Nästa artikel
Provkörning: Renault Mégane Sport Tourer 1,4 Tce Dynamique
Provkörning

Provkörning: Renault Mégane Sport Tourer 1,4 Tce Dynamique

Publicerad 20 januari 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Kombiversionen av nya Renault Mégane kommer att tilltala många svenskar. Hyfsade utrymmen, bra rostskydd, hög säkerhet och ett personligt tilltal lockar.

Renaulthandlarna har gått i väntans tider i snart ett år, äntligen får de in den hett efterlängtade kombiversionen av nya Renault Mégane till försäljning.

Rejäla lastutrymmen.
Sverige är kombiland och naturligtvis krävs en variant med rejäl baklucka för att lyckas.

Fransmännen har inte lockats att göra fyrkantig funkis av designen.

Det svepande linjespelet från halvkombimodellen går igen även här, vilket inkräktar på kupéutrymmet från bilens midjelinje och uppåt.

Det kvarvarande utrymmet räcker dock långt. Enligt Renault ryms 524 liter, 119 liter mer än halvkombiversionen, med baksätets ryggstöd uppfällt.

Då har man även räknat in de 38 liter packningsutrymme som finns i stuvfack under lastgolvet.

Dukar man om bilen för maximal lastkapacitet, ryms 1 600 liter bagage och upp till 255 cm långa föremål får plats.

Riskerar att slå i huvudet
Kombimodellen har fått hjulbasen förlängd med 62 mm jämfört med halvkombimodellen. Det resulterar i 61 mm extra knäutrymme för baksätespassagerarna vilket är ett välkommet tillskott.

Tyvärr kvarstår Méganes stora problem för baksätespassagerarna. Kupén smalnar av kraftigt i takhöjd vilket gör huvudutrymmet i sidled begränsat.

Problemet är störst när man åker tre vuxna i baksätet. Då hamnar passagerarna på ytterplatserna så långt ut på kanten att de riskerar att slå huvudet i kurvhandtaget om föraren bromsar kraftigt.

Undertecknad drabbades själv av en rejäl bula efter att ha åkt med som ballast i ett undanmanöverprov i en Mégane.  

Osmidiga reglage
Framstolarna har ganska korta sittdynor men rejäl skjutmån, ratten är fullt ställbar och såväl långa som korta förare kan hitta en inställning som passar.
Instrumenteringen är lite annorlunda.

Hastighetsmätaren är digital men varvräknaren analog. Därigenom menar Renault att man får det bästa från bägge världar. Hastighetsmätaren är i alla fall tydlig och lätt att avläsa.

När det gäller reglage har Renault lyckats sämre. Spakarna runt ratten fungerar bra men strömbrytaren för att slå på farthållaren sitter på mittkonsolen mellan framstolarna, stolsvärmen är gömd på framstolarnas ytterkant och radion tillhör de mest svårskötta vi stött på.  

Rostskydd i toppklass
Testbilen var extrautrustad med en smidig navigationsanläggning från Tom Tom som manövreras med hjälp av en joystick på mittkonsolen.

Renault har inlett ett samarbete med den nederländska GPS-tillverkaren för att ta fram en serie synnerligen prisvärda bilnavigatorer. Till Mégane kostar anläggningen bara 5 200 kr.

Testbilen var också försedd med Renaults lilla turboladdade bensinmotor på 1,4 liter. Trots liten cylindervolym drar motorn fint från låga varv. Dessutom går den mjukt och riktigt smidigt.

Förbrukar mer
Tillsammans med en sexväxlad manuell låda ska bilen klara 0,65 liter per mil vid blandad körning.

Så lågt kom inte vi, enligt färddatorn hamnade snittförbrukningen efter vår provkörningsvecka på 0,84 l/mil.

Visserligen ingår då en hel del stadstrafik och kallstarter men vi har tidigare observerat att det är lätt att överskrida den deklarerade förbrukningen när vi kört överladdade bensinmotorer.

Mer buller än tidigare
Köregenskaperna är bra. Mégane håller spåret även under press och fjädringen är lagom hårt satt. Tidigare generationen av Mégane tillhörde de tystare bilarna på marknaden.

På detta område är den nya modellen betydligt sämre och leder in mycket mer vägljud i kupén än sin föregångare.

Säkerhetsmässigt hör numera Renault till de bästa på marknaden. Nya Mégane fick toppbetyg när den testades av Euro NCAP och antisladdsystem är standard.

När Vi Bilägare testade halvkombiversionen kunde vi konstatera att nya Mégane har ett av marknadens allra bästa rostskydd! Ett väl så gott säljargument i ett saltdränkt land som vårt.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane Sport Tourer?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Mégane Sport Tourer 1,4 Tce Dynamique

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Renault Mégane Sport Tourer 1,4 Tce Dynamique

Pris, från kr: 187 900.  
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars kombi.       
Mått, cm: L 456/B 180/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 360.  
Max släpvagnsvikt, kg: 1 300.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Cylindervolym: 1 397 cm3. Max effekt: 131 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 190 Nm från 2 250 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 9,6 s. Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 153 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee´d SW, Peugeot 308 SW, VW Golf Variant, Ford Focus Kombi, Skoda Octavia Combi.

