Den första generationen av Renault Scénic dök upp 1996 och blev snabbt en framgång i Europa.
Den andra generationen kom 2003 och baserades precis som tidigare på Golfklassaren Megane, fast nu på den andra generationen av denna.
Vägsäker
En förlängd version med sju sittplatser, kallad Grand Scénic finns också på marknaden. Under 2007 kom en lätt facelift och under 2009 kom ersättaren, Scénic III.
Basmotorn är på 1,6 liter och ger 110 hk. Med tvålitersmotor har bilen 135 hk och turbomotorn ger 165 hk. Dieselmotorer på 1,9 liter och 130 hk samt två liter och 150 hk finns också att tillgå.
Scénic är vägsäker att köra, men fjädringen är mjuk. Det får bilen att kränga en del i tvära svängar. Styrningen är rätt okänslig och vag, så särskilt körglad är bilen inte. Antisladdsystem är dock standard.
Förarplatsen är lite förvirrande, instrumenten är centralplacerade och reglagen fungerar inte riktigt som man är vad vid.
Däremot är komforten godkänd. Baksätet är högt och rymligt, vilket ger bra utsikt för barn.
I den förlängda Grand Scénic finns också två extrastolar, vilket gör bilen sjusitsig i nödfall.
Tunga stolar
Bagageutrymmet är snålt i Scénic, men bättre i Grand Scénic.
Fast med sju säten uppe blir det inte mycket plats kvar åt bagaget. Grand Scénic rymmer antingen fem personer med semesterpackning eller sju personer med handbagage.
Stolarna längst bak kan fällas ned i golvet, men för att få en plan lastyta krävs att mittenraden plockas ut bilen.
Det är en rätt omständlig procedur, för stolarna är tunga att lyfta.
Säkerheten får klart godkänt. Scénic fick högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest 2003.
Sämre än medel
Besiktningen klarar Scénic sämre än medelbilen, med anmärkningar på glapp i spindelleder, slitna bromsar och trasiga positionsljus.
(Ändå är den andra generationen av Scénic klart bättre kvalitetsmässigt än föregångaren.)
Elektronikfel av olika slag är relativt vanliga.
Det kan handla om instrument som slocknar, klimatanläggning som strular, motorstyrning som ger felmeddelanden eller ryckig gång.
Batteri som laddar ur sig självt, fel på den elektriska styrservon och handbromsen är också elrelaterade brister som har förekommit. Tändspolar har också bytts på en del motorer.
Hissarna krånglar
Ett vanligt fel är krånglande fönsterhissar. På vissa exemplar har samtliga fönsterhissar fått bytas.
I vissa fall har nu Renault gått ut med goodwill och åtgärdar detta kostnadsfritt för bilägaren. Men villkoren för detta är godtyckliga; det är inte säkert att just ditt exemplar åtgärdas gratis.
En reparation av fönsterhissarna kan kosta flera tusen kronor, beroende på hur många som behöver bytas.
Kamremsbyte ska göras vid 12 000 mil, en rätt hög kostnad på över 7 000 kr. Om inte detta görs riskerar ägaren ännu mer kostsamma motorskador.
Om du är spekulant på en bil som rullat omkring 12 000 mil och där servicen inte är gjord, pruta rejält med tanke på detta.
Från botten till toppen
Rostskyddet var uselt i första Scénic, men är på generation två riktigt högklassigt vilket ger högsta betyg, en femma, för rostskyddet.
Några anmärkningar finns det dock, som innerskärmarna bak som kan suga åt sig fukt. Stänkskydd saknas också.
Andrahandsvärdet har farit illa av Renaults kvalitetsproblem och därför står Scénic lägre i pris än flera konkurrenter.
Det ger större chans att kunna pruta på den jämfört med konkurrentbilar.
Scénic är dock mer eftertraktad än de vanliga Meganemodellerna och därmed också dyrare.
Läs hela begtestet av Renault Scénic/Grand Scénic i Vi Bilägare 3/2010.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Scénic/Grand Scénic?
Relaterade bildspel
"Testlagets omdöme är solklart: Scénic är det rätta valet för alla som åker ofta och långt med barn som passagerare! I en bra familjebil måste barnen trivas. Det har Renault förstått och omsatt i praktiken. Därför vinner Grand Scénic."
ViB-test nr 9/2004 mot Toyota Corolla Verso
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kört en -00 totalt 14.000 mil! Bästa bilen jag haft, snål, inga problem utöver tändspolar men det är lättfixat själv och köper man inte Renaults så blir det inte dyrt. Köper en till!
Kör nu 2 st Scenic, en-05 och frugan en -06 sedan ca ett år. Inga problem överhuvud taget. perfekt bil att hoppa in och ut i.
Att instrumenten sitter i mitten tar någon dag att vänja sig vid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.