Nu får Volvo V70 som gasbil nypremiär - efterkonverterad av ett annat företag. Volvo V70 AFV Bi-Fuel sätts nu i full produktion.
När Sveriges mest sålda bil, Volvo V70, introducerades i sin tredje generation slopades gasbilen Bi-Fuel.
Att tillverka gasbilar var inte tillräckligt lönsamt, menade Volvo, eftersom försäljningen bara uppgick till 3 000 bilar om året.
Efterkonverterad med höjt lastgolv
När Volvo nu åter igen erbjuder V70 som gasbil är bilarna efterkonverterade av Alternative Fuel Vehicles, AFV.
Företaget har sin anläggning i anslutning till Volvofabriken i Torslanda.
Konverteringen innebär att AFV placerar gastankar under lastgolvet som är höjd med 15 centimeter. Körsträckan på gas uppges vara ungefär 30 mil.
Dessutom lämnas den ordinarie bränsletanken orörd och därmed blir den potentiella körsträckan över 100 mil.
Försenad
Efterkonverterade Volvo V70 har blivit försenad i flera omgångar och skulle egentligen ha lanserats i våras, men planerna ändrades eftersom gasvarianten skulle få samma ansiktslyftning som vanliga V70.
Sedan dess har man bland annat bytt material på de tidigare tunga gastankarna av stål till kompositmaterial, vilket möjliggör en lastförmåga på 500 kilo.
Bil för tjänstebilsförare
Hur som helst börjar Volvo nu leverera bilar till kunder och öppnar också för beställningar för privatpersoner.
Bilen det handlar om är en 2,5-liters lättrycksturbomotor som ger 231 hästkrafter med en bränsleförbrukning på 0,88 liter per mil.
Det rekommenderade priset kommer att vara 319 900 kronor med 40 procent sänkt förmånsvärde för tjänstebilsförarna.
Diskutera: Hur kommer Volvo V70 AFV Bi-Fuel stå sig mot konkurrenterna, till exempel Volkswagen Passat TSI EcoFuel?
Att tillverka gasbilar var inte tillräckligt lönsamt, menade Volvo, eftersom försäljningen bara uppgick till 3 000 bilar om året.
Efterkonverterad med höjt lastgolv
När Volvo nu åter igen erbjuder V70 som gasbil är bilarna efterkonverterade av Alternative Fuel Vehicles, AFV.
Företaget har sin anläggning i anslutning till Volvofabriken i Torslanda.
Konverteringen innebär att AFV placerar gastankar under lastgolvet som är höjd med 15 centimeter. Körsträckan på gas uppges vara ungefär 30 mil.
Dessutom lämnas den ordinarie bränsletanken orörd och därmed blir den potentiella körsträckan över 100 mil.
Försenad
Efterkonverterade Volvo V70 har blivit försenad i flera omgångar och skulle egentligen ha lanserats i våras, men planerna ändrades eftersom gasvarianten skulle få samma ansiktslyftning som vanliga V70.
Sedan dess har man bland annat bytt material på de tidigare tunga gastankarna av stål till kompositmaterial, vilket möjliggör en lastförmåga på 500 kilo.
Bil för tjänstebilsförare
Hur som helst börjar Volvo nu leverera bilar till kunder och öppnar också för beställningar för privatpersoner.
Bilen det handlar om är en 2,5-liters lättrycksturbomotor som ger 231 hästkrafter med en bränsleförbrukning på 0,88 liter per mil.
Det rekommenderade priset kommer att vara 319 900 kronor med 40 procent sänkt förmånsvärde för tjänstebilsförarna.
Diskutera: Hur kommer Volvo V70 AFV Bi-Fuel stå sig mot konkurrenterna, till exempel Volkswagen Passat TSI EcoFuel?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyvärr Volvo, en dålig kompromiss. Vem vill ha en dyr kombi med ett så högt golv? Borde byggas rätt från början som gamla V70 Bi-fuel. Volvon klarar inte konkurrensen mot Passaten, tyvärr.
dessutom är räckvidden på gas alldeles för kort och gasförbrukningen alldeles för hög jämfört med Passaten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.