Vad nytt? Kombiversion av nya Mégane.
För vem? För den som prioriterar design framför lastutrymme.
Bra köp? Varför inte? Som kombi och med smidig bensinmotor blir Mégane en betydligt trevligare bil än den halvkombivariant som rullat i Vi Bilägares långteststall.

Plus: Motor, design, köregenskaper.
Minus: Däckbuller, brister i förarmiljön.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-20 12:05
Jarl (ej verifierad)

Trist bil. Förra versionen var ju iaf tyst, denna är inte ens det. Köp gamla till REA-pris istället blir mitt råd.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-20 13:40
Calle (ej verifierad)

Ganska snygg, men med deklarerat utsläpp på 153g, plus att bränsleförbrukningen sen är ca 30% ändå högre än dekl - ja då tar man sig för pannan!! Vad är det R. har släppt!?
Avråd köp och handla nåt miljövänligare alternativ!

#3 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:32
Konservator (ej verifierad)

På vilket sätt är en inbyggd och snabbt föråldrad GPS-navigator någonsin "prisvärd"?
För 5200 spänn får man ju en rätt så stor handfull "lösa" navigatorer, som dessutom går lätt att byta ut när tekniken går framåt och priserna sjunker ytterligare. Dessutom är dessa mer flexibla (går att bära med sig och kan användas till fots et c.) och det är lättare och billigare (t.o.m. gratis, för oss samvetslösa tekniknördar som vet var man skall leta) att uppdatera kartor, intressepunkter m.m.
Inbyggd GPS-navigator är förmodligen den mest meningslösa och minst prisvärda (prispåslag och vinstmarginal för biltillverkaren på många tusen procent, jämfört med den fria marknaden) extrautrustningen som man kan köpa till en ny bil. När bilen är 10 år gammal så är det snarare ett minus för andrahandsvärdet med en stor klump pinsam stenåldersteknik mitt i instrumentbrädan.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-20 16:08
Tommy Wahlström (ej verifierad)

Den främsta fördelen med en fast GPS är att man får ha den kvar! Med lösa apparater krävs ett evigt urmonterande eftersom det är att tigga om inbrott att lämna den synlig i bilen. Personligen skulle jag aldrig betala 20 000 för en fast GPS av just de anledningar som Konservator beskrev. Men för 5 000 spänn tycker i alla fall jag att det börjar bli intressant.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-21 20:49
BosseM (ej verifierad)

Snittförbrukning på 8,4 l/100km verkar alltför hög, hur och var kör ni egentligen? Jag har en 2005:a med automatväxel och klarar mig bra under 0,75. Men inte i innerstan, förstås.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-21 21:13
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Hur kör vi? Som folk gör mest tror jag. Eftersom vi har redaktionen i Stockholms innerstad blir det naturligtvis en del stadstrafik men vi kör alltid några längre resor också när vi testar bilar.

#7 • Uppdaterat: 2010-01-22 17:46
Nisse Hult (ej verifierad)

Till Calle. Vill du ha ett miljövänligare alternativ så finns ju en etanol och en miljöbilsklassad dieselversion att välja på. 5 års skattebefrielse för båda.

#8 • Uppdaterat: 2010-01-23 00:59
Lenin (ej verifierad)

Helt suverän bil, lämnade -01 fick en -10 diesel 90hk som drar nu under 5/100km i stadstrafik.
buller? stereon låter bra och jag blir inte störd av något brus, fläkten låter mer än vägljudet nu med vinter däcken så? sommar ännu tystare? suveränt med gps monterad och integrerad med stereo och möjlighet att koppla in "lös" iPod/iPhone/mp3/walkman med RCA kontakt som standard, sedan finns möjlighet att köpa en enhet för att styra lös enhet via handkontrollen.
JAG är hur nöjd som helst med bilen.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-09 14:46
mikael tjärnås (ej verifierad)

gammla modellen var ful som stryk den här kan jag tänka mig

#a • Uppdaterat: 2011-01-20 14:43
Lars Abrahamsson (ej verifierad)

Har en 2010 års modell med dieselmotor, är väldigt nöjd med densamma. Vad gäller den fasta GPS,en så fungerar den ju alldeles utmärkt och är relativt lätt att uppdatera via sin pc. När jag lämnar bilen så har jag ju en ytterst bra GPS i min Android-mobil som komplement. Att den kopplar upp sig mot ljudanläggningen direkt när jag sätter mig i bilen och styr telefonen via densamma är ju inte heller dåligt !!
Vad mer kan man begära !!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.