Nästa artikel
Grönt ljus för ny allians
Nyheter

Grönt ljus för ny allians

Publicerad 7 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Renault, Nissan och Daimler inleder nytt samarbete. Tillsammans ska tillverkarna utveckla småbilar och motorer.
Under onsdagen offentliggjordes ett nytt partnerskap inom bilindustrin.

Den fransk-japanska alliansen mellan Renault och Nissan inleder ett strategiskt samarbete med tyska Daimler.

Ska utveckla småbilar
Daimler, som tillverkar Mercedes och Smart, köper in sig med tre procent i Renault och Nissan.

Renault och Nissan, som ingick i ett allianssamarbete 1999, köper i sin tur totalt tre procent av Daimler.

Förutom korsägandet ska tillverkarna utveckla en gemensam plattform för mindre bilar.

Lanseras 2013
Marknaden för småbilar växer kraftigt och Daimler har hamnat på efterkälken.

Samarbetet innebär att Daimler får kunskap och kan dela kostnader för att utveckla en ny, mindre Mercedes-modell.

Tillverkarna är dock noga med att påpeka att de olika märkenas karaktärer inte ska påverkas.

När bilar från den gemensamma plattformen rullar ut till bilhandlarna under 2013 ska de bära respektive tillverkares emblem.

Direkt vid lansering ska elbilsvarianter finnas tillgängliga.

Sparar pengar
Samarbetet går också ut på att tillsammans utveckla nya motorer.

Som ett första steg kommer Daimler att få ta del av Renault-Nissans mindre tre- och fyrcylindriga motorer till kommande Mercedes-modeller.

Nissan lyxbilsmärke Infiniti, som kämpar för att på allvar etablera sig i Europa, kommer i sin tur ta del av Mercedes större motorer.

Samarbetet innebär större volymer och delade utvecklingskostnader och kan i framtiden även mynna ut i ytterligare projekt.

Diskutera: Tror du samarbetet kommer att gynna de enskilda varumärkena? Riskerar Mercedes att tappa prestige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-07 17:23
Erik F (ej verifierad)

Detta kommer kanske att sabba Renault och Nissans motorer och kvalitet. Mercedes må ha hög status, men en del av deras motorer är undermåligt konstruerade. T.ex. deras V8 är byggd som en enkel gräsklipparmotor, med blanka cylinderväggar, utan räffling för att hålla kvar smörjande olja etc. etc. = slits ner snabbt.
Jag tror att R och N kommer att förlora i detta samarbete. Det är de som har kunskapen. Mercedes kunskap här är liten och oattraktiv i sammanhanget. Infiniti kan nog skrapa ihop starka motorer på egen hand om de behöver det.
Får se hur Renaults pålitliga motorer kommer att bli i framtiden. Nu är de byggda som lastbilsmotorer, med våta cylinderfoder och kan gå nästan hur långt som helst, vad gäller själva förbränningsutrymmet.
__________________________________________
Jag tror att detta var en dålig affär. Men mycket bra för Mercedes.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-07 17:26
Gösta (ej verifierad)

Håller med Erik F.
Grattis Mercedes!!! Ni kommer ha nytta av detta samarbete.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-07 18:04
Krille (ej verifierad)

Mercedes har nog mest på att vinna på detta samarbete, förhoppningsvis får Renault och Nissan tillgång till underleverantörer och kunnande som kan höja inredningskvaliteten på deras bilar.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-07 19:49
Jägaren (ej verifierad)

ERIK F: Vad är det för "smörja" du skriver? Kan du utveckla din åsikt om V8-motorerna för jag begriper inte vad du menar. Är inte cylinderväggarna blanka på varenda motor? Och räfflor... Pratar du om gevärspipor nu, eller?

#5 • Uppdaterat: 2010-04-07 20:14
Qvist (ej verifierad)

ERIK F, jag begriper inte heller vad du menar. Är Mercedes V8-motorer sämre konstruerade än deras mindre motorer. Nej det här måste du förklara. Och förklara det här med räfflorna också.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-07 22:10
Reidar (ej verifierad)

BMW har redan motorsamarbete med dom, så varför inte Mercedes?

#7 • Uppdaterat: 2010-04-07 22:18
Erik F (ej verifierad)

Som en mycket skicklig mercedesmekaniker och vän förklarade för mig:
Kolvar och kolvringar utvecklar friktionsvärme mot cylinerväggarna i en motor. Friktionen minimeras av oljesmörjning, som sker genom att olja skvätter upp från oljan vid vevaxeln. Dock kommer all uppskvätt olja förbrännas och gå ut med avgaserna om cylinderväggarna är blanka (som jag också trodde att de var). Därför har de flesta/många motorer ett mycket finmaskigt tunt mönster av räfflor/ränder/mönster på cylinderväggarna, så att uppskvätt olja fastnar där och inte förbränns (så mycket alls) och därmed sitter kvar och avger en smörjande och friktionsminimerande film mot kolv och kolvringar. Dessutom dricker bilen då inte en massa olja.
_______________________________________
Jag har förstahandsuppgift på att dessa räfflor saknas i mercedes "fina" dyra V8-motor. Ni kan då räkna ut vad som händer. Det blir en enorm friktion mellan kolvring och cylindervägg, vilket nickasidbeläggningen (som är en härdning) på några tusendels millimeter knappast lär hålla länge av. När härdningen på väggen försvunnit så slits den mjukare metallen under härdningen ner och motorn blir glapp och dricker olja och får kass kompression. Så är Briggs & Stratton-motorer byggda. Men de kostar inte en halv mille... Sen tror jag min förstahandsuppgift berättade mer om denna motor (och fler tror jag), men detta kommer jag ihåg. Vet inte hur MB:s motorer ser ut i cylindrarna, men så här är det med V8:an, vad jag hört från mercedesmekanikern, som också är häpen över detta.

#8 • Uppdaterat: 2010-04-07 22:24
Jägaren (ej verifierad)

ERIK F: Gå och lägg dig.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-07 22:33
MT (ej verifierad)

Re: Erik F
Talar du om dessa V8or M156, M157 & M273 eller är det så att du talar om den äldre serien?

#a • Uppdaterat: 2010-04-07 23:01
Sigge (ej verifierad)

Erik F...kvalificerat struntprat! Du noll koll på motorer!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.