blir 50 000 enheter om året.
Dessförinnan lanseras Nissan Leaf i slutet av 2010. Därefter följer sju massproducerade elbilar från varumärkena Renault, Nissan och Infiniti.
Diskutera: Kommer Renault-Nissan att gå i bräschen för elbilsutvecklingen?
Fabriken kommer att anläggas på Renaults område i Aveiro, ungefär 250 kilometer norr om Lissabon.
Elbilar framtiden för Renault-Nissan
Produktionen i fabriken kommer uteslutande att gälla litiumjonbatterier.
Förutom den nya anläggningen har Renault och Nissan produktion av batterier i Frankrike, Japan, USA och Storbritannien.
- Bland världens biltillverkare, är Renault och Nissan unika i sin strategi att skapa ett nätverk av anläggningar för batteriproduktion, säger Hideaki Watanabe, chef för miljöverksamheten inom Renault och Nissan-alliansen.
Portugal rustar för elbilsframtid
Biltillverkarna kommer att investera över 160 miljoner euro, motsvarande nästan 1,7 miljarder kronor, i den nya anläggningen och därmed skapa 200 arbetstillfällen.
Den portugisiska regeringen kommer i sin tur utveckla ett nätverk med 1 300 laddstationer i hela landet.
- Genom att bli ett ledande land inom förnybar energi, kommer Portugal bli pionjär inom el-transporter och vi kommer att utveckla ett landsomfattande nätverk av laddningsställen för elbilar, säger Portugals premiärminister Jose Socrates.
Nissan Leaf först
Produktionen i fabriken startar under 2012 och kapaciteten blir 50 000 enheter om året.
Dessförinnan lanseras Nissan Leaf i slutet av 2010. Därefter följer sju massproducerade elbilar från varumärkena Renault, Nissan och Infiniti.
Diskutera: Kommer Renault-Nissan att gå i bräschen för elbilsutvecklingen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är först när det sista kolkraftverket stängs som elbilar släpper ut mindre koldioxid än en dieselbil. När du laddar ökar förbrukningen så ett spetslastverk måste starta, aldeles oavsett om det finns ett vindkraftverk som snurrar intill laddstolpen. Mera kärnkraft!
Renault-Nissan får tuff konkurrens av Mitsubishi (i samarbete med Peugeot/Citroën), BYD, Tata, Reva och Tesla. Alla andra verkar både avhängda och fullständigt ointresserade/inkompetenta. Sveriges enda hopp verkar vara Electroengine i Uppsala, om de får tag i någon som kan leverera batterier, vill säga. Själva bilarna byggs kanske i Trollhättan.
Trots att jag tvivlar starkt på att laddstolpar/snabbladdare/batteribytesstationer kommer att behövas när batterierna ger räckvidder på 50-80 mil om några år, så sätter jag en slant på att Renault-Nissan vinner första ronden (till 2020). De satsar seriöst med ett brett modellprogram och kontroll över hela kedjan.
BYD är starka på batterier och serietillverkar både elbilar och laddhybrider sedan länge, men finns inte i EU och USA. Om Heuliez börjar tillverkning snart med utgångspunkt i Michelins smarta hjul med inbyggd drivning, bromsning, styrning och fjädring kan de kanske vara med i tätstriden. Någon som har hört något om det nyligen?
Reidar: Det är när du sätter på din 50" plasma-TV, dimmar upp dina halogenspottar och blåser på för fullt med värmefläkten som kolkraften behövs, OM det är vardag OCH 20 grader kallt samtidigt alltså. Elbilar laddas däremot på natten när vi har stort elöverskott. Föreslår du att vi ska överge alla tankar på eldrivna transporter? Min gissning är att avvecklingen av fossilkraftverken inte tar så mycket längre tid än avvecklingen av fossilbilarna. 30-40 år? För alla yngre människors skull hoppas jag att det inte är för sent.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.